Friluftsmat som ej behöver småkoka!

Pastapåsar

Brukar ibland köpa ex Knorrs pastapåsar med både pasta och sås i påsen. Står att det ska kokas men funkar utmärkt att bara riva av kanten, hälla i kokande vatten och vik ihop/förlut påsen. Efter knapp kvart är det bara å äta direkt ur påsen, lagom aldente! Praktiskt, man spar endel disk. Flera smaker, Påsen är 1-2 portioner dvs en friluftsportion och kostar omkring 15kr.

nermander; sa:
Att det STÅR att den ska småkoka betyder inte att den måste göra det. Det viktiga är oftast att värmen behålls (och det kan man fixa med en "pot cozy").

Jag brukar t.ex. göra vanliga snabbmakaroner utan att koka hela tiden.

Är det nån som har fått en pot-cozy att funka?
Jag gjorde en egen som fungerade otroligt bra hemma i köket. Men härrom veckan när jag provade den ute var den helt kass!

Berätta gärna hur ni gör?

/Andreas

nermander; sa:
Att det STÅR att den ska småkoka betyder inte att den måste göra det. Det viktiga är oftast att värmen behålls (och det kan man fixa med en "pot cozy").

Jag brukar t.ex. göra vanliga snabbmakaroner utan att koka hela tiden.
Lite off topic, men spar bränsle:
Jag brukar göra så här med mitt ultratunga (UT) Trangia. Antag att du ska göra ris med sås till. Koka upp riset och låt koka en minut. Ta av och koka såsen. Ha ett lock på såsgrytan, ställ på risgrytan och ha ett lock på den. Värmen från grytan under gör att riset blir klart.
Funkar även för pasta, bulgur, grytor osv.
/Stina

darkhippo; sa:
Är det nån som har fått en pot-cozy att funka?

Det är många som gjort det. Det gäller ju att den isolerar på så många sidor som möjligt. Jag har gjort av gamla liggunderlag och det fungerar utmärkt.

På vilket vis fungerade den inte för dig?

Jag har också gjort den av liggunderlag. Den är rund, formad efter grytan, den har en botten och även ett extra lock av liggunderlag.

Jag kokade upp t.ex. SNABBmakaroner så att vattnet stormkokade, ställde rytan i pot-cozyn och la på locket och efter flera minuter var makaronerna fortfarande hårda. Sedan provade jag med en pastasås som skulle koka upp och sedan sjuda på svag värme i tre minuter. den fungerade inte heller. Hände inget!

MEN jag har provat med kokande vatten i mitt kök och kokat upp vattnet så det stormkokade. Ställde ner grytan och la på locket. efter 14 minuter var det fortfarande bubblor på botten av kastrullen!!

Alltså. jag tror det var för kallt ute när jag provade den. det var ca +5 o lite blåsigt.

/Andreas

Re: Pastapåsar

millamill; sa:
Brukar ibland köpa ex Knorrs pastapåsar med både pasta och sås i påsen. Står att det ska kokas men funkar utmärkt att bara riva av kanten, hälla i kokande vatten och vik ihop/förlut påsen. Efter knapp kvart är det bara å äta direkt ur påsen, lagom aldente! Praktiskt, man spar endel disk. Flera smaker, Påsen är 1-2 portioner dvs en friluftsportion och kostar omkring 15kr.

Jorå, jag är oxå ett fan av dessa pastapåsar men visste inte att d funka även om man inte kokade dem hela tiden! Måste prova! Tackar för tipset!!

Vad har ni för friluftsmeny?

En till fråga!
Vad har ni för dagsmenyer när ni är ute och äventyrar?
Blir ju så j-kla dyrt om man bara ska köpa dessa bara-hälla-i-påsen-och-äta-mat.
Så jag skulle kunna tänka mej:

Frukost:
Havregrynsgröt ALT Potatismos & Ölkorv eller (om man nu tycker om det! ska man dock INTE äta innan det är dags för toppattack. Ölkorvs-rapar är hemska när man redan mår lagom illa!)
Några andra förslag?!

Lunch:
Knorrs pastapåsar ALT 3-400g "Gorp-mix" (min egen blanding av "Magdalenas" muesli, russin, jordnötter, torkad frukt och några chokladbitar och bilar. Supergott och allt du behöver!

Middag:
bara-hälla-i-påsen-och-äta-mat. Dvs Wildlife, Realturmat alt Knorr.

varma koppen, choklad, powerbars, gel & sportdryck som mellanmål.

Någon med lättare och billigare alternativ?! Det får ju inte bli för tungt, advancerat och krångligt. Fram med synpunkterna och tipsen nu!
=)

// EdgegirL

darkhippo; sa:
Jag kokade upp t.ex. SNABBmakaroner så att vattnet stormkokade, ställde rytan i pot-cozyn och la på locket och efter flera minuter var makaronerna fortfarande hårda. Sedan provade jag med en pastasås som skulle koka upp och sedan sjuda på svag värme i tre minuter. den fungerade inte heller. Hände inget!

Det en cozy gör är att den minskar hastigheten på avsvalningen, men det tar alltid lite längre tid att laga maten än om den hade kokat. Kokar den är den 100 grader hela tiden, sätter du den i en cozy sjunker temperaturen.

Såser som skall koka ihop innehåller ofta något som kräver hög tempertur för att tjockna, där brukar man alltså behöva koka lite grann. Det brukar dock räcka med att koka upp, låta dra och sen eventuellt koka upp det igen.

Pasta blir helt "genomkokt" även i kallt vatten, men då kan det ta upp till en timme:)

Re: Vad har ni för friluftsmeny?

EdgeGirl; sa:
Frukost:
Havregrynsgröt ALT Potatismos & Ölkorv eller (om man nu tycker om det! ska man dock INTE äta innan det är dags för toppattack. Ölkorvs-rapar är hemska när man redan mår lagom illa!)
Några andra förslag?!
Jag brukar blanda havregryn, blåbärssoppepulver och sesamfrön. Det funkar väldigt bra.
Ett annat alternativ är att botanisera bland barnmatsfruktgröterna för litet äldre barn. De är ganska dyra men billigare än specialfriluftskäk och näringssammansättningen är kanon.
Oavsett gröt så är det kanon att äta solrosfrön, sötmandel, russin, torkad frukt, kanderad frukt eller liknande till.
Middag:
bara-hälla-i-påsen-och-äta-mat. Dvs Wildlife, Realturmat alt Knorr.
Till middag så tycker jag att man kan lyxa till det och lägga litet mer tid på maten. Det är ju oftast då som tiden finns. Jag brukar köra med egentorkat kött eller något vegetariskt alternativ, torkade grönsaker, vitlök, soltorkade tomater, kryddor och någon bra kolhydratbas - t.ex. snabbmakaroner, couscous, snabbris eller potatismos.
Ofta så blir det en fromage eller liknande till efterrätt också. :)

Militärt käk

Militären har frystorkat från ett norskt företag, Drytech AS, kokande vatten i paketet, låt stå i fem minuter, klart att äta! Rekomenderar varmt frukosträtten. Sen kan man göra som mig: sno med sig några sopsäckar med frystorkat från lumpen. Nackdelen är att jag är så grymt trött på dem nu så antagligen kommer jag aldrig äta upp dem!

Re: Militärt käk

Stoff; sa:
Militären har frystorkat från ett norskt företag, Drytech AS, kokande vatten i paketet, låt stå i fem minuter, klart att äta! Rekomenderar varmt frukosträtten. Sen kan man göra som mig: sno med sig några sopsäckar med frystorkat från lumpen. Nackdelen är att jag är så grymt trött på dem nu så antagligen kommer jag aldrig äta upp dem!

Hade det inte varit stöldgods så hade jag erbjudit dig en summa pengar fär ett jäng påsar. Vill ju inte åka fast för häleri. :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg