Smart
Garmin inReach är ett fint hjälpmedel utanför täckning. Den ger ju främst möjlighet att larma - och kommunicera vid ett larm. Med envägskommunicerande system som SPOT där man bara kan larma, men inte ta emot meddelanden tvingades fjällräddningen ut för att kolla larmet. När det går att skicka meddelanden fram och tillbaka vid en olycka när man larmar med Inreach som har ett tvåvägssystem kan fjällräddningen nu via meddelanden både förbereda sig och ge råd och avvakta om man inte är allvarligt skadad. Det känns bra att inte behöva få hjälp om man klarar sig med rådgivning. Framför allt behöver man inte utsätta fjällräddningen för onödiga kostnader, resurslåsning och personliga risker som en onödig utryckning innebär. Sen är det fint med andra säkerhetsfunktioner som att ta emot väder och skicka meddelanden till nära och kära.
Det är en smart säkerhetspryl alltså. Men tyvärr är tjänstens abonnemang snärjigt. Jag har stött på två problem som gett mig oväntade kostnader.
1) Månadsdebittering - oklara tidsperioder
Jag har haft en Mini, första versionen, och kan inte klaga på funktionaliteten. Det som däremot är väldigt snärjigt är abonnemanget. Det enklaste Safety verkar smidigt med en fast årsagivft 394.99 SEK sen betalar man 169.99 SEK per månad. Jättebra om man som jag åker skidor och vandrar utanför mobiltäckning några månader om året. Sen jag började med Inreach 2019 har verkar tolkningen av avgifterna ändrats. Som jag förstår det är det minimum två månader man måste använda var gång man aktiverar det numera. Det står "Minsta tidsperiod för Freedom-planer är 30 dagar. Vid ändring av Freedom-plan gäller en ny minsta period om 30 dagar. " När jag kontaktar Garmin i Sverige får jag obegripliga svar varför minsta tid är två månader. Jag ska be dem förklara här i tråden.
2) Spårning "tracking" - inställningar kan bli dyra
Sen bör man se upp med skicka spårpunkter "tracking". De kostar 1.10 styck med Safety-abonnemang. Sätter man tätt intervall, en kan det rassla iväg rejält. Jag vet vandrare som direkt brände en femhundring på några dagar utan att veta om denna viktiga inställning. Jag stängde därför av tracking direkt jag köpte den 2019. Men efter jag gjort en Firmware-uppdatering i våras var tracking på igen utan att jag märkte det. Som tur var rörde det sig bara om 166 kr. Garmin USA erbjöd sig stryka den räkningen av goodwill, men förnekar att Fimware-uppdateringen orsakat detta. Men jag vet att jag inte har inte ändrat inställning för tracking sen 2019.
Det är trist att en bra tjänst och produkt har dessa oklarheter kring sig. Det finns ju en moralisk laddning i att på snärjigt sätt och möjligen överdebitera en tjänst man skaffat för känna sig mer trygg. Det känns ju inte tryggt.
Finns det någon mer som haft problem att förstå Garmins Inreachs abonnemang och råkat ut för oväntade kostnader?