Gamalt Fällknivenbryne DC3/DC4

Hej, tidigare gjorde fällkniven väldigt bra dubbelsidiga brynen med en diamant och en keramisk sida.
Sedan några år har dessa gjorts om och är inte alls lika bra (_mycket grövre keramisk sida).

Är det någon som

1) Vet var man kan få tag på ett gammalt bryne?

2) Vet var man hittar ngt som påminner om keramikdelen i de gamla?

Hej, tidigare gjorde fällkniven väldigt bra dubbelsidiga brynen med en diamant och en keramisk sida.
Sedan några år har dessa gjorts om och är inte alls lika bra (_mycket grövre keramisk sida).

Är det någon som

1) Vet var man kan få tag på ett gammalt bryne?

2) Vet var man hittar ngt som påminner om keramikdelen i de gamla?

Käpte mitt för ca två år sedan och tycker inte att det keramiska är grovt, har u funderingar så meja fällkniven direkt. dom kommer att ge dig svar om det är skillnad eller ej.

Jag har köpt dessa vid flera tillfällen under många års tid. Förutom att diamanter blivit gul är allt lika på mina brynen.

Det nya keramiska brynet är svart på DC3 och DC4. Kan tänka mig att det upplevs grövre – men det är det inte – men – du måste först ”slita in” brynet så att det grova slits bort.

Ta en stålbit och slipa på den, du får hyggligt snabbt en lika fin slät yta som den bruna keramiken gav.

Tips, droppa lite T-röd då och då på brynet under slipningen, det rensar brynet och underlättar slipningen.

Thomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg