G-1000 anorak för 4500?

Låter intressant. Jag har haft en anorack från Everest flera år som är riktigt bra på vintern, men ofta lite för varm på sommaren. Ganska tjockt tyg faktiskt. Vad tror du om moen i det avseendet?

Ja,i och med att det är en 65% poly / 35% bomullsblandning (samma som G1000) så är det ju bara att vaxa när den behöver vara tätare, och tvätta när du vill ha den luftigare.
Tyget är ju inte ultratunt (den väger 830g) så den bör nog klara även höstväder/vinterväder ganska bra givet att underplagget är varmt.
Var ute igår en sväng för att testa, och de va inte många plusgrader, men jag höll mig varm o fin med min fleecetröja därunder.

Skillnad moen/gjuse

Ja,i och med att det är en 65% poly / 35% bomullsblandning (samma som G1000) så är det ju bara att vaxa när den behöver vara tätare, och tvätta när du vill ha den luftigare.
Tyget är ju inte ultratunt (den väger 830g) så den bör nog klara även höstväder/vinterväder ganska bra givet att underplagget är varmt.
Var ute igår en sväng för att testa, och de va inte många plusgrader, men jag höll mig varm o fin med min fleecetröja därunder.

Är det någon som vet vad det är förskillnad på moen och gjuse? Hade någon längre rygg?

Är det någon som vet vad det är förskillnad på moen och gjuse? Hade någon längre rygg?

Moen är längre. G-1000-liknande lagom vindtätt tyg. Väl många fickor som ger ett tyngre plagg, jag hade klarat mig med färre. Löjligt klena dragkedjor på handfickorna fram, egentligen enda riktiga minusposten. Ärmsluten hade gärna fått vara vidare, svårt att dra över vintervantar. Som vinteranorak hade den gärna fått vara vidare i kroppen, köpte en Xl som ska motsvara 56 enl Itab, drar normalt ca 52-54. Riktigt bra längd på ärmarna, huvan bekväm med bra justermöjligheter, lite klena gummicords men de går ju att byta ut. Bra ventilationsmöjlighter med långa dragkedjor under ärmarna. För 598:- klart prisvärd.

Mobiltelefoner brukar med förpackning kosta ca 50 lappen att tillverka, men nät att tala på är ju en förutsättning och det skall betalas, av telefonbrukarna.
Vi har fri prissättning och mot 4500:- bomullsplagg kan man fotrösta och det är lätt.

Mobiltelefoner brukar med förpackning kosta ca 50 lappen att tillverka, men nät att tala på är ju en förutsättning och det skall betalas, av telefonbrukarna.
Vi har fri prissättning och mot 4500:- bomullsplagg kan man fotrösta och det är lätt.

Då jag jobbar med just detta så skulle jag vara väldigt intresserad av att veta vilken mobiltelefon som kostar 50 spänn att tillverka... Tänker du här bara själva priset för hårdvaran eller räknar du även in priset för nedlagt arbete i framtagandet av produkten?
__
Fredrik

Fredrik

Den här tråden handlar om plagg
Industriell produktion är oftast vida billigare än R&D. Mitt tal var enbart produktion och förpackning.
R&D, nätverk MF mm kostar vida mer det vet t o m ego.
Därför är en 65/35 anorak för 4,5 kKr inte helt prisvärd, utom för dem som är brandtrogna in i fattigdommen.

go tu

Mina anoraker är flera den bästa är uråldrig och kommer från Hästen, görbra.

Fredrik

Den här tråden handlar om plagg
Industriell produktion är oftast vida billigare än R&D. Mitt tal var enbart produktion och förpackning.
R&D, nätverk MF mm kostar vida mer det vet t o m ego.
Därför är en 65/35 anorak för 4,5 kKr inte helt prisvärd, utom för dem som är brandtrogna in i fattigdommen.

go tu

Mina anoraker är flera den bästa är uråldrig och kommer från Hästen, görbra.

Ledsen att jag går lite OT... Jag vet att den handlar om plagg, men det blev ändå intressant då jag vet att komponenterna i de telefoner jag jobbar med (Sony) vida överstiger 50 kr, och då har jag inte räknat in förpackning... Jag kan nog t.o.m. plocka ut enstaka komponenter som i sig kostar mer än 50 kr. Men det är ju skillnad på telefon och telefon såklart :)
Ville bara få det sagt så att det inte en sanning av det.
__
Fredrik

Mjo, jag har jobbat med hisstelefoner, och vi har ju fått punga runt 200 spänn enbart för vissa GSM-moduler, så att få ihop en hel mobiltelefon för 50 spänn är bra gjort. Naturligtvis tjänar ju jättarna en hel del på att kunna göra så stora serier, men ändå.

Hur är kragen på ITAB's Moen, ni som köpt? Jag tycker många jackor/anorakar har på tok för låga kragar.

När det gäller Fjällrävens anorak så är det ju säkert så att de lagt ner en hel del tid på att skapa en i deras ögon ultimat anorak från grunden, testa den och försöka vara innovativa. De har sedan fått den tillverkad av ekologiskt klassade material i Europa. De kostnaderna har man ju inte om man som noname-tillverkarna (jag pekar inte ut några specifika märken) bara köper in någon bra anorak, ändrar några detaljer och sen skickar iväg ordern till den kinesiska tillverkare som bjuder lägst. Sen har Fjällräven säkert tagit i ordentligt i prissättningen för att befästa (eller erövra, hur man nu tycker) sin position som premiummärke. Om det sistnämnda kan man tycka vad man vill, men det finns nog ingen brist på kunder till Fjällrävens produkter för tillfället, varken i staden och i naturen. Jag ser små skinnrävar överallt! Lite tråkigt att det har blivit ett modeplagg, men om det bidrar till att Fjällräven går bra och kan leverera bra friluftsgrejer till mig och andra "riktiga" friluftsmänniskor under lång tid framöver så what the hell.

Jag personligen gillar Numbers-serien, och är lite sugen på Gaiter Trouser No.1. Ska prova dem och passar de bra så blir det nog ett par. Dyra? Visst, men det där är ju ett avvägande man själv får göra. Framtiden får utvisa om kvaliteten på Numbers-serien lever upp till förväntningarna som de höga priserna skapar. Jag tror det, men om man inte tror det så är det ju bara att låta bli att köpa och sen le i mjugg när jag står där med mina tretusenspännsbrallor som gett upp i sömmarna efter en halv vecka i fjällen. Men som sagt, jag tycker det är läckra kompromisslösa prylar, så jag kommer att ta chansen.

/ P

Tack för snabbt svar, Ute Jämt.

Lite lägre än jag vill ha den, men den ser väldigt fin ut i övrigt så jag är allt lite sugen på att testa en.

/ P

Itab

KUL!

Jag har nog sålt en del del åt dem, å det är bra, för det är bra grejjor, men ibland märks prisläget.
De hade en lätt syntet täckjacka som jag var sugen på...åsså var jag där å kände... och avskrev den... inte direkt top-of-the-line-känsla i tyg och isolering.
Men ibland är det kalas!!!

Jag skall åka dit någon dag och be om provision :eek:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Noffaren Färga en G-1000 jacka? Kläder 11
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Fjällräven PAK5 G-1000 Trousers! Kläder 1
Snubblaren G-1000 jacka? Kläder 17
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
LarssonMik skinn eller g-1000 Kläder 3
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg