Du vill ju bara ha svar på vissa, specifika frågor. Många av dem som svarat har delvis gett dig något annat, de har försökt att förmedla något av sin erfarenhet av fjällvärlden och dess vattendrag. De vet att fjällvärlden är komplicerad och att förhållanden kan ändras, ibland mycket snabbt. Är då alla sådana svar oanvändbara. Nej, verkligen inte.
Är det så enkelt som att t ex en fiskare som tillbringat en vecka vid en jokk i fjällen och gått en mil fram och tillbaka utmed den, och dessutom vadat flera gånger, verkligen KAN vattendraget? Veckan därefter kanske det är 3 dm högre vattennivå och 14 dagar senare kanske kraftigt regn har gjort hela stranden oframkomlig. Och nästa år kanske det ligger snö och is kvar sedan vintern. Det är därför som egen, personlig erfarenhet om fjällen är så viktig, minst lika viktig som den kunskap som fiskaren fick. Man skaffar sig en beredskap att mycket kan hända, särskilt om man lämnar den markerade leden och ger sig ut i obanad terräng. Rådet blir därför att skaffa dig god fjällerfarenhet först innan du genomför ditt projekt. Att försöka "rekognoscera" rutten utan den erfarenheten skulle jag säga är utsiktslöst.
Okej, ovanstående var inte svar på någon av dina frågor, men jag ville ändå skriva det. Nu till något konkret - vattendragen vid Kvikkjokk. Det har i tråden visats två foton av forsen, med olika mycket vatten. Ja, så är det, det varierar. Enligt Björn Sarstad som kör båt där så kan vattennivån i själva sjön variera med ca 3 meter (således även nivån precis efter forsen). Detta är extremerna, för det mesta är det någonstans emellan. Det finns antagligen sällsynta tillfällen då man kan vada över till Sarstads stuga på andra sidan. Men jag har ALDRIG sett någon göra det, och jag tror inte att någon lokalboende skulle föreslå det som en möjlighet.
Liknande variationer finns förstås i forsen, men där är strömmen alltid så kraftig att man måste gå långt uppströms för att korsa. Hur långt? Ja, det beror på årstid, väder, temperatur och flera andra saker. En god bit uppströms fanns på lite äldre kartor en stig som ledde över Gamájåhkå. En tysk som läst sin karta noga var säker på att detta var ett användbart vadställe så han gav sig ut i vattnet. Han räddades lyckligtvis av en lokalboende som såg till att han kom tillbaka. Hade då kartan fel, gick det inte att vada där? Tja, inte direkt fel. För detta är ett gammalt vadställe som användes gruvarbetare förr i tiden. Men då BARA vid lågvatten. (Detta sista stod ju inte på kartan så då måste erfarenhet och omdöme kopplas på.)
Så mitt svar om att RÄKNA MED att kunna vada vid Kvikkjokk är nej. Om du istället vill gå runt och vada uppströms så är det SANNOLIKT med en omväg på 5-6 mil i obanad, tuff fjällskogsterräng med vadning av flera mindre vattendrag som ändå kan vara mycket svåra.
Vänliga hälsningar
Fowwe i Lund