Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
Machetes var lite annorlunda. Känner inte någon annan som samlar på dem. Den oranga färgen är också fin. Det här blir svårt. Hoppas att fler medlemmar har lust att uttala sig.

~Paul~

Ja det är nog inte så vanligt. Jag vart nog lite nostalgisk. En kompis och jag hade massa olika machetes när vi var små, som vi gick o dängde å slog med. Det var föressten inte det ända vi höll på med han satte en kastkniv i smalbenet på mej, när vi lekte. He he inget jag kan rekomendera.
Så jag tänkte att jag skulle köpa några, å på den vägen är det.:)

Japp den är inte dum alls. Säg erat hjärtans mening nu.

Seved
 
Ja depaul, den var ganska snarlik även om den har vissa tillkortakommanden:

1. Den är ej asymetrisk.
2. Den är avsmalnande neråt.
3. Den har endast ett hål i spetsen för bensöre/nacksnöre.

Men om du helt och hållet menade kenomskärningen så var den ganska likt vad jag tänker, även om denna slida får en "egg".

Jag trycker än en gång på de stora fördelrna med att ha en fullständigt symetrisk och gärna fyrkantig slida.

Det är sant att signalmarkering kan göras i efterhand (även om det inte blir lika effektivt eller slitstarkt) så färgen är inte avgörande...men för att åtminstånde inte göra det lätt för kniven att gömma sig kan vi väl undvika allt grbrgr liknande?
På sidan där fanns det längst ner en blå variant som inte förekommer naturligt i naturen men som inte är "skrikig" heller, kan det månne vara någonting?

Dessa tek lok känner jag inte till men det låter suspekt lik några av dessa stora öooningsbara fästen i plas/tmetall som inte går att ha i bältet utan att de skaver om man drar åt bältet lite gran...knappast trevligt i min bok om det är denna typen av "strids-väst-spännen" som avses.
Men länk gära till det om det är nått annat i tunt och mjukt material.
 
1. Ja depaul, den var ganska snarlik även om den har vissa tillkortakommanden:

2. Jag trycker än en gång på de stora fördelrna med att ha en fullständigt symetrisk och gärna fyrkantig slida.

3. blå variant som inte förekommer naturligt i naturen men som inte är "skrikig" heller, kan det månne vara någonting?

4. Dessa tek lok ........de skaver om man drar åt bältet lite gran

5. Men länk gära till det om det är nått annat i tunt och mjukt material.
1. OK.

2. Jo, det kan jag förstå. Kan vara en bra idé!

3. Hm, det kan jag hålla med om. Men samtidigt är det inte så att blått är direkt jättesynligt om man skulle tappa det. Gult, Gulgrönt, oranget och rött är trots att du finner dem i naturen avsevärt mer synliga, framför allt i neonfärger.

4. Ett TekLok i bättre kvalité skaver inte oavsett vad man gör med dem. Jag har erfarenhet av framför allt Fällknivens och Spydercos TekLokar. Det är m a o utformningen som är A och O.

5. Nej, TekLok är inte mjukt.

~Paul~
 
Ja depaul, den var ganska snarlik även om den har vissa tillkortakommanden:

1. Den är ej asymetrisk.
2. Den är avsmalnande neråt.
3. Den har endast ett hål i spetsen för bensöre/nacksnöre.

Men om du helt och hållet menade kenomskärningen så var den ganska likt vad jag tänker, även om denna slida får en "egg".

Jag trycker än en gång på de stora fördelrna med att ha en fullständigt symetrisk och gärna fyrkantig slida.

Det är sant att signalmarkering kan göras i efterhand (även om det inte blir lika effektivt eller slitstarkt) så färgen är inte avgörande...men för att åtminstånde inte göra det lätt för kniven att gömma sig kan vi väl undvika allt grbrgr liknande?
På sidan där fanns det längst ner en blå variant som inte förekommer naturligt i naturen men som inte är "skrikig" heller, kan det månne vara någonting?

Dessa tek lok känner jag inte till men det låter suspekt lik några av dessa stora öooningsbara fästen i plas/tmetall som inte går att ha i bältet utan att de skaver om man drar åt bältet lite gran...knappast trevligt i min bok om det är denna typen av "strids-väst-spännen" som avses.
Men länk gära till det om det är nått annat i tunt och mjukt material.

Jag tror att det blir så att ni kan välja läder eller kydex och då kan man anpassa formen lite på slidorna främnst då kydex. Men jag tar fram en standardslida av både kydex och läder. Det blir svårare med färgen för det blir ganska dyrt att hålla många olika färger i lager.
Så här ser dom tek lock ut som jag tar hem, http://www.knifekits.com/vcom/product_info.php?cPath=41_56&products_id=655
Det är väl inte orginalet, men dom har funkat bra, det är ingen som har klagat på dom iaf. Jag har inte provat dom än jag använder mest läder. Jag vet det är en brist, jag får nog göra en till min jaktkniv :) annars finns det inte så mycket alternativ annat än dom fasta. Det enda mjuka fästet är IWB fästet men det är gjort för att ha innanför bältet och funkar nog inte så bra till annat. Så här ser dom andra ut.
http://www.knifekits.com/vcom/product_info.php?cPath=41_56&products_id=651

http://www.knifekits.com/vcom/product_info.php?cPath=41_56&products_id=1626

Seved
 
Problemet med de "mjuka" är att man inte kan bära dem på mer än ett sätt. TekLoken kan anpassas till en stor mängd varierande vinklar, t o m upp och ned.

~Paul~
 
I min värld så faller dessa teklock ur follan då de är för skrymmande och hårda. Det är helt ok om man inte har någonting som trycker på den punkten utifrån men tex när man bär avbärarbälte över punkten i fråga eller ligger brevid elden så kan det var måttligt skönt.
Två situationer som inte är helt ovanliga, iaf inte så som jag utför mitt frilufsande.

De har vissa fördelar vad gäller fästmöjligheter men jag ser det som att man på en välkonstuerad slida har tre huvudsakliga möjligheter som ändå täcker upp bra:

1. Hälla att hänga kniven i, både med lågt och med högt alternativ givetvis.
2. Hål längs med slidans sidor, 2-3 stycken beroende på slidans längd, i vilka man kan anbringa små karbiner, snören och annat efter behag.
3. Två hål i slidslutet för ben/nackrem, viktigt att det är två så den hänger platt mot bröstet.

Det är också bra om infästningen för den mjuka bältes hällan är sådan att man kan bära slidan pararlellt med ett bälte eller dylikt. Då görs den lämpligast med en D-ring eller "rektangulär" ring som sitter fast i slidan i vilken man sedan syr fast en mjuk slinga.
Fördelen är att slutanvändaren får ytterligare en möjlighet att själ med mycket s,å medel anpassa denna mjuka del själv och byta den ifall den skulle bli sliten, kanske vill man också ha en signalfärgad bälteshälla och då är det ju lätt att lösa. Sen medger ju detta enkelt (om man har nog med plats i denna d-ring och knyter en liten ögla på ben/nackremmen) att man kan trä upp den längs med bälte eller packrem om man så önskar för en mycket mindre "sladdrig" frihängande lösning.

Den ända fördelen som en teklock har mot detta är att det går snabbare att ändra upphängningssätt men min erfarenhet är att det är få som flyttar sin kniv så mycket att det ska spela nån större roll.

Men det kan ju vara så att det kansek går att göra en variant med teklok el dylikt och en med normal hälla utan att det kostar extra?
Enklast vore väl att placera mulitifunktionshålenh på ett sådant sätt att man kan köpa en teklock i efterhand och fästa om det skulle behövas?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar