Jag tycker du ska fundera på så kallade "trail runners", terränglöparskor utan gore-tex (torkar snabbare, ventilerat bättre) eller annat membran. De funkar fint för mig (och många andra) såväl på fjället som i skogen. Om nu någon tror att jag bara går på fint rösad torr led, så är det precis tvärtom. Jag föredrar egen vald stig. Mycket blöt terräng kan det bli.
Visst blir mina fötter blöta, men de torkar snabbt. Skulle temperaturen hamna under ca 4C börjar det bli dags för vattentäta strumpor eller våtstrumpor a la våtdräkt. På kvällen bytes till torra strumpor. Jag trivs hyfsat i Inov8 Roclite , men var också nöjd med Vasque Velocity. Salomon verkar ha fina liknande skor också, Speedcross tror jag det fanns en modell som hette.
Kängor har jag nästan bara på vinter, tidig vår och sen höst numera, samt när jag står på pass.
Den stora fördelen med detta system är för mig att man inte behöver byta strumpor hela tiden för att förebygga skavsår, samt att man blir "lättare på foten" (och snabbare). Mina fötter tycks trivas bättre så. Jag tror det har mycket att göra med att de luftas bättre under färden och inte blir så varma. Är det måhända det trådskaparen vill åt med ökenkängorna ?
Såklart finns det nackdelar också, skorna är inte lika hållbara på långt när som ett par kvalitetskängor. Sedan är det såklart inte alla som trivs med "blöta fötter" (fötterna är dock oftast inte blöta utan mer småfuktiga.).