Produkter som håller

"Karrimor" och "Karrimat" ska det väl vara. Mitt liggunderlag har fått brännskador, men duger än. Makalös kvalitet, för det är minst 25 år gammalt.
Fiskars campingyxa är jag mycket nöjd med. Den är över 10 år, och trots mycket flitig användning har jag bara behövt slipa om den en gång. Plastskaftet var jag skeptisk till först, men det verkar klara vad som helst.
För övrigt håller jag inte med om att Haglöfs Alaska håller måttet numera. Jag har haft två, och saknar dem inte. Numera har jag en Bergans Powerframe, och den lär väl överleva mig...
 
Har ett Karrimat som fortfarnde är utmärkt, en Fjollraven Gyro som fâtt nytt bärsystem men annars är OK, tvâ trangia som fortfarande fungerar, alla inköpta pâ 70-talet.
Senare tiders inköp som jag tycker motsvarar förväntningarna är Leatherman Multitool, Mora sâklart och Lundhags kängorna.
 
Min gamla Sandviken bågsåg, bytt blad endast två gånger.
Brukar även "misshandla" sågen genom att slå bort tunnare grenar från träden innan kapning
med hjälp av "baksidan" på sågen, men den vill inte paja ändå...
Den är 25 år+
 

Bilagor

  • sagbag.jpg
    sagbag.jpg
    70.6 KB · Visningar: 389
Torpedo Triplex 3 växlat nav från Fichtel & Sachs är nog närmast outslitliga. Byte av vajer (wire) och den lilla kedja som går in i navet måste dock göras regelbundet.

Per

Nja. Efter ett par tusen mil åretruntcykling är det inte mycket kvar. Jag har cyklat sönder många växelnav men Topedos 3-växlade är relativt slitstarka. Torpedo Duomatic tål också mycket. Sachs femväxlande och Shimanos 7-växlade håller inte lika bra. Shimanos 8-växlade är bättre än de 7-växlade.

Thure
 
De gamla köken tuffar på än, stormlyktorna också, tar med dem endast på korta turer pga vikten, men de lyser utav h-te,,,, de små karbidlyktorna funkar också bra, bara man håller munstycket rent.
Utav köken blir det mest de mindre som fäljer med.
 

Bilagor

  • PICT0030.jpg
    PICT0030.jpg
    45.1 KB · Visningar: 413
  • karbid.JPG
    karbid.JPG
    30.2 KB · Visningar: 366
  • PICT0032.jpg
    PICT0032.jpg
    39.3 KB · Visningar: 359
Mina Lundhagskängor av bortglömd typ håller måttet sedan typ 20+ år. Hade de inte varit liiite för små (går bra på plattmark) så skulle de få gå vidare, men nu blir det ett par nya av större storlek.

Min gamla Caravan ryggsäck, även den typ 25 år. 1700g tung, ramlös och på typ 50 liter. Remmarna kanske lite smala, men med uppgraderat innehåll i säcken så fungerar den fint. Jobbig när man skall dra runt på 20+ kg i den. Idag går det att komma ut på samma äventyr med 12-15kg.

Trangia 25, min gamla trotjänade, endast uppgraderad med gasbrännare för att slippa elendet Rödsprit. Både renare och fräschare att hålla på med och betydligt smidigare med reglerbar låga!

Tre klassiker som håller i min utrustningslåda.

/Rob
 

Liknande trådar