Alla skriver om förmågan att koka mat som en självklarhet. Mat är i o f s inte det som det är svårast att klara sig utan, men om man nu vill lägga upp ett större matförråd, så är det ju smartare att lagra sådant som inte behöver koka: storpack med frön och nötter, torrmjölk, kraftiga frukostflingor, kompakta knäckebröd (gärna fröknäcke), tetror med färdigkokta bönor, rostade kikärter, smör, olja, oliver, jordnötssmör, tahina (man kan då också göra hummus ihop med tetra-kikärter). Gärna en hög vanlig lök så man får i sig lite vitaminer, om det ska ta längre tid.
Själv skulle jag komplettera med hållbara grönsaker typ morötter, och/eller torkade, men det är mer lyx. Citrusfrukter håller också länge. Man får det ju kallt inomhus och kan avdela ett rum som svalskåp, al. lagra utomhus.
Står man ut med söta smaker, kan man ju lagra choklad, småkakor, syltburkar etc.
Om jag hade ett begränsat bränsleförråd (och det har man i en lägenhet), skulle jag hellre spara det till varma drycker, och på vintern lyxen att ibland värma lite tvättvatten till fempunktstvätt med tvättlapp.
Nu har jag tittat i mina köksskåp. Jag skulle inte ha minsta problem att vara mätt i två veckor på det jag normalt har hemma (inräknat att man först äter upp det man har i kyl/frys), utan att ens ta fram något av mina gas- eller spritkök.