Friluftsverktyg!

Hm. Av någon anledning blev det så att även jag köpte en multi-tång i våras.
Hittar den inte nu så jag vet inte fabrikatet men den är röd, helt oanvänd är den också.

Mvh Glenn
 
Gps?

GPS är ju inte något verktyg men redskap kanske man kan kallat. Har ingen själv än, jag kör med karta o kompass, men jag tänker köpa en. Någon som har nåt bra tips? Gärna en som jag kan ha både i skogen/fjällen o på paddlingsturen.
 
Prylbögigaste leksaken jag har (och som jag lätt skulle klara mig utan) är gps-en. Den köptes för en spottstyver lätt begagnad och funkar både på sjön, i skogen och på vägen-i stan tills batterierna är slut.

Ett verktyg som dom flesta missar är en helt vanlig, skarpslipad trädgårdssekatör, hundra gånger bättre än Moran till att både klippa till reservtältpinnar, kapa linor och fixa ved med. Funkar också bra att klippa ståltråd med närmast leden där det inte gör nåt att den blir lite misshandlad i skäret. Håller man den bara vass så är den jättebra att rensa fisk med också och risken att slinta och skära sig är ju minimal. Jag har den tom. med i torrdräktsfickan när jag dyker istället för kniv då man kan kapa det mesta utan risk att slinta.

Isoleringskniv från byggmarknaden istället för machete rekommenderas starkt, väger knappt nåt och kapar det mesta.
 
Senast ändrad:
Prylbögigaste leksaken jag har (och som jag lätt skulle klara mig utan) är gps-en. Den köptes för en spottstyver lätt begagnad och funkar både på sjön, i skogen och på vägen-i stan tills batterierna är slut.

Ett verktyg som dom flesta missar är en helt vanlig, skarpslipad trädgårdssekatör, hundra gånger bättre än Moran till att både klippa till reservtältpinnar, kapa linor och fixa ved med. Funkar också bra att klippa ståltråd med närmast leden där det inte gör nåt att den blir lite misshandlad i skäret. Håller man den bara vass så är den jättebra att rensa fisk med också och risken att slinta och skära sig är ju minimal. Jag har den tom. med i torrdräktsfickan när jag dyker istället för kniv då man kan kapa det mesta utan risk att slinta.

Isoleringskniv från byggmarknaden istället för machete rekommenderas starkt, väger knappt nåt och kapar det mesta.


Isoleringskniv var ett bra tips, har faktiskt funderat på vad jag ska göra med min egen nu när huset är färdigbyggt. För som sagt, den är lätt praktiskt skön och hålla i och billig ifall man skulle tappa den eller att den skulle gå sönder.
 
GPS:en är kul, men för min del kanske inte främst vad den är till för. På Svealandskartan är det nämligen en jäkla massa gruvhål inlagda, och det tycker jag är skitkul att leta på. Har hittat på oändligt många som jag inte hade en aning om.
 
Min lilla Letherman Squirt P4 väger bara 57 gram och 5,75 cm lång när jag kollar nu och den är klart värd att "kånka" på. Jag använder den mycket till småpill, kommer till användning på varje tur. Inte aktuellt att ta med en stor då en riktig kniv är mycket skönare att jobba med. Känner heller inte behovet att en massa bits men möjligheten att dra åt någon skruv är bra.

GPS är väl onödigt egentligen men jag gillar att kolla i efterhand exakt var man rört sig och klart bra när det är riktigt dimmigt. Var ganska kul att kolla på senaste vandringen i Sarek i 3D-view på Google maps också.
 
Just därför har jag en bit tandtråd i plånkan jämt och samma i förstahjälpenkitet.

Tandpetaren kan jag se att man har en stor nytta av, även om jag själv föredrar tandtråd.
Att få en bit mat som fastnar mellan tänderna kan driva även det starkaste psyke vansinnigt. Sitter man då ute på fjället eller i skogen och vet att det dröjer ett par dagar eller rent av en vecka tills man får fatt på en tandpetare/tandtråd, ja då är det inte så roligt längre! Pröva själv nästa gång du får mat mellan tänderna hemma och se hur länge du kan vänta innan det blir störande.
 
En hederlig Victorinox Huntsman armékniv klarar mackor, en mindre julgran (faktiskt!), stickor, plåster mm. Senaste fjällvandringen var denna med som enda kniv och tillsammans med Spoorkar och nål och tråd var det de enda verktyg som behövdes. Det enda som den inte klarar är ståltråd, men den typ som vi har med ut går att vika fram och tillbaka tills den går av...
Sen har vi alltid kompass med ut...
Vid kortare vandringar i t.e.x. naturreservat och när man inte har en detaljerad karta själv brukar jag ta kort med min telefon eller kamera på de kartor som ofta finns uppsatta. Funkar iaf med en hyfsad kamera
 
En hederlig Victorinox Huntsman armékniv klarar mackor, en mindre julgran (faktiskt!), stickor, plåster mm. Senaste fjällvandringen var denna med som enda kniv och tillsammans med Spoorkar och nål och tråd var det de enda verktyg som behövdes.

Då är vi 2! Jag tog upp den tidigare i tråden, skönt att man inte är ensam om en åsikt.
 
Jag håller med "teknikern" om att sekatören är ett helt suveränt vektyg att ha med i kanoten.
Men glöm isolerkniven vilken typ det än är. Använd istället macheten till isolering.
En isolerkniv pallar inte att hugga med, jag testade det redan som barn.
Mvh Glenn
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg