G-1000 anorak för 4500?

vidare på "on topic"-temat

En del av mig skulle vilja ha en smockliknande jacka som inte har militärkoppling.

En del av mig också för en SÅN skulle vara mumsig, och jag har dreglat på en;

http://www.northstar.se/se/produkter/klader/jackor/fodrade/montane-resolute-smock.html

Den ser ohyggligt mumsig ut med fleecefluff invändigt och långt ner på rumpan... och bra pris!
MEN, jag behöver den inte - sedär jag är stark!

Ja, jag gillar Montane och Northstar... nej, jag jobbar inte där... bara en shoppaholic :eek:)

En del av mig också för en SÅN skulle vara mumsig, och jag har dreglat på en;

http://www.northstar.se/se/produkter/klader/jackor/fodrade/montane-resolute-smock.html

Den ser ohyggligt mumsig ut med fleecefluff invändigt och långt ner på rumpan... och bra pris!
MEN, jag behöver den inte - sedär jag är stark!

Ja, jag gillar Montane och Northstar... nej, jag jobbar inte där... bara en shoppaholic :eek:)

Undrar om man inte blir väldigt svettig i den? Känns mer som ett plagg man helst bara står still i eftersom andningen antagligen inte är den bästa. Jag skulle nog ändå satsa på morgedal.

kollade in modellen på fjällrävens anorak. och kom på att en sådan kan man sy själv om man vill. även byxor blir till för det och ändå ha man över till nått gott i matväg för det priset.

tänker man efter så är dagens friluftsprylar, mest kläder gjort för stadsmiljö än för fjällmiljö och naturen i övrigt.

För att fortsätta Off Topic debatten:

Blandar du inte ihop resursmässigt hållbar med miljömässigt hållbar nu?

Om du menar resursmässigt hållbar: Om du menar som jag förstår av din text att resursen någon gång i framtiden kommer att ta slut så kommer det höga priset på resursen leda till att man går över till att producera produkten av någon annan resurs. Dvs problemet löser sig själv på en någorlunda fri marknad.

Om du menar miljömässigt hållbar: Som jag skrev i en annan tråd så finns det mycket modeord och suboptimeringar här. Här blandar man ihop miljöförstöring med koldioxidutsläpp fast de inte nödvändigtvis har med varandra att göra. Jag ser inte heller på vilket sätt ekologiskt odlade produkter skulle vara att föredra framför traditionellt odlade produkter då de kräver betydligt större odlingsarealer och därmed ser till att maten blir dyrare för de som redan har svårt att få mat på borden.

Jag använder termen i en övergripande betydelse. Effekten blir ju densamma, oavsett om det handlar om resursmässig hållbarhet eller miljömässig hållbarhet: Om resursens ökande sällsynthet eller dess miljömässiga belastning återspeglas i priset (COGS eller slutpris) så blir det intressant för producenten att välja en alternativ väg - t.ex. producera produkten av någon annan resurs (som du skriver ovan) eller producera den på ett sätt som minskar miljöbelastningen. Idag är det ju främst när det gäller resurser som man ser en (än så länge mkt marginell) kostnad i konsumentledet, och inte vad gäller miljöbelastning. Och definitivt inte i socialt ansvar. Om exv. konfliktmineralerna/-metallerna i en mobiltelefon - googla t.ex. "blood in the mobile" - skulle kostnadsföras i konsumentledet så skulle ju en iPhone betinga ett helt annat pris. Det enda sätt konfliktmetallerna kostnadsförs nu är i egenskap av sin sällsynthet. Samma sak gäller tillverkning av kirurginstrument - eller när det gäller skrotad elektronik, där det finns ett förbud att dumpa det i den s.k. tredje världen, ett förbud som man delvis kringår genom att "labla om" godset till "second hand goods". Eller varför inte EU:s fiske utanför Västafrika och industrin kring Omega-3-tabletter.

Instämmer helt i din tveksamhet ovan ang. det ekologiska argumentet - skriver också om det i mina inlägg. Hade dock varit trevligt om det var så enkelt att limpan av ekologiskt odlat mjöl var det bästa valet vid en totalanalys av belastningen... :)

/Mats

Personligen tycker jag att Fjällräven Anorak No 8 ser riktigt bra ut.

Jag tror att klassiska, snygga plagg används betydligt längre än moderna plastkläder som används ett tag och sedan är ute och efter några decennier i garderoben så smulas de väl sönder oavsett vad de en gång har kostat.

Vad gäller priset så hänger det på vad folk är beredda att ge. Många lägger de här beloppen på modekläder varje månad och har hela rum som garderober. Jag skulle lätt klara mig med en sån här anorak som enda jacka i många år oavsett om jag är ute i skogen eller gör ett sällsynt besök i en stad. Så ur det perspektivet skulle det kunna bli både en billig och relativt miljövänlig affär.

Bilagor

• 83242-620_400x400.jpg
    83242-620_400x400.jpg
    21.6 KB · Visningar: 2,021
Personligen tycker jag att Fjällräven Anorak No 8 ser riktigt bra ut.

Jag tror att klassiska, snygga plagg används betydligt längre än moderna plastkläder som används ett tag och sedan är ute och efter några decennier i garderoben så smulas de väl sönder oavsett vad de en gång har kostat.

Vad gäller priset så hänger det på vad folk är beredda att ge. Många lägger de här beloppen på modekläder varje månad och har hela rum som garderober. Jag skulle lätt klara mig med en sån här anorak som enda jacka i många år oavsett om jag är ute i skogen eller gör ett sällsynt besök i en stad. Så ur det perspektivet skulle det kunna bli både en billig och relativt miljövänlig affär.

Håller med till 100%. Folk lägger sjuka pengar på plastkläder. Bättre att länga sina pengar på tidlöst och slittåliga plagg och kommer att håller för evigt.

Problemet är väl att fjällräven inte håller särskilt mycket bättre än nåt annat. Jag har fått sy om grensömmen på alla fjällrävenbyxor jag ägt, och tycker inte tyget är så slitstarkt heller. Har fått laga rätt många hål på knän, i sätet etc.. Jackor är iofs en annan sak, inte lika mycket slitage förutom över axlarna, men där brukar ju FR vara duktiga på att förstärka.

Jag har en gammal Norröna arktis anorak, de som var innan svalbard-serien (ironiskt nog är min inköpt i longyearbyen). Den tycker jag är mer tidslös och har hållt riktigt bra med tanke på att det bara är bomull, dock har den lite väl mycket patina och ser liksom för mycket polarfarare ut för att vara retro-cool, om man nu bryr sig om det. (finns på sunkbild bland mina bilder där också min KM njal finns, fast den är kasserad sen länge, de var köpta ungefär samtidigt...)

min njal har hållit rätt bra. 4500 är överpris, såg bergans morgedal anorak i ren bomull för 800, den skulle säkerligen också hålla rätt länge.

Köpte ITAB's variant och fick hem den idag...
Kan inte annat än rekommendera den SKARPT! preggad med vax nu, så den är fullt redo för vårens utmaningar.

Köpte ITAB's variant och fick hem den idag...
Kan inte annat än rekommendera den SKARPT! preggad med vax nu, så den är fullt redo för vårens utmaningar.

Köpte du Moen- eller Gjuse-modellen? Finns det mer skillnader dom emellan än färg och rygglängd? Det står T&P på Moen, men beskrivningen verkar vara likadan när det gäller tyget.

Köpte du Moen- eller Gjuse-modellen? Finns det mer skillnader dom emellan än färg och rygglängd? Det står T&P på Moen, men beskrivningen verkar vara likadan när det gäller tyget.

Jag köpte Moen, storlek 46/48.
Jag är 1,74 lång och den täcker lite mer än halva rumpan.
Passformen är ganska lös, så det finns gott om utrymme för exempelvis en tjockare fleece under.
Jag upplevde plagget som välgjort, inga skavanker eller lösa trådar utan helt klart godkänt.
En detalj som jag såg som en fördel i alla fall, är att det går en dragkedja från höger sida ända nere vid slutet av plagget, upp till strax förbi armhålan, vilket gör det väldigt lätt att ta av och på.
en magficka med generöst utrymme, 2 st sidfickor och en bröstficka med hål för en antenn från exempelvis jaktradio.

Låter intressant. Jag har haft en anorack från Everest flera år som är riktigt bra på vintern, men ofta lite för varm på sommaren. Ganska tjockt tyg faktiskt. Vad tror du om moen i det avseendet?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Noffaren Färga en G-1000 jacka? Kläder 11
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Fjällräven PAK5 G-1000 Trousers! Kläder 1
Snubblaren G-1000 jacka? Kläder 17
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
LarssonMik skinn eller g-1000 Kläder 3
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg