(...) Att ta med sig prylar man inte behöver gör väl ingen lyckligare om man inte gör det i ett träningssyfte det vill säga.
Exakt.
(...) UL-hysterin har en direkt koppling till prylbögeriet som ökar konsumtionen - tänk om det kommer ett tält som väger 200 g mindre! Vänta tills smogen från Kina inte bara tagit död på de som bor i närområdet utan även lägger sig tät över den kära Kungsleden.
Håller med dig, men känner mig inte alls träffad fast jag nog med god marginal kan räknas till "lättpackare". Antagligen heller inte de flesta andra, som på detta forum helt enkelt utbyter tips om hur man kan slippa bära onödigt enligt ovan. Kategorin "prylbög" finns naturligtvis på alla områden, men jag kan inte se att den skulle vara överrepresenterad blad de s.k. lättpackarna.
(...) Jag lovar man märker ingen skillnad på +- 3kg med normala förutsättningar - det får vi väl anta vara felmarginalen om man skulle uppskatta sin utrustning. Allt annat utöver det är inbillning.
Vad man däremot får ta i beaktande är att en 1,6 m 60 kg stäppräv inte orkar lika mycket som en östgötsk 2,0 m 110 kg skogsarbetare

Även om jag har fått det motbevisat...
Och jag lovar, att man märker denna skillnad helt tydligt, om man har för vana att knata 1500-2000 höjdmeter upp och ner varje dag. Och desto mer, om man dessutom råkar vara den där 60 kilos stäppvargen, tillika lätt överårig med risiga knän

. Men jag fattar, att en "110 kilos skogsarbetare" som följer nivåkurvorna i svenska fjäll missar dessa futtiga kilon

.
Att försöka minimera vikten och (inte minst) volymen på sin packning kan, i t ex exponerad högalpin terräng, också vara en ren säkerhetsfråga, medan det är helt betydelselöst i en annan.
Därför, återigen: varför klanka på varandra? Jag förstår TS förundran, och visst finns komiska överslag i lättpackeriet som i allt annat. Men jag saknar insikten om att vi har olika förutsättningar, som helt naturligt leder till olika prioriteringar.
Jag håller med nermander om att "lätt" inte heller per automatik behöver betyda "nytt och dyrt". Här handlar det nog om lite enkel kreativitet - att kunna se "grytmysaren" i ett stycke byggisolering eller "vindblusen" i en gammal herrskjorta. Man måste inte springa åstad och köpa allt med "frilufts"-stämpeln på, många vardagsprylar och vardagskläder som man redan har hemma är bra nog eller t o m bättre.
Jag har aldrig förstått, varför man måste ha avancerade "friluftskläder" till dagsutflykter eller stugturer på vanliga breddgrader och höjder över havet, och där man kommer in i värmen och kan torka sina prylar varje kväll.