Var inne på Lidl häromdagen och såg några påsar som heter "Riso Fino". Det trevliga med dessa var priset, jag tror de kostade 8.90 kr styck. När jag sedan tittar på energiinehåll ser jag att Lidl uppger detta till ungefär 300 kcal per portion (160 g). De uppger även energiinnehåll per 100 g färdig rätt till 150 kcal. Man ska tillsätta 5 dl vatten och låta det koka i 5 minuter. Då borde väl slutvikten färdig rätt hamna på 650 g (om man räknar med att 10 gram vatten kokar bort. Nu tror inte jag att man kan öka energiinnehållet genom att tillsätta vatten. Lidl är antagligen inte så jättebra på detta med att uppge korrekt energiinnehåll, och egentligen är det väl endast intressant för bantare och friluftsmänniskor som då vill att energimängden ska ligga i varsin ända av en skala.
Tillverkare är Lidl Stiftung och smakerna jag hittade var Mixed Vegetables mushrooms och Chiken Curry.
Påsen är betydligt klenare än de påsar som "vanlig" friluftsmat säljs i. Kanske något tunnare än Knorr Spagetteria. Men jag tror säkert att den fungerar till att hälla varmt vatten i för att sedan förslutas. Är det någon som testat och vad tycker ni? Är det bra så skulle mitt matkonto kunna minskas betydligt under min Nord till Syd vandring.