Forumkniv - EKA Swede 92

Nya mässingfärgade skruvar är riktigt snyggt och passar bra tillsammans med masurbjörk, det är när de blir mörka och oxiderade som det inte är lika snyggt. Men det är bara min smak;)
 
Nya mässingfärgade skruvar är riktigt snyggt och passar bra tillsammans med masurbjörk, det är när de blir mörka och oxiderade som det inte är lika snyggt. Men det är bara min smak;)

Jag har nån äldre Eka där det bildats fläckar av grönsvart "ärg" på mässingsskruvarna. Inte snyggt, mässing är för vitrinskåp och inte lämpligt på en kniv som ska brukas.

/M
 
Mässing

ärgar å andra sidan inte fast helt som rost och kan därför sägas vara funktionellt. Finns t ex också i nipplarna till cykelekrar.

Mässing är traditionellt det som sitter i delar av mekaniken och chassit i fällknivar. Eller vad säger du Paul?

En nackdel med EKAs mässingskruvar som jag kan leva med är att de lätt repas om man drar åt eller lättar på dem med skruvmejsel. Ofta bättre om det går att justera med en tumnagel IMHO

OT redan 208 inlägg i denna tråd ämnet engagerar!

Thure
 
ärgar å andra sidan inte fast helt som rost och kan därför sägas vara funktionellt. Finns t ex också i nipplarna till cykelekrar.

Mässing är traditionellt det som sitter i delar av mekaniken och chassit i fällknivar. Eller vad säger du Paul?

En nackdel med EKAs mässingskruvar som jag kan leva med är att de lätt repas om man drar åt eller lättar på dem med skruvmejsel. Ofta bättre om det går att justera med en tumnagel IMHO

Thure
Precis. Mässing ärgar visserligen men beläggningen är lätt att få bort. Antingen genom att gnugga med adekvat duk (av lämplig strävhet) eller med diverse hjälpmedel såsom slippastor eller aerosoler på mättat läderbälte. Det vill säga: Exakt samma material som man använder till att polera blad.

Personligen brukar jag börja med diamantpasta på under 1 µ. Om det inte funkar så går jag över till grövre strävhet, t ex Tormeks 3 µ pasta. När jag är färdig på den grovleken så går jag tillbaka till diamantpastan.

Om mässingsskruvarna är ännu mer skadade så kör man på slippapper på mjukt underlag, t ex musmatta. Man kör på roterande rörelser tills man avlägsnar alla repor. Därefter är det återigen att kör på den tidigare nämnda metoden med pastor och strigel.

För att endast avlägsna ärg så funkar det med diverse reagenter, som t ex ättika, Häxan, soda och liknande.

Ibland råkar man sabba själva spåret i skruven. Tekniken för att återställa den är genom att försiktigt rikta tillbaka den med en liten hobbyhammare/guldsmedshammare för att därpå fila till spåret och avsluta på de redan nämnda metoderna. För att vara säker på att inte sabba spåret i första taget så bör man använda ett s k "fiskben", dvs ett mjukare ämne än själva mässingen. Det finns fiskben i plast och i äkta ben. Jag använder det sistnämnda:
 

Bilagor

  • Fiskben.jpg
    Fiskben.jpg
    26.7 KB · Visningar: 589
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 468
Nu måste jag nog tyvärr göra alla väldigt besvikna. Jag sitter här och är väldigt besviken själv, men sånt är livet...

Jag har förmodligen missuppfattat EKAs VD, Johny Kanaan, när det gäller leverans av dessa knivar. Han har hela tiden varit tydlig med att Swede 92 i masur inte kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljare förrän i februari/mars nästa år. Men jag trodde att de hade ett litet antal knivar som vi skulle kunna köpa. Men så är alltså inte fallet.

Det här innebär såklart att vi inte kommer att ha dessa knivar förrän de sätter igång med sin massproduktion. Jag har dock frågat hur mycket övertalning det krävs för att de ska göra en mindre laddning för oss.

Så för tillfället stänger vi anmälningarna till de här knivarna, men om det inte går att göra någonting just nu så får vi ju fortsätta diskussionen om det här fram till dess att de sätter igång med produktionen. Och då kan vi ju ha en öppen anmälan som pågår länge.
 
Äsch då! Tur att jag beställde ett helt gäng olika skollor i dag från USA,troligtvis blir ett par av dom till mitt Eka projekt.
 
Undrar om EKA klarar att skafta med bra masurbjörk. Har sett många 88 or och det tog mig avsevärd ansträngning att hitta fint trä på min 88 à. Behandlingen var väldigt dålig på den men nu är den mättad med olja. I princip är jag ändå intresserad men jag är picky med björken.

Bosse
 
Kokt linolja och terpentin 50/50. Vet faktiskt inte vilken behandling den hade i början men fibern reste sig av vatten så jag sandpapprade och oljade. Först faktiskt med Matolja då problemet uppkom på septemberjakten efter lite älgkontakt;-) inget marveulous trä inte på den heller men kanske lite finare än träet på bilderna på forumkniven.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar