Gå torrfotad!

Av hörsägen att döma skulle nog en och annan mallorkin gärna stoppa ner sina sommarheta fötter i en kall svensk fjälljokk. Själv, kommen från det bistra och blöta Thule, håller jag gärna mina fötter torra och varma. Gärna medelst de anordningar som här avhandlas.

Hur går det i högkonjunkturen?

/ G

tigertamjaren; sa:
Av hörsägen att döma skulle nog en och annan mallorkin gärna stoppa ner sina sommarheta fötter i en kall svensk fjälljokk. ///

Hur går det i högkonjunkturen?

/ G

Tackar som fràgar, alldeles utmärkt!

Visst skulle det vara uppfriskande, ja rent av avundsvärt, att medelst fotdopp i svensk jock fâ svalka het mallorca-lekamen under högsommarvárme. Dock, för full effekt, och för att undvika blöta strumpor ock skor, taga vi emellertid först av oss desamma.

Mvh / Malindo

Re: Det ska vara gôtt att leva...

malindo; sa:
Vadan denna strävan att konstant stoppa ned bena i vattnet? :)

Mvh / Malindo
Om man som jag mfl. gillar att kolla ut och vandra efter karta och kompass genom vildmarksartade områden utan leder, passeras allehanda vattendrag utan broar såväl i fjäll som skog, som här i 10-milaskogen:

cpic3fb2cdc888cbd.jpg

Under kyliga höstdagar blir det betydligt mer gött att leva, om man kan vada torrskodd på ett smidigt sätt. Upprepas detta blötvadande tillräckligt många gånger blir det av stort intresse att finna en lösning. Borde inte ditt yrkesintresse få det att vibrera av olika tänkbara lösningar i skallen, även under högkonjunktur och även om ekvationen är "lokal"?;-)

Mvh Raskesven

Förutsatt att Rolles láder+remmar-recept verkligen funkar som han pâstâr, sà är ju biffen klar. Skulle funka med bàde typ Jörn/Lundhags-boots liksom med ett par membranboots i lämplig höjd, varför den debatten kan lámnas orörd.

Dessutom Rasken, med musche OCH läderbraller sà skulle du ha du Merecedes som i en liten ask! Hon har haft svàrta att sitta still sedan jag pà hennes enträgna begäran översatte det där med Järvens färd övre kulligt landskap.

Mvh / Malindo

Den dan jag tar på mig ett par läderbrallor för att kunna ta mig över en jokk är jag verkligt illa ute. Läderbrallor tvättar man inte. Läderbrallor luktar. Läderbrallor passar för 2 kategorier av män (Norrlänningar och fj_llor) av vilka jag inte tillhör någon. (Möjligen kan de med någon heder också bäras av Harley-ryttare, men inte heller där stämmer kategorin på undertecknad). Läderbrallor är varma. Läderbrallor är tunga.

Jag önskar alltså en annan lösning av vadar-problematiken än den Rolle gav. (Även om jag måste erkänna att brallorna faktiskt ser snygga ut på Rolle!)

/ G

Att vatten inte sipprar in kan bero på att jag har smort in dom så ofta och att jag har rejäla vader som fyller skaften :)
Sommaren 2002 kom jag till Änonjálmme och skulle ta båten över. Tänkte att jag kan lika gärna skölja kängorna så jag klev i sjön nästan till knäna och tvättade GT-byxben och kängor. Jag blev lite förvånad när det inte trängde in vatten.
Förra sommaren kom läderbrallorns som sitter tajt över aschlet :) och jag passerar vanliga småbäckar snabbt och enkelt upp till knäna och sedan testade ett stort vad där jag var flera minuter i vattnet som gick så högt upp att det trängde in.
Nu kommer jag att smörja in dom ordentligt och göra en omfattande utvärdering under sommarens vandring.

Gunnar>>Nu nuddar du vid hårfina gränser av kategoriserig och du får passa dig att ens nämna riktiga män och knapsu i samma parenters. Men du har helt rätt, alla passar inte i skinnbrallor, man måste fylla ut dom och då avser jag inte på framsidan. Det fulaste som finns är skinnbrallor med Gällivarehäng.
De är tunga och varma, gick förra sommaren i +24 en hel vecka men de var inte varmare än syntetiska brallor.
Som jag skrev har jag avnänt mig av GT-brallor med remmar och av damasker i GT. Allt för snabba vad upp till knäna, högre vattennivå och mer strömt innebär problem.
Vad jag egentligen vill ha är GT-brallor utan dragkjedor eller fickor som skall remmas där nere. Gärna i en benmodell som smalnar av nertill. Alltså inga förstärkningsbrallor utan de skall sitta på i regn och sol, dag ut dag in.
Något för produktutvecklare som smyger omkring här på utsidan? //

walk_alone; sa:
.....
Vad jag egentligen vill ha är GT-brallor utan dragkjedor eller fickor som skall remmas där nere. Gärna i en benmodell som smalnar av nertill. Alltså inga förstärkningsbrallor utan de skall sitta på i regn och sol, dag ut dag in.
Något för produktutvecklare som smyger omkring här på utsidan? //

Det låter som mina; Norröna Dovre i XCR (eller vill du inte ens ha byxfickorna ovan låren?) Enda brallor jag numera har med mig ut:

3533_mellom.jpg

Annars är ju exempelvis Fjällrävens Abisko byxor i GT nästan helt ficklösa. Fickor väldigt högt upp som skulle klara vad till strax under midjan. Luftiga saker också.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-02-12 kl 17:20]

Vill man ha ett par ficklösa, Beatles-kostym-snajsade GTX XCR-braxer sà är Grifone Talus Pant XCR Strech lösningen! Sitter bra över baken utan att pressa.

C0501009_200.jpg.jpg

Mvh / Masse

tigertamjaren; sa:
Jag måste tyvärr hälla lite smolk i herrarnas glädjebägare :( för jag testade just den variant ni pratar om en gång i Sarek med uselt resultat. Den jäkla liggunderlagsbiten mellan kängorna och de vattentäta byxorna, allt tejpat hårt på plats, hjälpte föga mot det ilsket kalla vatten som strömmade in i mina kängor.

Tejpen var ditt problem. Du måste ha remmar som ger tillräckligt hårt tryck för att trycka ihop liggunderlagsbiten. Den skall ju täta mot bland annat kängornas snören så de måste ju pressas in i biten.

malindo; sa:
Vill man ha ett par ficklösa, Beatles-kostym-snajsade GTX XCR-braxer sà är Grifone Talus Pant XCR Strech lösningen! Sitter bra över baken utan att pressa.
Inga dragkjedor? Strechig bak, låter värre än skinbrallorna...// RJ
[Ändrat av walk_alone 2004-02-12 kl 19:50]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eh sömmar som inte får gå upp Gör det själv 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg