Jag har snabbdoppat i handfatet för att se var det blev blött. Det klarade mitt exemplar utan problem. Jag hade dock tryckt dit USB-flärpen ordentligt först. Drullar GPS:n i ute i en sjö eller något sånt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att USB-donets skyddsflärp kan spolas av när Coloradon dyker i.
Det finns ingen speciell ögla för något snöre. Däremot kan man trä på en mojäng med en karbinhake på, på baksidan. Det fästet är dock detsamma som används till bil eller cykel eller sånt, så man kan inte ha båda samtidigt. Men med karbinhakefästet monterat kan man sätta en lina i haken, eller ta bort den och ersätta den med en lina i fästet direkt.
Vill man använda något liknande bilfästet i exempelvis en kanot skulle jag nog rekommendera att borra ett hål i den del som snäpps fast i Coloradon, och sedan sätta säkerhetslinan genom det hålet. Då får du något motsvarande det du har nu, fast du slipper lossa linan om du avsiktligt lyfter bort Coloradon från fästet.
Delen som snäpps i Coloradon sitter som berget, så länge man inte lyfter på spärren, så den är mycket säker att fästa en lina i.
Jag har inte provat speciellt långa bilrutter med Colorado. Jag använder (för närvarande) StreetPilot c550, Zumo 550 och nüvi 760 i bilarna. De är allihop bättre i bilen än vad Colorado är.