Hej, jag gick abisko-nikka under midsommar och kan rapportera om snöläget. Sträckan abiskojaure-singi är nästan helt under snö, bara bitvis barmark. Ibland mycket besvärligt med knädjup blötsnö varvat med översvämmat barmark, ibland var det inte så farligt, med upptrampade stigar som funkade bra. Jag gillar snö och tyckte mest det var kul . Är ingen expert på snösmältning men det känns som att det dröjer innan allt det är borta. Det fruktade tjäktjapasset var lustig nog den enklaste biten för mig, jag gick kl 7 på morgonen och då bar snön och jag kunde få upp en racerfart. Full vinter däruppe. Stugvärden i tjäktjastugan hade aldrig varit med om något liknande. Jag gick med kängor, snöskor hade nog varit värt vikten. Fullt med lämlar också, gick knappt 10 meter innan jag stötte på en. Till och med uppe i tjäktjapasset såg jag flera st... Fantastiskt väder under midsommar, hade vänt annars. Ifall nån planerar att gå abisko-nikka skulle jag fundera på att gå via vistasdalen istället
Gå Abisko-Singi V.24
- Trådstartare HerrLoe
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna?
- Börjat av bombuspolaris
- Svar: 4
-
-
Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom
- Börjat av såg
- Svar: 5
-
-
Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september?
- Börjat av nicko_
- Svar: 11
-
-
Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat?
- Börjat av Lindamariaerika
- Svar: 7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor.
- Börjat av Grangfors
- Svar: 9
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag?
- Börjat av punchdrunk
- Svar: 10
-
Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta
- Börjat av saraholvid
- Svar: 4
-
-
-
Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-(
- Börjat av BeatriceK
- Svar: 6