Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips?

Mailade Haglöfs om Rugged Mountain och fick följande korta svar:

”Vi har ersatt denna byxa som Rugged Standard/Relaxed”

Sen var jag i en butik på lunchen där de hade några Rugged Mountain kvar, och kände på dem och på Rugged Standard. Det är stor skillnad i tyget, de nya känns inte särskilt robusta. (Köpte dock inte Rugged Mountain för de fanns bara i svart, och det verkar dumt om byxan redan är i varmaste laget sommartid.)

Klättermusen Gere 2.0 verkar vettiga, men jag kan inte hitta någon butik där man kan prova. Köper jag på nätet har jag tyvärr en tendens att behålla även det som jag inte är helt nöjd med, eftersom det känns jobbigt att returnera.
Bra utrett om byxan som jag gillar så mycket!
Har också känt på ersättaren och den är långt från lika robust.
En fundering kring dina prioriteringar, en kraftigare byxa kommer att vara varmare än en tunnare/lättare nästan oavsett färg. Visst är svart extra varmt, men kanske värt det om slittålighet är prio.
/P

Jag tycker att byxor av powerstrech fleece är bra för sommarvandring, har använt såna sedan år 2009 (samma par faktiskt). Lagom varma är de, väger 295 gram. Och strech är bra när man klättrar till fjälltoppar och kryper in i tältet. Om det är mycket kallt, kan man ha långkallingar under, om det blåser mycket och är kallt kan man ha skalbyxor över. En tre lagers system alltså. Jag har inget behov av byxfickor och -bält. Byxor har inga blixtlås och knappar som kan gå sönder, blir det hål i de, så fixar jag det med nål och tråd. Och myggor kan man undvika helt med att snabbt söka sig till kalfjället.

Jag är ute efter nya byxor för fjällvandring och annat friluftsliv. Har provat igenom många, och nu tvekar jag mellan Fjällräven Keb och Lundhags Makke. Så jag undrar om någon har erfarenheter av dessa att dela med sig av? Jag är förstås mottaglig för tips om andra märken och modeller också.
Här är mina egna reflektioner: Lundhags Makke sitter väldigt bra och är bekväma att röra sig i. Fjällräven Keb sitter lika bra, men är mindre stretchiga och därmed lite mindre bekväma. Men jag undrar om fjällräven kan vara lite mer myggsäkra än lundhags? Fjällräven Keb har förstärkningar i G1000, och det kan jag tänka mig att myggen har svårt att bita igenom.

En liten twist är att jag troligen kommer att använda byxorna till klättring, inte regelbundet men vid tillfällen där man vill minimera packningen. Då har lundhagsbyxorna fördelen att de är lättare att röra sig i. Men de verkar mer ömtåliga och jag undrar om de står pall för den extra nötning som klättring ger, särskilt på framsida lår? Där verkar återigen Fjällrävens förstärkning i G1000 ha en fördel.
Klättermusens byxor i windstrech. Sköna, skyddar mot vind, följsamma, torkar snabbt och , i alla fall de jag har, skyddar mot mygg.
Jag är ute efter nya byxor för fjällvandring och annat friluftsliv. Har provat igenom många, och nu tvekar jag mellan Fjällräven Keb och Lundhags Makke. Så jag undrar om någon har erfarenheter av dessa att dela med sig av? Jag är förstås mottaglig för tips om andra märken och modeller också.
Här är mina egna reflektioner: Lundhags Makke sitter väldigt bra och är bekväma att röra sig i. Fjällräven Keb sitter lika bra, men är mindre stretchiga och därmed lite mindre bekväma. Men jag undrar om fjällräven kan vara lite mer myggsäkra än lundhags? Fjällräven Keb har förstärkningar i G1000, och det kan jag tänka mig att myggen har svårt att bita igenom.

En liten twist är att jag troligen kommer att använda byxorna till klättring, inte regelbundet men vid tillfällen där man vill minimera packningen. Då har lundhagsbyxorna fördelen att de är lättare att röra sig i. Men de verkar mer ömtåliga och jag undrar om de står pall för den extra nötning som klättring ger, särskilt på framsida lår? Där verkar återigen Fjällrävens förstärkning i G1000 ha en fördel.
Klättermusen windstrech. Jag har 2 par, gere2 och en äldre Gandalf. Jag tycker de håller bra kvalité, skyddar mot vind, torkar relativt snabbt, bekväma och viktigaste, skyddar mot myggbett. Gere är något för varma på sommaren så jag har börjat använda de på vinterturer med pulka. Utmärkta byxor, supernöjd.
Det finns flera andra modeller med olika grader av vindskydd och olika tunna. Rekommenderar att testa.

Norröna falketind flex ca 1000 skr men nu har de vist höjts till 2000 skr torkar snabbt många fickor smal passform ok till klättring inget synligt slitage på 3v anv inkl rastat mkt direkt på sten.Ska stykas efter tvätt ev lätt inpregnering.
Lättvikts vandring tex MTB shorts med många fickor och benvärmare för cykling och damasker om lågskor.Dock blir denna lösning kalas för myggor och knott då hellånga syntet byxor är bättre spec om de går att dra åt runt vristen.
Lågpris variant Fiwe seasons xxl 300 skr sämre passform än N men liknande material står mot regn lika som de.

Svårt det där. Letar själv byxor och hatar stretchpaneler. Blåser rätt igenom, är ömtåliga och ger myggen fri tillgång till min bleka hud. Jag vill ha slitstarka (mycket av mitt frilufsande innebär eld, att hasa omkring på klippor, och klättrande över stockar i skogen) byxor i polycotton, som går att röra sig i. Men av någon outgrundlig anledning är byxor med grenkil rätt ovanliga. Tips tas emot med tacksamhet.

En av mina kvinnliga vänner har civil variant av M90 (svarta) och väldigt nöjd, så jag funderar på sådana. Men de är kanske väl bylsiga för klättring?

Frugan kör Engelsons Bobergsbyxa och är nöjd. Billig om inte annat.
Själv använder jag en hantverkare
Svårt det där. Letar själv byxor och hatar stretchpaneler. Blåser rätt igenom, är ömtåliga och ger myggen fri tillgång till min bleka hud. Jag vill ha slitstarka (mycket av mitt frilufsande innebär eld, att hasa omkring på klippor, och klättrande över stockar i skogen) byxor i polycotton, som går att röra sig i. Men av någon outgrundlig anledning är byxor med grenkil rätt ovanliga. Tips tas emot med tacksamhet.

En av mina kvinnliga vänner har civil variant av M90 (svarta) och väldigt nöjd, så jag funderar på sådana. Men de är kanske väl bylsiga för klättring?

Själv använder jag dessa byxor när jag är i naturen. De är i polycottontyg och billigare och mycket slitstarkare än Fjällräven Keb. Jag köpte ett par för drygt 3 år sedan och de byxorna är nu slitna ( men inte utslitna ). Som jämförelse kan nämnas att jag slitit ut ett par Keb på ett år.

Själv använder jag dessa byxor när jag är i naturen. De är i polycottontyg och billigare och mycket slitstarkare än Fjällräven Keb. Jag köpte ett par för drygt 3 år sedan och de byxorna är nu slitna ( men inte utslitna ). Som jämförelse kan nämnas att jag slitit ut ett par Keb på ett år.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg