• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Friluftssinglar.

Re: Träff lördag 16:e juni.

Halloj!

Du har varit oerhört ambitiös, Arne, i dina upplägg för singelaktiviteter under tiden denna tråd varit aktiv. Se bara nu senast, med kajakpaddling, vandring och något så spännande som simvandring.

Det jag kan sakna är uppföljning. Hur har ni haft det på turerna, mycket folk, bilder etcetera?

Mvh Pär


Arne L; sa:
Lördag den 16:e juni blir det aktivitet i form av vandring och för de som vill, simning, kajakpaddling, restaurantbesök. Bastu och övernattning går att ordna om det finns intresse.

Tag buss 474 från slussen mot Hemmesta. Den avgår från slussen 08:05. Kommer till Gustavsbergs centrum 08:28. Byt till buss 428 mot Björkvik. Framme 09:04.

För morgontrötta går nästa buss 428 kl.10:06.
Jag kommmer att kunna nås via SMS: 0706244655 eller mail: 0706244655@euromail.se

Vi kommer att börja med vandring på Björnö. Därefter tar vi nya beslut allt efter tycke och smak.

För er som vill prova på simvandring kan jag rekommendera vattentät ryggsäck som är fastbunden med ett 1,5 meter långt snöre runt midjan, snabbtorkande multisportskor och tunna syntettights.
 
Lördag 8:e september. Vandringar.

Nu på Lördag den 8:e september Blir det 4 vandringar för att visa att vi vill ha kvar Stockholms gröna kilar. Kom med och visa att du uppskattar dem. Sedan kan det vara försent.

Vandringarna går från Gubbängen, Kolarängen/Klisätravägen vid Älta, Masmo T-banestation och Barkarby järnvägsstation. Start 11:00 utom Från Barkarby, där start sker 10:30. Vi kommer att samlas Kl 15:00 på Karl Xll torg i Kungsträdgården för en halvtimmes tal och annat. Sedan är det lämpligt med krogen tycker jag.

Läs mer här: http://web.telia.com/~u24402146/
 
Blöt manifestation

Lördagens arrangemang blev lite väl blött för de flesta. Några tuffingar från Svenska fjällklubben, ett tufft Årsta-gäng och några till, trotsade skyfallen.
Som start på vår kamp för att bevara Stockholms gröna kilar var det ganska lyckat ändå. Vi hade ju ändå inte väntat oss seger vid första slaget.
Som koncept för att träffa andra friluftsmänniskor, tycker jag också att det var bra. Nu åkte alla utom jag och Lena hem till sig direkt efteråt. Men med fler friluftsminglare som deltar kan vi vara fler som förtsätter på stan efteråt. Om verksamheter har varit ansträngande är det ju inget som hindrar att vi går in på ett av stans bad och tar en bastu, innan de urbana aktiviteterna vidtar. Det är Underbart att bo i en friluftsstad. Upptäck det du också!
 
Höstutflykt 6:e oktober

Snart är vintern här med is och snö (förhoppningsvis). Innan dess tycker jag att det kan vara lämligt med en höstutflykt i Stockholms närhet, eftersom jag och många andra bor där. Om intresse finns så ordnar jag någonting. Skriv hit om du vill vara med.
 
Outdoor Club

Jag flyttade till Calgary, Kanada, för att arbeta under ett år i november 2006. Calgary har fantastisk natur med Klippiga Bergen bara 1,5 timme bort men jag var fast i stan i och med att jag varken hade bil eller kompisar att vandra eller åka skidor med. Efter 5 månader hittade jag världens bästa klubb, Calgary Outdoor Club. I princip så är det en websida där olika aktiviteter är postade och man kan anmäla sig online. Man träffas någonstans i stan, bilpoolar till aktiviteten och delar på alla kostnader. Ett fantastiskt sätt att träffa folk och komma ut i naturen. Klubben drivs helt på ideell basis har vuxit så det knakar under tre år.

Även om ingen av Sveriges större städer kan komma i närheten av det friluftsutbud som Calgary har så kanske något liknande skulle kunna fungera i Stockholm och Göteborg? Skulle någon vara intresserad av att starta något liknande? Eventuellt skulle jag t.o.m. kunna få tag i deras weblösning och importera den när jag flyttar hem till Göteborg igen.
 
Medelkrävande vandring på Lördag 17/11 07

Vandring på Lördag från Vagnhärad i fin natur till Mölnbo. 2-3 mil beroende på väg.
Fjärrtåg går från Stockholms central 08:00 och är framme i Vagnhärad 08:37.

Här har vi minsta snödjupet, tror jag. Dessutom kort restid och tidig start, vilket är viktigt med tanke på mörkrets tidiga inbrott. Skulle vi mot förmodan missa tåget från Mölnbo finns en resturang där.

Väl mött! Arne.
 
Jag kommer antagligen inte hinna med både denna och söndagens promenad hellas-solsidan men är nyfiken, hade ni tänkt östra eller västra sidan av långsjön?
Jag har själv gått Norrvrå-mölnbo och kan bara instämma i att maten där är god efter en eller ett par dagar ute.
 
Vagnhärad- Mölnbo

Vi tänker gå nordöst om Långsjön. Förbi Stegsjön. En pärla som vi inte vill missa. Jag förbereder mig nu. Har tagit säsongens första skridskotur på c:a 500m idag.
 
Nedrans trevligt det låter!...

...om jag inte varit uppbunden med jobb skulle jag nog kommit trots allt annat. Nu får det anstå även om stegsjön är mäkta fin. Jag har hittat mycket trevliga lägerplatser just vid sjöns utlopp något stenkast från bäcken. Tarpar man kan man sova just intill bäcken och det rekomenderas! Där ute behövs inga tält, inte den här myggfria årstiden.

Ha det så skönt, jag kommer vara med er i tankarna.
 
Vandring på Ingarös vilda inre 8/12

På Söndag blir det vandring på Ingarös vilda inre via sandstränderna till Björkviks brygga. 1,5 till 3 mil, beroende på vad vi vill. Möjlighet till avhopp är det gott om. Start i Brunn 08:40.

Det går att åka bil till Brunn, eftersom vi kommer att åka förbi där med bussen mot Slussen.

Eventuell samåkning får bilförare ordna. Skicka gärna ett mail om vägval.

Arne.

Textsvar
Skriv ut
Från Slussen (Stockholm) till Brunn (Värmdö)
Du vill resa söndag 9 december och vill senast vara framme klockan 09:00.

Spara resa som bokmärke

Från Slussen söndag 9 december kl 08:04 till Brunn kl 08:40
Ta blåbuss 474 från Slussen mot Hemmesta.
Den går från Slussen 08:04
och kommer till Gustavsbergs centrum 08:30.

Vid Gustavsbergs centrum byter du till anslutande buss 428 mot Ingarö (Björkvik).
Den går från Gustavsbergs centrum 08:30.
Du är framme vid Brunn 08:40.

Restid 36 minuter.

Trevlig resa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ninapenda friluftssinglar...vill ni klättra? Träffar 3
ypsilon Friluftssinglar / Göteborg Träffar 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg