Har en sak som jag behöver ventilera. Det har säkert diskuterats hit och dit här redan, men jag hittar ingen tråd att haka på. Saken är den att jag börjar bli ganska desillusionerad vad gäller kvaliteten på de prylar som säljs som friluftsutrustning. Ffa är jag inne på kläder och skor, men även annat (tält, ryggsäckar mm). Av de prylar jag köpt de senaste ca 5 åren har ca 50% gått sönder på mer eller mindre orimliga vis. Ett axplock: Fjällrävenbyxor i G-1000 som sprack i två sömmar i grenen efter ca en månad, knappt använda. En membranjacka från Jack Wolfskin med totalt membranhaveri efter ett par år. Skor med helt genomsliten sula och ett antal släppta sömmar efter ett par år. Tältstänger som brister i vindstilla väder efter några nätters användning. Och historierna från vänner och bekanta är fler och ofta värre. Det är ju knappast så att jag (och många med mig) sliter oerhört på eller misshandlar prylarna. Och det är ju inga billiga saker det handlar om.
Är det så att en hel del av det som säljs helt enkelt inte håller måttet, trots pris och vad försäljarna lovar? Är det rimligt att jackor för flera tusenlappar har en livstid vid mild användning på några år (farsan har ju för 17 kvar sin Fjällrävenjacka och sitt oerhört lätta regnställ i gott användbart skick efter mer än 30 år)? Vad kan vi som konsumenter göra för att få tillverkarna att höja kvaliteten? Och hur hittar man bra prylar i djungeln av mediokra? Pris och märke går ju inte att använda som hjälp. Vore kul att höra era synpunkter! Och skönt att få skriva av sig...
MVH
/Mikael
Är det så att en hel del av det som säljs helt enkelt inte håller måttet, trots pris och vad försäljarna lovar? Är det rimligt att jackor för flera tusenlappar har en livstid vid mild användning på några år (farsan har ju för 17 kvar sin Fjällrävenjacka och sitt oerhört lätta regnställ i gott användbart skick efter mer än 30 år)? Vad kan vi som konsumenter göra för att få tillverkarna att höja kvaliteten? Och hur hittar man bra prylar i djungeln av mediokra? Pris och märke går ju inte att använda som hjälp. Vore kul att höra era synpunkter! Och skönt att få skriva av sig...
MVH
/Mikael