Friluftsverktyg!

Onödtigt!

Alltså! måste bara fråga. Ser många som förespråkar multitool och likn i skog och fjäll, men aldrig vad man använder dom till förutom då kanske saxen (funkar lika bra med en kniv)
När behövs tången stjärnmejseln skruvmejseln korkskruven tandpetaren osv. Multitool verktyg och likn ser jag som vardagsverktyg (typ krogen) men i skog och fjäll...?
 
Tandpetaren kan jag se att man har en stor nytta av, även om jag själv föredrar tandtråd.
Att få en bit mat som fastnar mellan tänderna kan driva även det starkaste psyke vansinnigt. Sitter man då ute på fjället eller i skogen och vet att det dröjer ett par dagar eller rent av en vecka tills man får fatt på en tandpetare/tandtråd, ja då är det inte så roligt längre! Pröva själv nästa gång du får mat mellan tänderna hemma och se hur länge du kan vänta innan det blir störande.
Vad gäller övriga verktyg får man väl som alltid anpassa sig efter vad som kan behövas, och om ett haveri är tillräckligt allvarligt för att motivera den extra vikten. Har man inga torxskruvar på sin utrustning behöver man ju inte släpa med sig en torxmejsel...
Skulle man enbart resonera utifrån "hur ofta använder jag det här egentligen" principen så tror jag det är väldigt få av oss som skulle kunna motivera att ta med ett första hjälpen paket, men samtidigt tror jag att väldigt få vill ge sig iväg på en veckas vandring utan ett. Samma tänk ligger bakom verktyg, man bär hellre vikten i onödan än att sitta där utan den när den väl behövs. Gränsdragningen är naturligtvis individuell.
 
Alltså! måste bara fråga. Ser många som förespråkar multitool och likn i skog och fjäll, men aldrig vad man använder dom till förutom då kanske saxen (funkar lika bra med en kniv)
När behövs tången stjärnmejseln skruvmejseln korkskruven tandpetaren osv. Multitool verktyg och likn ser jag som vardagsverktyg (typ krogen) men i skog och fjäll...?

Tången är ju ett måste vid fiske, annars vete fan... Kul att ha dock :)
 
Skulle man enbart resonera utifrån "hur ofta använder jag det här egentligen" principen så tror jag det är väldigt få av oss som skulle kunna motivera att ta med ett första hjälpen paket, men samtidigt tror jag att väldigt få vill ge sig iväg på en veckas vandring utan ett. Samma tänk ligger bakom verktyg, man bär hellre vikten i onödan än att sitta där utan den när den väl behövs. Gränsdragningen är naturligtvis individuell.[/QUOTE]

Jag håller med dig om att gränsdragningen är individuell!
Första hjälpen har jag aldrig använt men kan se ett tydligt behov med den om ngt skulle hända.
Men 8 av 10 funktioner på mina multitools/swiss knives ser jag inget behov med oavsett vad som skulle hända, därav mina funderingar/nyfikenhet om vad folk egentligen använder dom till.
Det är klart att beroende på vad man har med sig eller utöver (jakt/fiske) så behövs den säkert.
 
Jag tycker att det är mest skit med kombi-verktyg, men jag paddlar och fiskar mest.
Självklart förstår jag dom som vandrar, att bära allt.
Jag har med mej de verktyg jag kan komma att behöva, det blir inte mycket men verktygen
är bättre än en kombi-pryl.
Men att vandra med en verktygslåda skulle inte jag heller göra.

Mvh Glenn
 
Alltså! måste bara fråga. Ser många som förespråkar multitool och likn i skog och fjäll, men aldrig vad man använder dom till förutom då kanske saxen (funkar lika bra med en kniv)
När behövs tången stjärnmejseln skruvmejseln korkskruven tandpetaren osv. Multitool verktyg och likn ser jag som vardagsverktyg (typ krogen) men i skog och fjäll...?

Jo, jag skulle först o främnst ha den till att laga saker med, om man skulle behöva. Många har ju filar, i nödfall kan man skärpa kniv o yxa med den. Man kan lyfta grytor ur stormkök med tången. O som du säger sax har man alltid användnig av. :)

Seved
 
Ett tips är att skaffa en kort bitsmejsel, sk stubb, fylla den med de vanligaste bitsarna. 7 st bitsar tror
jag det finns plats för, spårbits, kryssbitsar, torkbitsar i olika storlekar. Den är liten och lätt, du har
också bästa mejselen i "gänget" alla imponeras.

Mvh Glenn
 
Okay!

Eftersom jag varken jagar eller fiskar och inte än lyckas sakna min Leatherman Skeletool så får den vara hemma även vid nästa tur. Även min Victorynox Army Climber får vila hemma.
Dock kommer jag att vara den första multitoolskeptikern att krypa till korset när jag sitter på kalfjället och likväl kommer att behöva något av verktygen ;-)

Men observera att jag bara talar om användningen av multitools på vanliga fjäll/skogsturer med tält alltså.
 
tycker snarare tången är det bästa. har använt den till allt från att laga stighudar på fjället (sy), till att plocka ut stickor... en liten kniv är bra till mycket, och en stjärnmejsel som passar till skidbindningen vill jag ha. Rakspårmejseln går att använda som konservöppnare.. resten klarar jag mig utan. (den uppmärksamme prylbögen har kanske redan listat ut att jag har en skeletool..=)
 
Jag köpte även nya Leatherman Mut:en ,bara därför att den är frän. Den passar så himla bra på Leathermanhyllan i glasskåpet. Jag kommer säker aldrig att använda den. Visst är dessa multiverktyg bara en nödlösning, men jag känner mig naken utan det, används flera gånger dagligen. Som sågverksreparatör i över 30 år så vet jag vad riktiga verktyg är.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg