Gissa bilder i Gävleborgs län

är rätt bra men det var kanske lite väl många bilder i senaste serien.

Thure
Det är sant. Men om man bor i glesbygd som jag gör, så blir det lätt långa rundor för att hitta det som är någorlunda bildmässigt, och då kan det behövas några extra hållpunkter för att det hela ska hänga ihop någorlunda. Ska fundera litet om det finns något alternativ som ger litet färre bilder...

Kul med nya huvudbryn Torbjörn. Bild 1 och 2 innehåller oranga skyltar Gästrikeleden? Bild 14 visar ett vägskäl på väg 56 väster om Hedesunda, var det den vägen som hette 67 tidigare? Jag tycker det är jobbigt mycket byten av vägnummer senaste åren.

Sannolikt har du gjort en rundtur väster om hemmet i Hedesunda. Jag skall studera diverse kartor innan jag börjar gissa mera.

Thure

Bild 1

Du anger att det är en pumpstation. Kanske för att fylla på vatten i ett ånglok på den järnväg på vars bank numera Gästrikeleden går sydväst om Hedesunda. Kanske precis är Gästrikeleden ansluter till järnvägsbanken ca 1 km söder om Västbyggeby?

Thure

Nytt förslag bild 1

blir ca 100 meter norr om Hedesunda kyrka där man på ekonomiska kartan både ser ett smalare dike på norra sidan och en bredare kanal på södra sidan om Gästrikeleden. Själva pumphuset ser jag dock inte på ekonomiska kartan.

Hedesunda kanske har beröringspunkter med nederländska kanaler? Går det att åka skridskor på Hedesundas kanaler ibland??

Thure

Hedesunda kanske har beröringspunkter med nederländska kanaler? Går det att åka skridskor på Hedesundas kanaler ibland??
Den enda anknytningen till Nederländerna är att det är två familjer därifrån som driver ortens camping.

Dalälven är lurig, det krävs gott kunnande om var strömdragen finns någonstans för att kunna åka någorlunda säkert. Det rinner åt alla möjliga håll runt öarna i älven.

Måste erkänna att jag inte kollade om pumphuset fanns med på fastighetskartan, men det finns där för att dränera åkermarken norr om jordvallen som huset står på. Rätt svar i övrigt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg