Men herregud hur uttråkad får man vara?
Grunden till att förstå är just, "varför"
Om du nu stör dig så otroligt mycket, svara inte på tråden/frågorna?!?
EDIT: TS skapar en tråd med en frågeställning, men orkar inte ens svara, ironin är solklar
Ja, inte ställer jag frågor i första hand för att besvara dem själv. Jag var mest nyfiken på hur andra ställer sig och om andra har liknande erfarenheter. Och det handlade inte om "dumma" frågor eller frågor ställda av okunskap, utan om oviljan till elementärt ansvar. Man anger alltså viktiga förutsättningar (bilbundna, alltså rundtur) direkt och ändrar inte i efterhand (t ex en vecka ska inte plötsligt betyda 5-6 dar).
När det gäller Jotunheimen-tråden så påpekade jag mindre en timme efter trådstart att det vore lämpligt att berätta väsentliga förutsättningar, t ex hade vdb kartor, hur tog vdb sig dit, vilken var utgångspunkten, etc. Inget svar, och i efterhand förstod jag att jag inte skulle sagt något alls. Det blir sällan bra när det är bråttom med svar och TS har begränsad tid till förfogande (inklusive resan till och från?). Och att förklara en rutt för den som inte har karta är tämligen meningslöst.
Kanske det var ett tecken från Gud när någon bidrog med ett turförslag där namnen på berörda stugor var utbytta.
Så klarnade alltså min inställning för framtiden, vilket var vad jag hoppades. Nyss frågade någon om Norge i allmänhet, och utan tidspress, och då var det ett nöje att bidra. Så kan TS i lugn och ro låta den omfattande informationen sjunka in.
Det finns andra frågor jag inte kommer att besvara, t ex vissa utrustningsfrågor, kängor kontra skor etc. Eller tältning i Alperna, där det är lönlöst att hänvisa till egen omfattande erfarenhet, eftersom andra vet bättre. När jag en gång nämnde ett vanligt talesätt blev det i andras tolkning praxis
som om prat och handling vore samma sak. Och ju färre som vet möjligheterna, desto bättre för mig. Det får räcka med "alla generella påståenden är fel".