Friluftsklassiker, produkter som håller i längden?

Många bra förslag!

Det är ju lite beroende på hur man väljer att definiera "klassiker" som man får fram olika grejer eller produktkategorier, men jag tycker det är helt ok att var och definierar som man vill för stunden. :)

Endel av de föreslagna sakerna har jag tänkt på andra helt nya. Drar mig till minnes en artikel i utemagasinet när de listade de bästa uppfinningarna för friluftsliv (eller något åt det hållet) och den listan var inte helt olik denna tråd.

Om vi vidgar perspektivet ytterligare...

Cykling -Brooks lädersadlar
Fiske -Flugfiskehåv i ädelträ med svart nät och ABUs Tobydrag.

Framtida? Thermarest, som någon föreslog, tror jag absolut på. Kanske långfärdsskridsko med fast häl och rembindning kommer stå sig trots alla nya varianter? Men den är kanske redan en klassiker, tror nästan det...

/Andreas
 
Ficklampa

Kommer ni ihåg den vita ficklampan i metall med magnet på långsidan.
Ingen friluftspryl kanske men helt klart en klassiker
 
Re: Swix blå

Brune; sa:
Swix blå, men även röd och grön har hängt med länge.

Per Brune

Sannerligen!

Appropå skidor.... vita blixten kanske. Det kommer ju upp minst en vitablixten-tråd varje vinter på utsidan...

Brook, Graip, Graylingman, Björkén och alla andra flugfisketokar...ge oss en salva flugfiskeklassiker! Europa 12:an....sen då???

/Andreas


/Andreas
 
Thermos

En Thermos (fabrikat) har nog alla, även om dom flesta nu har stålthermos i stället för den utsprungliga glas varianten.

Per Brune
 
Glaciärglasögon

Har inte de klassiska glaciärglasögonen med sidoskydd sett i stort sett exakt likadana ut i alla tider???

/Andreas
 
Re: Re: Swix blå

ala; sa:
Brook, Graip, Graylingman, Björkén och alla andra flugfisketokar...ge oss en salva flugfiskeklassiker! Europa 12:an....sen då???

/Andreas


/Andreas

E12, Klinkhammar, guldribbat haröra, rackelhane, superpuppa med flera..

(sedan så finns det klassiska laxflugor oxå.. hujalien)
 
Antikt???

Fjällrävenjacka "Räven" sliter fortfarande på en ca 20 år gammal...
Inget GTX där inte, "grönlandsvax" och strykjärn ska det vara!
 
La Cleta

Kanske inte en klassiker i Sverige precis, men skulle frâgan komma upp pà dessa breddgrader, Spanien, skulle en sáker kandidat vara denna "Cleta" (ingen GTX här heller..) dock fortfarande i produktion och omöjlig att ta ur kollektionen

0210.jpg


Mvh / Mats
 

Liknande trådar