Friluftsverktyg!

Oj...Tja, varför inte köpa en Suunto elementum terra steel, svindyr och totalt onödig ABC-klocka.
Eftersom den är så dyr, så måste du ju även köpa en Suunto observer, som du använder i skogen, så du inte sliter så hårt på din elementum. Observern är oxå svindyr, men inte riktigt lika svindyr.
Båda har jätteviktiga funktioner så som altitud, lufttrycksmätare och kompass. Kan inte förstå hur jag klarat mig utan dessa funktioner i en klocka tidigare...
Observern köper man naturligtvis i titanvarianten, viktskillnaden kan ju handla om liv eller död.



Där, de mest prylbögiga saker jag äger tror jag och jag gillar dem stenhårt! ;)

Ha ha ha. Prylbögarnas överstepräst :)

Seved
 
Ja dom är fina tycker jag. Bra kvalite o smidiga. Lindern har lite tjockare skaft iof , kan kanske mera räknas som en huggare.

Seved
 
Liten och lätt!

Den här kan klara de flesta arbetsuppgifter, inte hugga ved, då det är en fällkniv, men jag har sågat och kapat grenar och stammar uppåt 10 cm i diameter med den (obs torrt lovligt fallvirke). Knivbladen är bra, saxen är guld för naglar, flätlinor mm. Har slipat konservbrytaren så att den inte längre har en skruvmejsel, samt kompletterat den med en liten mejsel i korkskruven passande till glasögon och fiskerullar.
Länk till underverket? http://www.outnet.se/victorinox/swiss-army-huntsman.php
 
Dagliga saker som alltid är med är : Leatherman Sceletool, Spyderco H1. Ficklampan är en liten Fenix LD 01. Den enda gång jag går ut utan dessa är när det är kalas, då ska man inte ha vapen med sig, ha ha. Just ja, Suunton är med vid kalasen og, så att man hittar hem, det är kompass i den.
 
Du kan ju inte lämna kniven hemma när du går på kalas :) OK, en kukri kanske inte passar till kostym, men en U2 eller liten multi funkar alltid och kan vara det som löser de där små irritationsmomenten som kan strula till en fest. En lös skruv, en tråd på fel ställe, ett paket man inte får upp osv.

För något år sedan var jag på bröllop i London. Då hade jag med min U2 (som är totalverboten i det landet) för att kunna kapa till stödbenen på bröllopstårtan. Alternativet hade varit ett järnsågblad. Tårtan blev snygg men smakade som tretex med jordgubbsylt.

Om man skall hårddra det finns det till och med domstolsutslag på att en Victorinox (av standardmodell) är att betrakta som "befogat innehav" även på krogen...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg