Hej!
Är friluftsliv en bra väg att gå när det gäller hemberskap.
Jag menar Utrustning och färdigheter.
Hur tänker ni?
Som vid ett längre strömavbrott.
Hej
Här kommer några tankar om varför jag anser att svaret på frågan är ja. Friluftsmänniskor kommer klara sig bättre om det skorpar ihop sig.
Och då avser jag inte helpensions-friluftslivet på fjällstation.
Jag har varit i Naturen (levt friluftsliv) hela mitt liv. Har samlat på mig allt ifrån flera vanliga trangia med både t-röd o gasbrännare till lätta gasbrännare eller större vedeldade kök, otal sovsäckar för alla 4 säsonger, tält från 1p till en grupp mm.
Bränsle och frystorkat finns alltid för en veckas tur med reserv om fler ska med.
Så en människa som med jämna mellanrum idkar friluftsliv har oftast ett bra försprång vad det gäller utrustning.
Även inställning och beredskap borde ligga bra till. Du är van att leva snålt, bära med det du behöver och är lyhörd för väderomslag mm.
Kunskap kommer ju med tiden, men med de baskunskaper som krävs för att utöva friluftsliv är bättre i en krissituation än inga.
Rent vatten och mat kommer alltid vara ett problem långsiktigt som någon var inne på tidigt i tråden.
Där hjälper friluftslivet till med den första tiden, då du har frystorkat hemma och dunkar/flaskor för vatten.
Men att få tag i mat när butiker har bommat igen eller vattenförsörjningen slutar fungera. Då är det nästa nivå av friluftsliv som gäller och det har jag inte tolkat in att du avsåg i frågan.