Friluftsverktyg!

Jag har också en Vic Huntsman sedan många år. Superbra grej. men jag kan inte låta bli att störa mig på att det finns en separat flasköppnare, en konservöppnare och ett litet knivblad. Det skulle varit kombiöppnare/mejsel som på deras Compact samt fil/nagelpetare istället för litet knivblad.
Ja...jag är prylneurotisk till tusen...sådant kan faktiskt hindra mig från att sova ibland.

/M
 
Vilken viktigaste prylen är beror helt på sammanhang, som tidigare påpekats, men om jag nu ändå ska vara med och leka så....

Schweizisk armekniv. Inga kopior utan äkta Wenger eller Victorinox. Själv lutar jag åt Wengerhållet. Jag har alltid en i fickan.
Leatherman är ett bra tyngre alternativ. En tång förstärker handens gripfunktion och man vet aldrig när man behöver få ett rejält grepp om något.
 
Jag har också en Vic Huntsman sedan många år.
...
Det skulle varit kombiöppnare/mejsel som på deras Compact samt fil/nagelpetare istället för litet knivblad.

/M

Kanske ta en titt på Wenger Classic 17? Motsvarar Huntsman men med nagelverktyg istället för lillkniv. Tycker själv inte kombiverktyget på Compact är något vidare utan har hellre standardverktygen.
 
Förstår inte varför den där dyra spaden skulle vara bättre än de betydligt billigare trädgårdsspadarna man köper på Ö&B, Rusta, Clas Olsson mf.
 
Prylmarkanaden för friluftslivet begränsas bara av den egna fantasin. Kanske kommer charmen med det primitiva att försvinna med prylarnas oändliga tillflöde. Eller så får vi kanske två olika intriktninga på i friluftslivet. En med "Less is more" och en med alla nytillkomna "gadges"! ...fast när jag tänker efter så har det ju blivit så redan.
 
Ett måste

Gav tyvärr bort "måste" prylen till en kompis inför hans resa i lite lättpackar stil.
Det var en batteridriven grillspetsmotor, man behövde inte snurra på grillkorven själv. :)
(Hörde aldrig vad som hände med den efter avskedsfesten, tror inte den fick följa med på resan:( )
 
Bacho har en liten lätt minipoligrip...

6-8 cm lång, lätt och stark. Den i kombination med en vanlig morakniv ersätter i princip alla multiverktyg som helst. Och så blir det lättare också.

Rekommenderas varmt! //Dag
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg