Gå torrfotad!

Nästa gång jag klafsar i svenska blötfjäll tror jag att jag ska testa kombinationen sockor i ganska tighta (modifierade?) lundhags coverboot i sportsandaler. borde vara rätt funkis. Efter behov rullas coverbooten ner eller upp eller tas tom av helt. Då slipper man snubbla i sladdrig coverboot som går sönder av slitaget.

Plastsocka sammansatta med gaiters i känga låter inte så smidigt, fötter blöta av svett, känga tunga och blöta av vatten.

tigertamjaren; sa:
Rasken,
jag tycker själv att mina läderkängor utan membran (såväl som mina gamla Lundhagare med gumminederdel) blir genomblöta efter en eller några dagars vandring i våt terräng. Dessutom tror jag att ett vad på kanske en minut skulle fylla kängorna med vatten. Plaskigt skulle det definitivt bli. Åtminstone gäller detta för de kängor jag har haft. Men det kanske finns nåt för mig okänt sätt att behandla läderkängor på så att de långvarigt håller ute väta? Om det gör det tycker jag du ska testa med en sån behandling av dem.

Sen tror jag att det är bättre att förlänga skaftet på dem med en bit vattentätt tyg (som tältbottenväven Boe Skate använde), inte läder eftersom det är klumpigare / otympligare. Sy på tyget en bit ner på insidan av skaftet så kan du vika ner det där utan att det syns / märks när du inte använder det.

Vad tror du om det?

Här har du förresten nästa förbättring av kåtalivet: kaminfläkten!!!

cf_ecofan.gif

http://www.modernoutpost.com/gear/details/cf_ecofan.html

/ G
Jag brukar använda ett par Jörnkängor. Med enbart remmar åtdragna vid bensluten är resultaten lite olika från ett vad till annat. Alltid läcker det in mer eller mindre vatten om det är fler än några kliv. Vid ett ur torrskoddaspekten lyckat vad har det bara sipprat in lite vatten, men i alla fall i ena kängan brukar det mer än sippra in vid knä-lårdjupa vad. Dock; även om kängskaften är blöta så rinner inte vatten rakt in genom lädret. Men kanske det vore bättre med ett annat, vattentätt material, än läder. Gäller bara att se till så det sys snyggt så inget veckas och ligger och skaver under vandringens gång. Ska kolla runt lite efter något vattentätt tåligt smidigt tyg, besöka skomakaren och göra testet under vårens första vandring.

Angående behandling som ger långvarigt skydd så går ju smörjdebatten som bekant het här ibland:) Själv gör jag lite mer än bara använder vax typ Nikwax, till kängor utan membran, som snabbt nöts bort av undervegetationen. Jag brukar grunda med en tjärblandning som Jörnkängan säljer. Andningen försämras något, men tar man inte för mycket, så lädret blir mer än mättat och sladdrar till sig, tycker jag det ökade skyddet från väta utifrån mer än kompenserar för den något försämrade "andningen" och fukten inifrån.

Fläktgrejen har man fantiserat om. Snuddade en gång vid tanken på en gasdriven historia, men opraktiskt vid vinterns kyla. Svårt att få ut värmen ordentligt i hörnen på kåtan när det är från säg -15 och kallare, men fläkten skulle kunna lösa det. Driven av värmen från själva eldningen är ju perfekt. Fläktens vikt anges dock inte. Har skrivit till företaget och frågat. Det blir lite mycket prylar, men när man är stationär vintertid skulle det kunna vara ett bra komplement till UL-kaminen. Tack för tipset:)

Raskesven

ghostface; sa:
Vad tror ni om denna lösning - ett mer "gångbart" alternativ till Mooseboots o dyl...

http://www.addnature.com/product.as...URER&mscssid=FK3KGJTB7L3R8J2H94Q0ABJVATV00E1F

Fats kanske lite kostsamt för att ha torra fötter - eller?

MVH / Calle
Problemet med dem är väl detsamma som för andra coverboots; de väger ett kilo. Visserligen kan de användas även som av och på lägersko, men personligen brukar inte jag köra med lägerskor, just för den extra vikten, antalet prylar och volymen i packningen. Brukar ha ett par extra sulor och strumpor att byta till vid lägret bara. Torra sulor i ett par blöta kängor hjälper mycket vad gäller komforten. Jag innehar ett par lättviktsvadare, som går upp och täcker t.o.m. låret. De väger dock 1,5 kg så de får stanna hemma. Vore fint med en lösning som ger bara en marginell viktökning.

Mvh Raskesven

Själva poängen med kombinationen vattentäta kängor - damasker är att dels slippa krångla av och på kängor och vadarskor (/sandaler) vid varje vadning (och i sura mossar) och dels slippa släpa på en massa extra vikt från vadarskorna.

Jag vet att en del som använder overboots / gaiters av typen Berghaus Yeti limmar fast dem på kängorna. Det är givetvis en möjlighet om man nu har vattentäta overboots / gaiters att tillgå, vilket inte är fallet med Yetin.

/ G

Raskesven; sa:
Jag brukar använda ett par Jörnkängor. Med enbart remmar åtdragna vid bensluten är resultaten lite olika från ett vad till annat. Alltid läcker det in mer eller mindre vatten om det är fler än några kliv. Vid ett ur torrskoddaspekten lyckat vad har det bara sipprat in lite vatten, men i alla fall i ena kängan brukar det mer än sippra in vid knä-lårdjupa vad.

Hela grejen handlar ju om att kängornas skaft inte är "slätt" utan det är ojämnheter som gör att det blir glipor.

Om man tar en ganska mjuk och tjock gummiduk (musmatta eller vissa liggunderlagssorter?), lägger en liten "utfyllnadsbit" i springan framför plösen och sen lindar ett drygt varv runt hela kängan så borde det ju bli tätare än om regnbyxorna spänns direkt mot kängan?

Visst är det sant att lädret kanske inte är helt vattentätt, men är kängan rätt insmord/vaxad så borde det vara tillräckligt. Fördelen med en ofodrad läderkänga är ju att även om det kommer in vatten så torkar det fort (efter att man bytt sockor). Med en fodrad känga så får man gå med surt foder i en dag.

nermander; sa:
Hela grejen handlar ju om att kängornas skaft inte är "slätt" utan det är ojämnheter som gör att det blir glipor.

Om man tar en ganska mjuk och tjock gummiduk (musmatta eller vissa liggunderlagssorter?), lägger en liten "utfyllnadsbit" i springan framför plösen och sen lindar ett drygt varv runt hela kängan så borde det ju bli tätare än om regnbyxorna spänns direkt mot kängan?
....
Precis. Som jag nämnde i början av tråden har jag tänkt på att ta en kilform från typ ett liggunderlag som utfyllnad vid plösen. Det vore dock mindre struligt att bara behändigt rullförsluta byxor och vattentät tygförlängning av kängan, tycker jag.

Jag måste tyvärr hälla lite smolk i herrarnas glädjebägare :( för jag testade just den variant ni pratar om en gång i Sarek med uselt resultat. Den jäkla liggunderlagsbiten mellan kängorna och de vattentäta byxorna, allt tejpat hårt på plats, hjälpte föga mot det ilsket kalla vatten som strömmade in i mina kängor.

Bättre upp! ;)

/ G

Back to basic!

Jörnkängor med åratal av Nikevax insmorning helt vattentäta. Nyinköpta läderbrallor som börjar bli insmorda. Skall även smörja in sömmar med Nikevax. Inget på och av, vadning blir bara ett sätta att regnöra kängor och byxor.
byxa.jpg

I anlsutning med byxa, kängskaft skall det vara remmar. Idealet vore läderbrallor utan några fickor och sydda med sentråd men de blir nog dyrare än GT brallor. Har vadad lårdjupt i Darfal och det kom inte vatten förrän nivån gick över knäna. Det är så många sömmar kring fickorna.

tigertamjaren; sa:
Jag måste tyvärr hälla lite smolk i herrarnas glädjebägare :( för jag testade just den variant ni pratar om en gång i Sarek med uselt resultat. Den jäkla liggunderlagsbiten mellan kängorna och de vattentäta byxorna, allt tejpat hårt på plats, hjälpte föga mot det ilsket kalla vatten som strömmade in i mina kängor.

Bättre upp! ;)

/ G
Shit. Då återstår inte mycket annat än testet med en vattentät tygförlängning av kängan för rullförslutning. Jag innehar ett par gamla välingångna flera gånger reparerade östtyska armékängor. De kan få utgöra testkänga:)

Tältbottenväv? Är det det bästa? Kanske en bit av gamla täta byxholkar? Då fås rundningen, och den diameter man vill ha beroende på hur högt de kapas. Tyget måste väl dock ha lite stadga för att rullförslutning ska fungera? Annars får man komplettera med resårremmar eller dylikt för att hålla stängt.

Raskesven

Re: Back to basic!

walk_alone; sa:
.....
I anlsutning med byxa, kängskaft skall det vara remmar. Idealet vore läderbrallor utan några fickor och sydda med sentråd men de blir nog dyrare än GT brallor. Har vadad lårdjupt i Darfal och det kom inte vatten förrän nivån gick över knäna. Det är så många sömmar kring fickorna.
Så du menar att det inte sipprar in vatten i den "ränna" som bildas där plösen är? Spelar ingen roll hur hårt jag dragit åt remmarna. Några gånger har jag testat med resårremmar flera varv, så hårt att blodflödet hämmats, men lik förbannat sipprar, närmast sugs vatten in, så fort vadet blir mer än typ knädjupt. Mer eller mindre från en gång till annan. Sommartid gör det inte så mycket, det är värre under höstvandringar. Jag tycker det är svårt att få tätt med endast remmar.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eh sömmar som inte får gå upp Gör det själv 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg