Gissa bilder i Gävleborgs län

Några bekräftelser och dementier...

Först Thures frågor/förslag...
Bild 1... Ladan kanske lgger vid Berg?
Nix.

Bild 2... Vid Ölbo och bäcken..
Tillräckligt nära

Bild 3... Kan det vara kraftledningen som går i östvästlig riktning norr om Ölbo??
Det finns två att välja mellan...

Bild 23... ...början av flottningsrännan vid Mörtön på Rämsön och en pegel
Rätt.

Bild 25... början av flottningsrännan vid Mörtön på Rämsön och en pegel?
Nej.

Och så Juniorens förslag...

Bild 6 kan vara vägskälet nån knapp kilometer NÖ Ölbo på Riksvägen och den mindre vägen som gå norrut på östra sidan av Ölbosjön ?
Rätt

Bild 7 skulle kunna vara avtagsvägen från stora vägen vid ( punkt 82,48) mot Bäckvallen. Det finns en markerad vägbom på kartan.
Rätt.

Bild 8 kan vara fortsättning på samma väg (bild 7) c:a 250 meter från stora vägen där vägen delar sig.
Rätt.

Bild 9 skulle kunna vara ytterligare 200 meter på det "högra vägvalet" där kraften korsar lilla körstigen.
Rätt.

Bild 10 Kan vara på samma väg borta vid Brunberget, strax efter högsta delen.
Strax före, men annars Brunberget.

Bild 11 blir då samma väg med utfart på stora landsvägen, nordöst om punkten 79,09
Rätt.

Bild 12 på andra sidan landsvägen mitt för Brunberget där den svarta körstigen som korsar kraften som förbinder vägarna mot Brännmur.
Rätt.

Bild 13 Blir då utfarten från vägarna mot Brännmur vid punkt 65.58
Rätt.

Men ni har mycket kvar, haha...

Härligt

Detta var grymt roligt..........nu sticker jag på en vecka till Österrike. Thure, du har väl fixat resten tills dess !!

Nya gissningar

Bild 1

Ladan ligger kanske 300 meter väster om Ölbobäcken dvs ca 200 m öster om den mindre bäcken.

Bild 3

Förtydligande kraftledningen där bilden är tagen med en backe och bred kraftledningsgata finns ca 200 m norr om den asfalterade vägen som lämnar Ölbo i nordostlig riktning.

Bild 24 skrev du inget om men jag undrar om den är tagen där väg korsar flottningsrännan 200 m väster om Storgysingen.

Bild 25

Från fördämning / dammlucka vid Storgysingen eller Lillgysingen?

Försöker ta detta i etapper.

Thure

Kommentarer till Thures förslag:

Bild 1: Den ger jag rätt för.

Bild 3: Nej. Visserligen rätt kraftledning, men platsen är där den korsar Ölbobäcken. Så behöver vi inte bry oss om den bilden något mer.

Bild 24: Rätt, det är korsningen vägen/rännan.

Bild 25: Rätt igen, Det är delar av hydrauliken som styr en av dammluckorna vid Storgysingen, som faktiskt var en huvudfåra av Dalälven fram tills Untraverket byggdes.

Fler ledtrådar/kommentarer söndag kväll.

Här igen...

Försöker med bild 14:
Bör vara vägskälet i byn GRANBO, c:a 200 meter från riksvägen.

Bild 15: Vägskälet i Finnböle, det vi ser är vässkälet där avtagsvägen går rakt söderut mot Sända och Prästgamle.

Bild 16. Vägskälet stora vägen och vägen mot Kågebo, vid punkt 61,78

bild 17: I Kågebo, några hundra meter innan vägkorsningen där norra vägen går mot Erkas

Bild 18: Samma vägkorsning, fast c:a 2 km norr om korsningen vid Styggfallet, det är hörnet på ladan som ses.

Bild 19: ytterligare 300 meter från Styggfallet, korsningen där Gästrikeleden vinklar från NO till ostlig riktning.

Bild 20: Bör vara c:a 300 m från korsningen i bild 18, den tvära högerböjen.

Detta var svettigt, nu tar jag paus en stund

Senast ändrad:
Försöker med bild 14:
Bör vara vägskälet i byn GRANBO, c:a 200 meter från riksvägen.
Rätt!

Bild 15: Vägskälet i Finnböle, det vi ser är vässkälet där avtagsvägen går rakt söderut mot Sända och Prästgamle.
Mot Gamle, ja (det är vad som står på skylten). Sända är en annan väg. Men det blir rätt ändå.

Bild 16. Vägskälet stora vägen och vägen mot Kågebo, vid punkt 61,78
Rätt!

bild 17: I Kågebo, några hundra meter innan vägkorsningen där norra vägen går mot Erkas
Rätt!

Bild 18: Samma vägkorsning, fast c:a 2 km norr om korsningen vid Styggfallet, det är hörnet på ladan som ses.
Rätt!

Bild 19: ytterligare 300 meter från Styggfallet, korsningen där Gästrikeleden vinklar från NO till ostlig riktning.
Rätt!

Bild 20: Bör vara c:a 300 m från korsningen i bild 18, den tvära högerböjen.
Nix! (men på rätt väg)

Mitt fel

Svaret på bild 20 blev nog fel, menade inte bild 18 utan bild 19. Men hur somhelst tror nog nu att bild 20 är vid Stortyllen, där Gästrikeleden lämnar vägen och fortsätter på stigen i ONO riktning ?

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg