Enbart deltidsarbete kombinerat med lojalitetsplikt. Inte en allt för lysande situation när lönen är så låg att anställda måste stämpla för att överleva.
Att dessutom behöva hämta nyckel hos chefen för att få tillgång till toaletten är knappast nödvändigt i en butik.
Det finns en hel del mer att anmärka på, men dessa två argument räcker bra för mig.
Jag har inte heller påstått att Hemköp är en bra arbetsgivare. Men mig veterligen är det inte lika illa där.
Jag gör helt enkelt mitt val att inte handla på Lidl eftersom jag tror att arbetssituationen där är under all kritik.
Och du handlar antagligen på Lidl eftersom du tror att arbetssituationen där är acceptabel, alt. skiter fullständigt i vilket.
Äntligen lite konkreta grejer även om jag kanske inte tycker att detta var det värsta jag hört.
Att bara erbjuda deltidsarbete är standard inom kommunal sektor. Inte för att det är rätt för det men man kanske får perspektiv på det när även Sveriges strörsta arbetsgivare gör det.
Vad det gäller lojalitetskravet är väl inte så orimligt? Oavsett bransch hade jag inte velat att mina anställda extraknäckte hos en konkurrent. Passar inte det kan man ju alltid söka ett annat jobb. Vi har ju ändå en fri marknad eller hur? Det är ju vad konsumenter brukar få höra här på Utsidan så fort ett företag fular sig, varför ska det inte gälla anställda?
Att inte får kissa när man vill e ju för jävligt. Men...ogillar man detta kan man ju glömma alla fräcka friluftsgrejer "made in Asia". I en sweatshop får du nog inte ens låna nyckeln.
Summa sumarum, visst är dessa omständigheter oroväckande men det känns ändå mer som en facklig sak. Om de anställdas fackliga organisation kan aceptera detta, varför ska jag invända?
O jag handlar på Lidl för att du ännu inte lyckats presentera tungt vägande skäl till att avstå men du får gärna försöka igen, kanske med de saker du valde att utesluta.