Fotbeklädnad för svensk vandring

Hur är det förresten med Lundhags nuförtiden? Kan man räkna skaften som ett lager? Tycker dom ser mer och mer polstrade ut. Börjar dom inte vara lika tunga som meindl och lika långsamma att torka?

Skickat från mobilen
 
Jag har cyklat under totalt fyra månaders tid i Svenska och Norska skogar. Hade Shimanos vinterskor samt överdragsdamasker. Sov ute hela tiden. Har aldrig haft blöta fötter. Brukar inte vara den som ifrågasätter en trådskapares behov men här ser jag verkligen inte vitsen.
 
Jag har Syncro som har sånt där "polster" men det verkar vara cellplast eller liknande inuti så jag upplever inte att det suger vatten. Dock så hade min plös gärna fått vara i ett ttunnare lager. Jörn har läder och någon slags supertunt tyg när jag har kollat in en jaktkamrats kängor. Jörn skulle ligga väldigt bra till för mig om jag skulle köpa nytt. Alternativt de billigare och enklare kängorna från Lundhags, t.ex. Scout.

Hur är det förresten med Lundhags nuförtiden? Kan man räkna skaften som ett lager? Tycker dom ser mer och mer polstrade ut. Börjar dom inte vara lika tunga som meindl och lika långsamma att torka?

Skickat från mobilen
 
Jag har cyklat under totalt fyra månaders tid i Svenska och Norska skogar. Hade Shimanos vinterskor samt överdragsdamasker. Sov ute hela tiden. Har aldrig haft blöta fötter. Brukar inte vara den som ifrågasätter en trådskapares behov men här ser jag verkligen inte vitsen.

Alltså ytterligare en som säger att man inte behöver kängor. Börjar bli några stycken nu :)
 
Det är ju så olika vad man gör. Ska man vandra i stenrösen så slits förmodligen ett par tygdojjor fort. Jag vet av erfarenhet (mountainbike) att skoskydd går sönder väldigt fort i stenrik terräng så det är ingen lösning för vandring, tycker jag.

Ett par riktiga kängor utan GTex är min melodi men jag tror nog att man kan ha det rätt skönt med lite packning och lättare skor så länge det inte är blött och kallt. Om man tvingas gå i våtvarmt/kallt omslag dag ut och dag in någon längre tid så *tror* jag inte att det blir så roligt. Jag brukar springa i skogen med låga löparskor och det blir fort skitigt om strumpor och fötter så jag tänker nog inte köra den varianten på långvandring.
 
Alltså ytterligare en som säger att man inte behöver kängor. Börjar bli några stycken nu :)

Det mesta går ju med det mesta :).

Själv vandrar jag i allt från OL-skor till Nokias vintergummistövlar, Allt beror som vanligt på vad man har tänkt att göra. Att säga att det ena eller det andra är bäst är nog rätt meningslöst, det kommer alltid någon som har gjort något som visar att det finns ett alternativ som fungerar. Lägg därtill egna preferenser...

Att man på långcykling väljer att använda cykelskorna med damasker förefaller vettigt. Ska man huvudsakligen cykla så får man kanske lägga krutet på upplevelsen i sadeln snarare än bredvid.

//J
 
Jag gillar tanken på att köpa en känga där man kan byta ut sulan när den är utnött.

Med många moderna kängor är sulan dels limmad och dels itegrerad med övriga skon och därmed kan två saker hända.
1. Att limninen släpper från kängan, gärna när man är 4 dagar från ära och redlighet uppe på fjället. Kanske inte är ett vanligt problem men när det händer är det inte kul.
2. En integrerad helgjuten sula kan vara jävligt svår att byta, vilket innebär att även om skon är i bra skick när sulan är uppnött så är det bara att köpa ny sko.
3. Dessutom är dom ofta utrustade med Gore-tex, där membranet såsmåningom går sönder, detta långt innan övriga skon är redo för återvinning, alt fylls igen av svett och blir tät som en gummistövel.

Typ en sån här sko:
X_HAGLOFSSOLIDLITEIIGT.jpg


Med det som grund så har jag letat kängor som har fastsydd sula (klassisk randsydd el. norsk söm), dvs sulan är sydd, kan inte lossna. Dessutom är det lättare att byta ut sulan. Plus att den ska vara utan Gore-tex.

Har hittat följande:

Hanwag Grünten
392158.jpg


Som är en Randsydd, norsk söm, lätt känga, läderfodrad utan goretex. Just att den är randsydd gör också att jag hos en riktig skomakare kan trixa lite med klackhöjden, vill ha den så låg som möjligt. Den borde räcka de kommande 15 åren. Har dessutom hittat den i tyskland för 1700 kr (2699 på naturkompaniet). Att den är snygg gör ju inte direkt saken sämre.

Nån som testat den?
 
Jag har inte testat Hanwagen. Däremot hade mina förra vardagskängor sådana hakar till snörningen högst upp på skaftet som denna kängan har. Maken till att äta skosnören har jag inte varit med om! Nötte av snörena på tok för snabbt! Därför är jag lite tveksam till den lösningen.

Smogz: har du möjligtvis en bild tagen bakifrån? Är nyfiken på om det går en söm längs med hela baksidan eller inte.

EDIT: Hittade en bild bakifrån. Är bara en liten söm längst nere vid sulan.
005314_4.JPG
 
De flesta tillverkare som tillverkar för Europeiska marknaden har klassiska randsydda modeller i sitt sortiment, Meindl har väl en 4-5 randsydda modeller (Zwiegenäht).
 
Kände att jag hade dålig uppfattning om vad "lätt" respektive "tungt" innebar vad gäller kängor. Så jag slängde upp mina vardagsvinterkängor på vågen. Tycker de känns lagom lätta :)

Mina gamla kängor vägde 800g styck och känns väldigt tunga i jämförelse. Så om/när jag köper några skor/kängor vill jag definitivt att de väger under 800g styck.

(Tycker kängorna ser mycket bredare ut i skaftet och plattare över foten på fotot än i verkligheten...)
 

Bilagor

  • vinterkanga_vikt.jpg
    vinterkanga_vikt.jpg
    30.7 KB · Visningar: 925
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
da_flower Byxor för svensk sensommar i fjällen Kläder 10
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
Frystorkad Packlista vandring fem dagar Kläder 12
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
RE86 Cargopants för vardag/vandring Kläder 7
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Chris66 Blus för vandring. Kläder 42
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
grodanbolle Vindbyxor för vandring? Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Bxiu Vandring/vardagsbyxor Kläder 15
kvalio Kvalitetsbyxor för vandring/vardagligt bruk Kläder 14
Raud Kalsonger/underkläder för vandring Kläder 31
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
joanna Vivobarefoot Off Road Hi Kläder 8
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
såg lätta skor för vandring Kläder 11
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
Snubblaren Köngor till vandring i italien? Kläder 12
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
LarsMagnus Skor för vandring (samt multisport) Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
Zwine Kläder för vandring i Malaysias djungel? Kläder 6
annieroos Vandring i Kroatien Kläder 1
larsbirg Chevalier för vandring? Kläder 5
K-9 Jacka för Grotta & Vandring Kläder 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg