Forumkniv - EKA Swede 92

Tack, då ska jag använda det i fortsättningen. Jag har faktiskt varit osäker på vad det heter :)

Jag är ingen mästare i photoshop, men gjorde ett snabbt ingrepp på en bild.
forumkniv_skruvar.png

Lånade skruvarna från en av dePauls knivar ;) (den här)

Jaha den! Snyggt! Fast egentligen handlar det om oxiderade mässingsskruvar.

~Paul~

Ja, jag hittade ingen bild på svarta skruvar (letade inte jättelänge heller), men tyckte att det här var rätt läckert. Det passar in ganska bra och är gissningsvis ingenting som kommer att finnas tillgängligt. Inte inom en snar framtid iaf...

Klart snyggare med blanka skruvar i rf stål (oxiderar dessutom inte som mässing) till skollorna i masurbjörk. Ger kniven ett enhetligt utseende:)
Svarta skruvar är jag tveksam till, då den färgen inte finns någon annan stans på kniven i övrigt.

Om man läser lite om färgsättning och estetik så handlar det ofta om nyanser. Dvs man kombinerar inte mörkt med superljust, utan går upp ett par grader i skalan.

Ett masurgrepp skulle därmed kräva något i stil med orange-gul färg på skruvarna, dvs mässing. De flesta modeller från EKA är ju redan utrustade med mässingsskruvar. Problemet är att dessa är mjuka och gärna blir deformerade i samband med justering. Frågan är således - tänker jag använda kniven?

Om man ändå använder kniven så spelar deformationen ingen roll. Å andra sidan så brukar en samlare inte tafsa på skruvarna heller. Svaret borde därför bli: Mässing.

~Paul~

Klart snyggare med blanka skruvar i rf stål (oxiderar dessutom inte som mässing) till skollorna i masurbjörk. Ger kniven ett enhetligt utseende:)
Svarta skruvar är jag tveksam till, då den färgen inte finns någon annan stans på kniven i övrigt.
Jag är inte så säker på det. Om du kikar på den nya S7 så har den ju rostfria skruvar. Visserligen oxiderar de inte men de är heller inte direkt framträdande eller speciellt snygga.

S7 kommer som bekant levereras med masurbjörkgrepp.

~Paul~

Jag är inte så säker på det. Om du kikar på den nya S7 så har den ju rostfria skruvar. Visserligen oxiderar de inte men de är heller inte direkt framträdande eller speciellt snygga.

S7 kommer som bekant levereras med masurbjörkgrepp.

~Paul~

Jag tänker på matchningen mot de synliga metalldelarna (bladet+bladspärren) som är ganska framträdande på S92 även när kniven är ihopfälld, dvs matta (borstade) rf skruvar:)
Jag tror dock att det inte är något problem för EKA att lägga med extra mässing skruvar (då jag tror rf är standard enligt de bilder av S92 masur jag sett) i paketet med våra knivar, så kan man byta efter "humör";)

Gillar utseendet på den nya S7, undrar hur den känns i handen? Någon som vet något om bladlängden på S7?

Senast ändrad:
S92 med mässingsskruvar (plockade från en S60). Båda bilderna är "lånade" från EKAs sida.

forumkniv_skruvar_massing.png

Tycker nog att det ser rätt ok ut (inte min bildbehandling dock...)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg