Hej.
Nu har jag också skaffat en Colorado 300 så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter såhär långt.
Beställde den från Skövde Natur
http://www.skovdenatur.nu/ i söndags kväll och hämtade den på posten i tisdags, snabbt jobbat!
Jag köpte även till fordonskit och cykelhållare. Kompletterade med ett SanDisk SD eXtreme III 2GB SD-kort
http://www.kjell.com/?item=31401&path=38400000,52800000,53600000.
Jag har en 276C sen tidigare och hade även City Navigator v8 till denna, det gick fint att låsa upp europakartorna även på Coloradon. Uppgradering till CN 2008 är beställd, men har inte kommit ännu. Jag hade även friluftskartan sedan tidigare (ej Pro...), och den funkar också klockrent, den visas faktiskt tydligare på Coloradon än på 276:an.
GPS:en
Mina första intryck är positiva, den är liten, välbyggd och har en mycket bra skärm och ett bra användargränssnitt. De negativa sakerna jag har hittat hittills är att det går låååångsamt att överföra kartor till den samt att batterierna inte går att ladda i GPS:en utan måste tas ut och laddas i en separat laddare. Batteritiden är dock bra (Kör med NiMH 2700mAh). Man kan bara ha det aktiva "snigelspåret" på skärmen och detta är alltid svart, på 276:an kan man ha flera och även välja färg, detta kanske kommer att bli bättre i kommande programversioner (kör nu 2.40). Själva GPS-mottagaren är en dröm, den hittar satelliterna snabbt och fungerar faktiskt hyfsat även inomhus! (iallafall i trähus)
Fordonskitet
Det var något enklare än jag hade föreställt mig, det består av en enkel (men stabil) hållare av typen "sugpropp", samt cigguttagskabel. Man får inte talade instruktioner när man använder den som bilnavigator (det får man på 276:an...), men den signalerar med ljudsignaler när det är dags att svänga. Det funkar faktiskt riktigt bra när man har vant sig.
Cykelhållaren
Den är också enkel, jag har inte monterat den ännu, den monteras med medföljande "bunt-band", vilket ju verkar lite primitivt, men det fungerar nog bra.
Summering
Ja, det var iallafall lite info om nya Coloradon. Jag är mycket nöjd med den hittills och rekommenderar starkt att ni har denna i åtanke om ni skall skaffa en ny handhållen GPS.
Jag har inte hunnit sätta in mig i GeoCaching-funktionerna ännu, testade att föra över några cacher men de hamnade som vanliga way-points och går ej att hitta i GeoCache-menyn. Vet inte vad jag har gjort för fel, men jag får väl läsa på lite (kanske nån annan har några tips?)
//stgus