Produkter som håller

har en haglöfs alaska och en fjällräven säck som nog är närmare 30. Mitt bensinkök skulle garanterat vara i bra skick idag om inte det försvunnit.
 
Det mest hållbara måste ju vara Sveaköket. Det har sett i princip lika ut i hundra år, inte mycket som kan gå sönder heller, den enda rörliga delen är ventilen.
Pär
 
1955

Det är ett allmänt missförstånd att Optimus 123 (Svea/Climber) här på utsidan började tillverkas i slutet på 1800-talet. Köket släpptes på marknaden 1955. Föregångarna till det som blev Svea härstammar dock från slutet av 1800-talet.

Men det är nog det mest robusta, och det som varit i produktion längst, av alla bensinkök.

Hälsningar

Tommy
 
har en haglöfs alaska och en fjällräven säck som nog är närmare 30. Mitt bensinkök skulle garanterat vara i bra skick idag om inte det försvunnit.

Kul tråd detta. Jag får väl nämna att jag i början på 70-talet införskaffade ett Tarfala 2-mans fjälltält, ett tjockt svart liggunderlag av hård cellplast, en Fjällräven ramryggsäck (50+30 liter), ett Trangia 25 kök samt en Caravan Arctic dunsovsäck. Med mera.

Således är alla prylarna minst 35 år, och de har används oerhört mycket och används fortfarande i mindre krävande sammanhang. Dock har sovsäcken tvättats några gånger och ryggsäcken kompletterats med modernare bärsystem. Liggunderlaget slår allt som tillverkats senare, det byter jag aldrig ut.

Man vågar nog inte visa sig på fjället med hela denna samling på en gång, då kommer väl mötande vandrare undra varifrån man rymt och sedan inte släppa en ur sikte på hela tiden. Så man får leka kult hemma istället där ingen ser ;).
/Hans
 
Vinterbyxor

Hej.!
Jag har ett par av arméns gamla vadmalsbyxor (tror att dom heter M/39) som jag använder flitigt vintertid. Suveränt varma och sköna så länge det är minusgrader. Blir snön för blöt är dom inte lika bra, då får man ha andra byxor........

/Anders
 
Mina gamla Trangia 25 och 27 håller ännu, de är väl att betrakta som i det närmaste outslitliga! Ylle är ett material som än idag har överlägsna egenskaper i friluftskläder.
 
Haglöf skarja (min 80-tals välanvända gröna säck blev stulen, suck och gråt, fick av en arbetskamrat en knappt använd blå, säck!

Primus kök ( ca 1920-30 mitt första fotogenkök, och sista...)

Trangia, everstong från början på 80-talet, kompletterat med nya teflon belaggda delar

Div Abu och ambassadeur från 50 talet och framåt.

Armebyxor model 69 P

Flugmönster från 1800-talet, nåja nybundna...

En av de friluftsprylar jag fortfarande använder, är en plastmugg på ca 3 dl jag fick i strövarna för över 30 år sedan, plast och den håller, nåja lite har man hjälpt till, för så mycket minnen kastar man inte i första taget!
 
Senast ändrad:
Carrymat!?

Att ingen nämnt de gamla gula liggunderlagen "Carrymat"!

Mitt är säkert 30 år men nästan lika fint som nytt (förutom att det knappast är gult längre).

Johnny
 
Att ingen nämnt de gamla gula liggunderlagen "Carrymat"!

Mitt är säkert 30 år men nästan lika fint som nytt (förutom att det knappast är gult längre).

Johnny

Oh ... ja. Min sambo har fortfarande sitt kvar. Inget vidare som liggunderlag men fortfarande bra att ha med som sittunderlag. Inte minst på skidturer vintertid.

Prylar som håller är annars min gamla mora med skönt inslitet handtag och läderslida. Jag är tredje generationen som använder den.

Tangiat är annars en av mina första inköp i början av 80-talet. Det används fortfarande och är i gott skick.

Ett grönt fjälltält av bortglömt udda märke som jag köpte på rea någon gång i slutet av 70-talet hängde med på kortare turer och som extratält fram tills för något år sedan då jag skänkte det till en ungdomsverksamhet. Inte alltid endast dyrt som håller länge.

Den mest hållbara friluftsprylen måste annars vara min gamla samekniv som jag har ärvt och som har hängt med några generationer innan dess. Förlorar sig bakåt i historien någonstans. Välanvänd men fortfarande lika bra.
 
Mitt lågpris-Berguven tunneltält som jag köpte 1990 eller 1991.

Det har pallat med tågluff med kombinationen mögelost + rödvin + veckolångt regn + instängt i ryggan i två dygn och 30-gradig värme. Luktade inte hallonbåt !

Det har klarat av hård storm i en norsk fjälldal. I och för sig vek sig hela tältet men det var bara att kliva ut ur tältet och spänna linorna igen.

Funkar fortfarande och användes senast i somras på familjefjällsemestern.
 

Liknande trådar