Vet inte om det var mig specifikt du svarade på men svarar. Brinner huset ner har jag tomten kvar, vad finns i skogen som är mer åtråvärt (i rent överlevnadssyfte)?
Att ha bränsle hemma för att åtminstone se till att man startar med full tank kan vara bra så man kan ta sig till sin tilltänkta flyktort, jag har dom vana att köra slut på bränsletank i bilen för att det inte ska ansamlas vatten. Bränsle kommer som du säger vara åtråvärt, kan alltså vara bra att ha som muta/betalningsmedel vid eventuella egenmäktigt uppsatta vägtullar. Kontanter kommer knappt duga som toapapper om vi pratar så krisartade situationer.
Jag har barn i förskoleåldern. Mina planer behöver innefatta transport av dem också, vi har en sommarstuga 10 mil från hemmet. Det är 50 minuter med bil (säg det dubbla om snabbaste vägen är förstörd) eller minst 5 dygn till fots med barnen. Helst stannar jag hemma om något händer.
För mig personligen handlar förberedelse för katastrof inte om någon total samhällskollaps för all framtid, utan om upp till två veckor utan el, vatten och hjälp från myndigheter.
Blir det värre än så kommer inte min dyra fina UL-friluftsutrustning vara till omvälvande nytta. Inte heller mina 25 kg gasol eller grillkol. 10-pack barnängens hårdtvål hjälper hygienen länge. En rulle sytråd och några nålar håller liv i kläderna länge, men inte hela livet.
Det går inte preppa prylar för ett helt liv. Det går däremot tillskansa sig kunskaper (som en klok person skrivit tidigare i tråden) för att klara ett helt liv utan eller med endast lite av samhällets hjälp. Där tror jag tyvärr inte friluftsvanan är nog, utan man måste ha mer (sen kanske vi har olika definition av vad man behöver för kunskaper om friluftsliv).