Forumfrågor - ska man bry sig om att svara?

Men herregud hur uttråkad får man vara?

Grunden till att förstå är just, "varför"

Om du nu stör dig så otroligt mycket, svara inte på tråden/frågorna?!?

EDIT: TS skapar en tråd med en frågeställning, men orkar inte ens svara, ironin är solklar

Ja, inte ställer jag frågor i första hand för att besvara dem själv. Jag var mest nyfiken på hur andra ställer sig och om andra har liknande erfarenheter. Och det handlade inte om "dumma" frågor eller frågor ställda av okunskap, utan om oviljan till elementärt ansvar. Man anger alltså viktiga förutsättningar (bilbundna, alltså rundtur) direkt och ändrar inte i efterhand (t ex en vecka ska inte plötsligt betyda 5-6 dar).

När det gäller Jotunheimen-tråden så påpekade jag mindre en timme efter trådstart att det vore lämpligt att berätta väsentliga förutsättningar, t ex hade vdb kartor, hur tog vdb sig dit, vilken var utgångspunkten, etc. Inget svar, och i efterhand förstod jag att jag inte skulle sagt något alls. Det blir sällan bra när det är bråttom med svar och TS har begränsad tid till förfogande (inklusive resan till och från?). Och att förklara en rutt för den som inte har karta är tämligen meningslöst.

Kanske det var ett tecken från Gud när någon bidrog med ett turförslag där namnen på berörda stugor var utbytta.

Så klarnade alltså min inställning för framtiden, vilket var vad jag hoppades. Nyss frågade någon om Norge i allmänhet, och utan tidspress, och då var det ett nöje att bidra. Så kan TS i lugn och ro låta den omfattande informationen sjunka in.

Det finns andra frågor jag inte kommer att besvara, t ex vissa utrustningsfrågor, kängor kontra skor etc. Eller tältning i Alperna, där det är lönlöst att hänvisa till egen omfattande erfarenhet, eftersom andra vet bättre. När jag en gång nämnde ett vanligt talesätt blev det i andras tolkning praxis
som om prat och handling vore samma sak. Och ju färre som vet möjligheterna, desto bättre för mig. Det får räcka med "alla generella påståenden är fel".

Jag ser inte riktigt vitsen med att svara överhuvudtaget, om ämnet inte känns intressant för dig som skriver.

Problemet är väl när nån som är intresserad av ämnet skriver att långt utförligt svar och sen inte får nån respons.

För att ett forum ska fungera måste man både "ge" och "ta", att komma till ett forum och bara vilja "ta" är detsamma som att önska livet ur forumet.

Jag har mer än en gång sett forum dö ut eftersom de kunniga tröttnade på att ideligen svara på samma frågor från nykomlingar som inte var för lata för att orka söka själva. Ett tag fungerar ett sånt forum ändå, eftersom en del av de som varit med länge kan leta fram gamla trådar där de kunniga skrivit saker, men snart tröttnar också de på att hela tiden göra jobbet åt andra.

När man skriver en fråga på ett forum så kan det vara bra att fundera några sekunder: Vad ger jag andra för motiv att orka svara på detta?

faq

Problemet är väl när nån som är intresserad av ämnet skriver att långt utförligt svar och sen inte får nån respons.

För att ett forum ska fungera måste man både "ge" och "ta", att komma till ett forum och bara vilja "ta" är detsamma som att önska livet ur forumet.

Jag har mer än en gång sett forum dö ut eftersom de kunniga tröttnade på att ideligen svara på samma frågor från nykomlingar som inte var för lata för att orka söka själva. Ett tag fungerar ett sånt forum ändå, eftersom en del av de som varit med länge kan leta fram gamla trådar där de kunniga skrivit saker, men snart tröttnar också de på att hela tiden göra jobbet åt andra.

När man skriver en fråga på ett forum så kan det vara bra att fundera några sekunder: Vad ger jag andra för motiv att orka svara på detta?

Och just därför ar det bra om någon betrodd, kunnig och erfaren bemödar sig att göra en FAQ (frequently asked questions - vad det nu kan heta på svenska OFF=ofta frågade frågor eller kanske bara "vanliga frågor") där man bör börja sitt sökande - har detta frågats om förr?
Sen är det ju en del frågor som aldrig kan hamnai en FAQ - där svaren varierar vöer tiden - hur är mygg-/snö-läget, vattenståndet i vaden etc.

/Patrik, vän av återkoppling

Man tappar lust att svara öht..

Det snudd på komiska med denna tråd är att du begår exakt samma misstag själv - nästan samtidigt som du startar denna tråd. Utan att ange de mest relevanta detaljerna (vilken webbläsare, vilken version, vilka tillägg och inställningar du använder) ställde du en teknisk fråga om problem när du skriver inlägg på Utsidan. Jag svarade så pass detaljerat man kan under de bristfälliga förutsättningarna, men fick ingen respons tillbaka.
Alltså nästan exakt det scenario du klagar på i denna tråd - någon som inte orkar skriva förutsättningarna som gäller för frågan och inte bryr sig om att ens låtsas ha sett svaret som någon ansträngt sig för att plita ihop. Du kanske tyckte att det var ett dåligt svar, men med den bristfälliga info du angav går det inte att säga mer, såvida man inte är väldigt insatt i koden bakom utsidan.se och dessutom har stött på just detta problem (med din konfiguration) tidigare. :)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=699663

Håller helt med dig Peter. Oftast bättre att ställa respektive besvara frågor på öppet forum än via mail så att flera kan ta del och ställa motfrågor och bidra till tråden.

En TS som inte återgår til tråden för att se om de fått svar har jag också lite svårt att förstå. Kanske slår de på en funktion att få notifikation när nån svarar och får då inläggen utan att behöva besöka utsidan.se alternativt går in på sidan utan att logga in?

Thure

Det vanliga är väl att man inte loggar ut. Det betyder att man loggar in automatiskt när man besöker sidan. Man får meddelande när någon svarat i tråden, men om man inte besöker den missar man alla efterföljande.

Det snudd på komiska med denna tråd är att du begår exakt samma misstag själv - nästan samtidigt som du startar denna tråd. Utan att ange de mest relevanta detaljerna (vilken webbläsare, vilken version, vilka tillägg och inställningar du använder) ställde du en teknisk fråga om problem när du skriver inlägg på Utsidan. Jag svarade så pass detaljerat man kan under de bristfälliga förutsättningarna, men fick ingen respons tillbaka.
Alltså nästan exakt det scenario du klagar på i denna tråd - någon som inte orkar skriva förutsättningarna som gäller för frågan och inte bryr sig om att ens låtsas ha sett svaret som någon ansträngt sig för att plita ihop. Du kanske tyckte att det var ett dåligt svar, men med den bristfälliga info du angav går det inte att säga mer, såvida man inte är väldigt insatt i koden bakom utsidan.se och dessutom har stött på just detta problem (med din konfiguration) tidigare. :)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=699663

Jag har inte sagt att jag var missnöjd, och jag skrev två inlägg till. Mitt urinlägg innehöll ingen explicit fråga, men implicit en undran om andra stött på samma problem. Jag övertygades snabbt om att jag var rätt ensam om det och det var allt jag ville veta.

Jag efterfrågade heller ingen lösning, eftersom jag redan hade en. Och jag påpekade sen också att jag inte har detta problem på andra sajter, och här har jag det mer sporadiskt.

Den enda explicita frågan gällde webläsaren och den besvarade jag. Ditt sista inlägg övertygde mig än mer om det speciella i mitt problem och därmed är jag nöjd.

Så din jämförelse är direkt fel.

Å andra sidan... Min gissning är att det är fler än en person (aktuell TS) som tar till sig av tipsen/råden som kommer till handa.

personligen har jag haft minst lika mycket nytta av trådar jag bara läst än de jag skapat/aktivt deltagit i.

EDIT: Just nu läser 1 medlem och 5 gäster...

Ja, det är en poäng.

Och just därför ar det bra om någon betrodd, kunnig och erfaren bemödar sig att göra en FAQ (frequently asked questions - vad det nu kan heta på svenska OFF=ofta frågade frågor eller kanske bara "vanliga frågor") där man bör börja sitt sökande - har detta frågats om förr?
Sen är det ju en del frågor som aldrig kan hamnai en FAQ - där svaren varierar vöer tiden - hur är mygg-/snö-läget, vattenståndet i vaden etc.

/Patrik, vän av återkoppling

De oftast ställda frågorna är förmodligen de som gett upphov till de mest motstridiga svaren och långrandiga diskussionerna. Har en diskussion eller ett ämne förekommit tidigare kan det vara lämpligt att hänvisa dit, allra helst med länk. Knappast någon har lust att upprepa vad han skrivit tidigare. Själv kan jag ofta besvara frågor, som jag har någon kunskap om, genom att hänvisa till min sajt.

Problemet är att ytterst få kommer att läsa den innan de ställer sin fråga. Möjligen kan det underlätta för de som vill svara att bara kunna länka till en FAQ men frågorna kommer tyvärr att ställas ändå.

Såna här saker som att man ska söka först (och att man som ny på ett forum ska börja med att bara läsa för att "lära sig" hur forumet fungerar) har ju ingått i "netiketten" sen 80-talet säkert, men netikett är det knappt nån som vet vad det är idag.

Problemet är att ytterst få kommer att läsa den innan de ställer sin fråga. Möjligen kan det underlätta för de som vill svara att bara kunna länka till en FAQ men frågorna kommer tyvärr att ställas ändå.

Såna här saker som att man ska söka först (och att man som ny på ett forum ska börja med att bara läsa för att "lära sig" hur forumet fungerar) har ju ingått i "netiketten" sen 80-talet säkert, men netikett är det knappt nån som vet vad det är idag.

Klistrade trådar funkar på alla andra forum.

Jaså? Då måste du ha tur med forum, på de forum jag besöker fungerar de inte. 80% av nybörjarna brukar ställa frågor som besvaras med "Har du läst de klistrade trådarna?" och i retur får man i bästa fall "Nej, det var så mycket att jag orkade inte läsa."

Jag hoppas du delar dina erfarenheter, trots att de kanske möter motstånd.
Det är tyvärr så ibland här på Utsidan att när någon har en erfarenhet som fungerar för dem så är det RÄTT.
Vore det så skulle ju alla ha samma utrustning i alla sammanhang på alla platser, trots det har många underbara upplevelser i naturen med olika utrustning, under olika tider, äter olika mat osv.
Rätt är väl att komma sig ut om man längtar efter det, fel är att bli hemma i huset. :)

... Eller som jag brukar säga: Jag säger inte hur du ska göra utan hur du kan göra. Sen om du vill göra fel så är det upp till dig. ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg