Hur är kragen på ITAB's Moen, ni som köpt? Jag tycker många jackor/anorakar har på tok för låga kragar.
När det gäller Fjällrävens anorak så är det ju säkert så att de lagt ner en hel del tid på att skapa en i deras ögon ultimat anorak från grunden, testa den och försöka vara innovativa. De har sedan fått den tillverkad av ekologiskt klassade material i Europa. De kostnaderna har man ju inte om man som noname-tillverkarna (jag pekar inte ut några specifika märken) bara köper in någon bra anorak, ändrar några detaljer och sen skickar iväg ordern till den kinesiska tillverkare som bjuder lägst. Sen har Fjällräven säkert tagit i ordentligt i prissättningen för att befästa (eller erövra, hur man nu tycker) sin position som premiummärke. Om det sistnämnda kan man tycka vad man vill, men det finns nog ingen brist på kunder till Fjällrävens produkter för tillfället, varken i staden och i naturen. Jag ser små skinnrävar överallt! Lite tråkigt att det har blivit ett modeplagg, men om det bidrar till att Fjällräven går bra och kan leverera bra friluftsgrejer till mig och andra "riktiga" friluftsmänniskor under lång tid framöver så what the hell.
Jag personligen gillar Numbers-serien, och är lite sugen på Gaiter Trouser No.1. Ska prova dem och passar de bra så blir det nog ett par. Dyra? Visst, men det där är ju ett avvägande man själv får göra. Framtiden får utvisa om kvaliteten på Numbers-serien lever upp till förväntningarna som de höga priserna skapar. Jag tror det, men om man inte tror det så är det ju bara att låta bli att köpa och sen le i mjugg när jag står där med mina tretusenspännsbrallor som gett upp i sömmarna efter en halv vecka i fjällen. Men som sagt, jag tycker det är läckra kompromisslösa prylar, så jag kommer att ta chansen.
/ P