Gissa bilder i Gävleborgs län

Nedre Dalälven

är lurig men i min erfarenhet är det mest svårigheterna att navigera som ställt till problem hos några skridskogrupper.

Med GPS blir det lite larvigt lätt att navigera jämfört med tryckta kartor som ibland inte stämde så bra i och med varierande vattenstånd på älven och ont om säkra landmärken.

Thure

Nystart

Tänkte att vi skulle försöka få liv i den här tråden igen, var är bilden tagen?

Bilagor

• 51e6106b6ee14a6b73e85f3254440e3b.jpg
    51e6106b6ee14a6b73e85f3254440e3b.jpg
    78.4 KB · Visningar: 365
Bild inlägg 134:

Nä, det är inte Robertsholm. Ser nu att järnvägen inte är elektrifierad. Då blir urvalet litet mindre. Gissar i stället på Västra Homnatjärnen, bilden tagen ungefär från positionen N61.336596° E15.653779°

Bild inlägg 134:

Jag kom på att Inlandsbanan faktiskt passerar Gävleborg längst uppe i NV, så en tänkbar plats där bilden kan vara tagen är N61.740986° E14.711764°, dvs Sidertjärnen c:a 5 km norr om Tandsjöborg.

Du ska norrut från Robertsholm och det är inte inlandsbanan.
Din bildhar jag inte en susning om var det är.
Pär

Min bild kan väl räknas som avklarad nu, jag har inte kollat kordinaterna men sjön är en del av Jädraån mellan Pallanite och Tallås.
Din a bilder borde väl vara från Gysinge, har för mej att dett finns någon gammal järnvägsbro där.
Pär

Min bild kan väl räknas som avklarad nu, jag har inte kollat kordinaterna men sjön är en del av Jädraån mellan Pallanite och Tallås.
Din a bilder borde väl vara från Gysinge, har för mej att dett finns någon gammal järnvägsbro där.
Pär
Ok då :) Om du jobbat litet mer, t.ex. med högsta förstoringen i Hitta.se:s flygbilder, då hade du ganska enkelt kunnat placera in bilderna exakt också.

q001-q003.jpg

Om bilden är tagen norrifrån skulle det kunna vara där Spjutkanalen övergår till ränna, alltså vid Hyttön ungefär
Pär

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg