Gå torrfotad!

Jag vill här vädra en idé om en uppfinning som jag tror är ganska smart. I tråden nedan frågade jag församlingen huruvida mina låga kängor (meindl Vaduz)eller stövlar är att föredra i augusti-Sarek:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24819

Hursomhelst, mitt ideal är att gå i kängor. Jag vill dock kunna vada utan att hålla på och byta om till sandaler el dyl. Jag har ställt mig frågan hur man skulle kunna utforma ett par damasker som gör att man kan stå i knähögt vatten utan att bli blöt om fötterna.
Min lösning är som följer: tänk er ett par vanliga vattentäta damasker, utan blixtlås, dvs helt vattentäta. Alla förstår ju att vatten kan passera in under kanten på dessa för att sedan rinna ner i kängan. Hur kommer man då förbi detta problem? Varför inte skapa ett "luftlås"? Detta gör man på följande vis:
Sy fast ett par lufttäta strumpor på insidan av damaskerna, precis ovanför kängskaftet. Sömmen måste vara lufttät, gärna vattentät också.
Hoppas ni förstå hur jag menar, det är lättare att rita upp principen än att beskriva den i ord..
Nackdelarna:
1.Man kan inte ta av dem utan att först ta av kängorna
2.Det kanske kan bli trångt i kängan med ytterligare en strumpa, man kanske behöver skippa innerstrumpan
3.Om det är varmt så vill man kanske inte gå i knähöga damasker, men då är det ju bara att vika ner dem.

Jag har tidigare använt Lundhags Mooseboots (kängöverdrag) men jag tycker att de är meckiga att hålla på med. Dessutom vill man inte gå i dem i onödan, då de förefallar känsliga för slitage.

Det allra bästa vore förstås om tillverkarna av goretexkängor lyckades åstadkomma en påtagbar förlängning av membranet.

Kom med synpunkter!

Skall du ha den luft- och vatten-täta strumpan i kängorna??? Det skulle ju bli som att trä en en plastpåse på foten, det kommer att bli fuktigt och varmt och man har ingen nytta av ev membran i kängorna om du redan har lufttäta strumpor på dig.

Trodde nästan vår gode frände Malindo skulle nosa upp den här tråden och skriva ett femtio raders inlägg i frågan, men han har inte inkommit med sitt svar än så jag sticker emellan:

Torra fötter. Det är väl det vi pratar om. Hur kan man ha torra fötter under en vandring när man dels transpirerar inifrån och dels blir blöt utifrån. Kan man vada över en jokk exempelvis med bibehållet torra fötter? Svaret är: Ja det kan man om man har någon som bär en över. Det finns förvisso:

1) så kallade moose boots, vattentäta skoöverdrag / påsar som man trär över kängorna, men de är inte tillräckligt höga (går väl nästan upp till knät) för att vara verkligt användbara i fjällen.

2) Vattentäta membrankängor / gummistövlar etc som klarar vatten upp till halva vaden ungefär. Inget som funkar när man går över en jokk som når en till låret med andra ord. Vill man att kängorna ska vara vattentäta högre upp (upp till skrevet exempelvis) måste man alltså dels ha en hög vattentät damask utanpå kängan / gummistöveln och dels ha en vattentät förslutnig mot kängan / gummistöveln. Och det är nog här den så kallade skon skaver.

Som jag har förstått det kommer vatten kunna tränga in i dina kängor (men inte ända in till fötterna eftersom du har vattentäta sockor / platspåsar i dem). Det kommer alltså plaska gott när du vandrar fram efter att ha passerat en jokk, bäck eller gått i en sur mosse. Du kommer dessutom (som Klager påpekade) transpirera nåt överdjävligt i dessa plastpåsar du har i kängorna så att du blir lika blöt inifrån som du hade blivit utifrån utan plastpåsarna.

En lösninga jag själv har tänkt på tidigare vore istället om membranet i kängorna var förlängt en bit över kängskaftet (laminerat på en lämplig, slitstark väv) så att man kunde ha en rullförslutning (som på vattentäta packsäckar) mellan damaskerna och kängorna. Det förlängda membranet kunde enkelt vikas ner (på utsidan eller insidan) när det inte användes. Varför inte testa detta istället?

/ G

Kurre: jag måste nog förtydliga en aning.
Ja, strumpan ska träs på foten, utanpå sockorna. Om strumpan är i gt så blir det tyvärr 2 lager membran (strumpa&kängmembran). Det lär alltså bli lite mer fuktigt av svett, även om jag inte tror at kängan ventilerar ut så mycket annars heller.

Gurra:
2. Ja, det bästa vore om man kunde få till en vattentät förslutning mellan kängan och damasken.

"Som jag har förstått det kommer vatten kunna tränga in i dina kängor (men inte ända in till fötterna eftersom du har vattentäta sockor / platspåsar i dem). Det kommer alltså plaska gott när du vandrar fram efter att ha passerat en jokk, bäck eller gått i en sur mosse. Du kommer dessutom (som Klager påpekade) transpirera nåt överdjävligt i dessa plastpåsar du har i kängorna så att du blir lika blöt inifrån som du hade blivit utifrån utan plastpåsarna."
-Icke så. Min lösning med ett sk luftlås är egentligen samma sak som ett vattenlås. För att vattnet ska kunna tränga in under damasken och rinna över kängskaftet så måste luften mellan damasken och kängan trängas undan. Poängen med att sy fast en tät strumpa (på insidan av damasken precis över skaftet) är just att hindra luften från att trängas undan. Alltså kan inget vatten läcka in i kängan, och foten blir bara fuktig av transpiration.
Jag tänkte först att lösa detta utan strumpa, men med en tub som bara går ner lver vristen, men insåg att luften som hindrar vattnet från att tränga igenom då kan pysa ut, så det skulle nog bara funka för kortare vad.

Det du skriver i sista stycket vore det allra bästa. Det vore toppen om man kunda ansluta till membranet i kängan som du beskriver, tänkte gå in och prata med gore tex service center på Playground i sthlm.

/L

tigertamjaren; sa:
Trodde nästan vår gode frände Malindo skulle nosa upp den här tråden och skriva ett femtio raders inlägg i frågan, men han har inte inkommit med sitt svar än så jag sticker emellan:
.....
.....
En lösninga jag själv har tänkt på tidigare vore istället om membranet i kängorna var förlängt en bit över kängskaftet (laminerat på en lämplig, slitstark väv) så att man kunde ha en rullförslutning (som på vattentäta packsäckar) mellan damaskerna och kängorna. Det förlängda membranet kunde enkelt vikas ner (på utsidan eller insidan) när det inte användes. Varför inte testa detta istället?

/ G
Tog upp just denna fråga med vår kemiske membranexpert tidigare, fast malindo har nog inte grunnat klart ännu. Jag ser gärna en lösning som funkar oavsett om kängorna har membran eller inte, en lösning som går att applicera på alla sorts kängor.

Problemet vid den gängse metoden med åtdragna remmar runt bensluten på GT-brallorna, utanpå kängorna, tycker jag är vid plösen på kängorna. Svårt att få tätt där.

Med gummistövlar är det lättare att täta, då kantan på brallor och stövel viks in i varandra och sedan rullas. Två varianter har jag tänkt på. Den ena med ett par moose-boots, á la stövelvarianten, där kanten på moose-bootsen viks och paras ihop med kanten på bensluten, och sen rullstängs det hela tre varv. Det betyder att det måste finnas lite slack att ta av på brallor och moon-boots, men kanske det funkar? Nackdelen är att moon-boots väger en del, fast å andra sidan funkar de även i lägret när man bara ska ut och tillbaks in lite snabbt. Användningsområdet blir inte bara för vad.

Den andra varianten vore att koncentrera sig på problemområdet, dvs. vid plösen där det är svårast att få tätt. Kanske någon tjock mjuk typ gummiring som dras mellan kängor och brallor kan fylla upp det utrymme som är svårt att täta, innan remmarna dras åt? Eller kanske det t.o.m. skulle räcka med en kilform från ett gammalt liggunderlag, att lägga kilen mot utsidan av plösen innan kängorna dras åt. När sedan remmar dras åt runt brallorna är plösområdet tätat.

Spåna vidare bara så löser vi nog problemet, eller förbättrar det hela i alla fall.

Raskesven

fjällman; sa:
.....
Min lösning med ett sk luftlås är egentligen samma sak som ett vattenlås. För att vattnet ska kunna tränga in under damasken och rinna över kängskaftet så måste luften mellan damasken och kängan trängas undan. Poängen med att sy fast en tät strumpa (på insidan av damasken precis över skaftet) är just att hindra luften från att trängas undan. Alltså kan inget vatten läcka in i kängan, och foten blir bara fuktig av transpiration.
.....
/L
Om jag förstår rätt tänker du dig det hela som när en kopp trycks ner, upp och ner i vattnet. Om koppen hålls rak stannar luften och inget vatten kommer in. Men vid vad kommer inte benslutet och damasken att hållas rak, utan det kommmer att släppas ut en luftbubbla, och då är det kört. Vatten strömmar upp, och sen ner i kängan. Resultatet blir nog detsamma som när bensluten tätas med remmar, bortsett från att det "bara" är kängorna som blir blöta av vatten utifrån eftersom du kapslat in foten i en tät strumpa.

Raskesven

/L [/QUOTE]
Om jag förstår rätt tänker du dig det hela som när en kopp trycks ner, upp och ner i vattnet. Om koppen hålls rak stannar luften och inget vatten kommer in. Men vid vad kommer inte benslutet och damasken att hållas rak, utan det kommmer att släppas ut en luftbubbla, och då är det kört. Vatten strömmar upp, och sen ner i kängan. Resultatet blir nog detsamma som när bensluten tätas med remmar, bortsett från att det "bara" är kängorna som blir blöta av vatten utifrån eftersom du kapslat in foten i en tät strumpa.

Raskesven [/QUOTE]

Förstår hur du menar. Visst kommer en viss mängd vatten tränga in under damasken, men jag tror inte det behöver bli så pass mycket att det rinner över skaftet. Avståndet mellan damaskens nederkant och membranets överkant torde här vara den avgörande faktorn. Naturligtvis är det även viktigt att damasekn smiter åt bra över kängan.
...Och så finns det en snikvariant, där man skippar damasken, och i stället använder en ordentligt lång strumpa som man viker ner över kängan. Med denna metod så håller man kängan torr, men accepterar att foten blir blöt. Men det är ett mindre problem, fossingarna är ju lättare att torka än kängorna.

Egentligen borde jag väl köpa ett par ordentligt höga kängor, men jag vet inte om det är värt 2500:- för att få en extra decimeters höjd.

/L

Gaters

Det finns sk gaters o Gore-Tex, (tex hade Berghaus sådana. Det är en damask som nedtill avslutas med flexibelt gummi. Gummit stäcks ut runt kanten på kängsulan och med rätt form på kängan/sulan blir det helt tätt. Gummit går alltså inte in under sulan och slits därmed inte mycket.

[Ändrat av Hutt 2004-02-11 kl 15:37]

Njae, så värst täta är de väl inte Hans, och inte särskilt höga heller. Har inte själv haft sådana, men en kompis till mig har ett par och de funkar ju fint på vintern för att hålla ute snö, men glöm dem som vattentäta damasker för vadning.

Kan rekommenderas för vinterbruk annars, gärna komplettared med hemmasytt fleecefoder.

/ G

Glöm inte att titta i andra forum, hörni!

Om ni vågar er in bland långfärdsskridskoåkarnas jaktmarker här på utsidan, så hittar ni signaturen boe skates.

Han har (i en paus mellan skridskouppfinningarna) konstruerat ett par integrerade damasker till ett par gtx-skor. Enligt uppgift håller dom fötterna torra om isen brister.

Re: Gaters

Hutt; sa:
Det finns sk gaters o Gore-Tex, (tex hade Berghaus sådana), som alpinister använder. Det är en damask som nedtill avslutas med flexibelt gummi. Gummit stäcks ut runt kanten på kängsulan och med rätt form på kängan/sulan blir det helt tätt. Gummit går alltså inte in under sulan och slits därmed inte mycket.

Jag har sett sådana på bild någonstans, och det är en smart uppfinning. I mitt fall så faller det på sulans form. Nästan alla kängsulor är väl smalare på mitten, då borde det bli en läck-lucka där. Eller?

Jag lägger kanske ner för mycket energi på min lilla uppfinning. Funkar ju faktiskt bra att vada i sandaler. Men kallt.

/L

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eh sömmar som inte får gå upp Gör det själv 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg