Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen?

Uppföljning

Hej, här kommer en återkoppling.
Jag visade slitaget på kanotcentrum göteborg som var trevliga och ansåg att det var ett garantiärende. Jag har lämnat in kajakten och de lagade den i butik enligt rekomendationer från tillverkaren tahe marine, och skötte ärendet snabbt. De lade på ett lager med vax löst i xylen styren och då lösningsmedlet dunstat får man kvar ett vaxyta. Länkar till produkten
http://www.fibreglassdirect.co.uk/docs/Paraffin_Wax_Data_Sheet.pdf

Jag hoppas att det blir bra men är väl lite skeptiskt till att ett lager vax ska hålla i längden, personligen hade jag trott att topcoat eller 2-komp polyurethan hade varit mer rejält men jag får lita på att de som jobbar med det här kan det bättre än mig. Dessutom fick jag en flaska med vaxet utan kostnad att applicera ifall det befintliga lagret slits ner.
Hälsningar
Per

Hej, här kommer en återkoppling.
Jag visade slitaget på kanotcentrum göteborg som var trevliga och ansåg att det var ett garantiärende. ...De lade på ett lager med vax...Jag hoppas att det blir bra men är väl lite skeptiskt till att ett lager vax ska hålla i längden, personligen hade jag trott att topcoat eller 2-komp polyurethan hade varit mer rejält men jag får lita på att de som jobbar med det här kan det bättre än mig. Dessutom fick jag en flaska med vaxet utan kostnad att applicera ifall det befintliga lagret slits ner.
Hälsningar
Per

Håller med om att det låter som en fusklagning och läser man databladet så är ju produkten avsedd att användas för att försegla plast under härdning. Att sätta vax eller andra feta material på exponerad fibermatris torde ju också vara ett effektivt sätt att förstöra möjligheterna för att någonsin kunna laga problemet ordentligt. Tror jag, men jag kan ju ha fel. Skulle vara intressant att höra en TAHE-representant uttala sig. Mats som säljer TAHE i Stockholm brukar ibland svara i trådar här på forumet.

visst det finns slitstark vax också men jag håller med att det låter mer som en fusklagning. och att du fick med en extra flaska vax visa ju bara på misstron på hållbarheten av de själva.

Wax är en väldigt vanlig tillsats i Polyester resins. Tex Topcoat, miljöpolyestrar m.m

http://www.fiberglasssupply.com/pdf/polyester/32737.pdf

Waxet har till uppgift att ge en torr yta (Tack free) Detta wax har givetvis ingenting som helst gemensamt med vanlig bilvax eller liknade produkter. Utan den waxbaserade produkt som nämns i texten är en specialprodukt som har till uppgift att kemiskt reagera med laminatets ytskickt för att få till en hårdare yta.

Alternativet hade varit att måla med topcoat men det är förstås betydligt kladdigare.

En annan fördel med att behandla ytan är att man får en hård yta som är lätt att täcka med någon typ av skyddstejp.

Hans Friedel

Wax är en väldigt vanlig tillsats i Polyester resins. Tex Topcoat, miljöpolyestrar m.m

Waxet har till uppgift att ge en torr yta (Tack free) Detta wax har givetvis ingenting som helst gemensamt med vanlig bilvax eller liknade produkter. Utan den waxbaserade produkt som nämns i texten är en specialprodukt som har till uppgift att kemiskt reagera med laminatets ytskickt för att få till en hårdare yta.

Alternativet hade varit att måla med topcoat men det är förstås betydligt kladdigare.

En annan fördel med att behandla ytan är att man får en hård yta som är lätt att täcka med någon typ av skyddstejp.

Hans Friedel

Tack för en förklaring av hur det fungera det var lugnande att höra. Går det att lägga en international perfection 2-komponents PU lack ovanpå, lack tilltalar mig mer än tejp och jag lägger hellre ett lager för mycket än för lite. Eller är det stor risk att lacken släpper?
/Per

Hans Friedel

Hans: Utveckla det tack.

Om det överhuvud taget är ett vax så har det väl det gemensamt med bilvax att det är en ester av en alkohol och en fettsyra, för det är ju definitionen av ett vax.

Ett vax får sina egenskaper av alkoholen och fettsyran som används för att skapa det. Vaxer kan vara mer eller mindre fettlösliga respektive vattenlösliga. Ett fett vax ger en vattenavstötande yta t.ex. på bilen. Ett mindre fett och mer vattenlösligt vax kan användas t.ex. för att hålla håret på plats men torde göra en kort karriär som ytfinish i en kajak.

Vad det aktuella vaxet egentligen är avsett för förstår jag, det var ju det jag skrev ovan och det är det som produktdatabladet anger. Frågan är varför man applicerar det på ett redan uthärdat och därefter mekaniskt skadat komposit där fibermaterialet bryter fram, det är ju en helt annan användning. Vaxer är inte polymera material, de skapar inga kovalenta bindningar i sig själv och löses därför upp förr eller senare. Frågan är då vad vatteninträngning gör med kajakgolvet.

Tack för en förklaring av hur det fungera det var lugnande att höra. Går det att lägga en international perfection 2-komponents PU lack ovanpå, lack tilltalar mig mer än tejp och jag lägger hellre ett lager för mycket än för lite. Eller är det stor risk att lacken släpper?
/Per

Meka inte för mycket med båten sätt dit lite skyddstejp om du känner för det. Kör man barfota är det faktiskt helt OK. Skulle du få för dig att sälja båten kan du enkelt ta bort tejpen och den är i original skick igen

Hans Friedel

Den här tråden börjar kanske bli lite tjatig men tänkte bara berätta att jag har åtgärdat problemet själv.

Att lägga på vax gjorde kajaken kladdig och det är möjligt att den minskade friktionen gav ett skydd för slitage men jag ville ha något bättre. Dessutom gjorde den vaxade ytan det omöjligt att fästa någon form av skyddstejp.

Så här gjorde jag:
Jag tvättade bort vaxet med lacknafta och xylen. Sen våtslipade jag mycket lätt botten och rengjorde en sista gång med t-röd. Först tänkte jag vacuumlaminera men det var ganska trångt att jobba inne i sittbrunnen och jag skulle måste välja ett mindre område att laminera om jag ska få plats att tejpa för vacuum runt om. Jag ville inte ha någon skarv i botten.
Jag glasade därför 160g glasfiber väv direkt på och blötte väven direkt på plats med en pensel skrapa och mohairroller. Det var lite svårt att få väven att ligga emot då det är en konvex yta, då man sträcker väven får man luft i botten, då man inte täcker får man bubblor. Det gjorde att jag fick några luftblåsor i laminatet, tipps på hur man undviker det vore bra för framtida arbeten? Under härdning av epoxy hade jag peelply på ner-tyngd av sandsäckar för att pressa ut överskott av epoxy. Då allt hade härdat lade jag en 2-komponents fernissa av polyuretan som jag saltade lite på för att få lite struktur för att undvika en hal yta.
(På bild tre är det vattendroppar i kajaken)

Har använt kajaken mycket i sommar och rolltränat med skor utan minsta antydan till slitage i botten. Polyester verkar vara ett väldigt mycket ömtåligare material än polyuretan eller epoxy. Jag är nöjd med metoden och kan rekommendera den till andra som har samma problem. En lösningen på bubblorna had dock varit bra. Man kanske kan vänta någon timma till epoxyn blir klibbig och rolla lite i det skedet.
Vill tacka www.boardcorner.se där jag köpte materialet för bra service och råd med epoxy arbetet.

Per

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    64.3 KB · Visningar: 440
  • 2.jpg
    2.jpg
    57.2 KB · Visningar: 616
  • 3.jpg
    3.jpg
    180.7 KB · Visningar: 479
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ey63210 Tight för fötterna i tur/havskajaker Paddling allmänt 8
Seebra Hobie trampkajak - vad ha på fötterna? Paddling allmänt 22
skallagrimson På fötterna i kajak Paddling allmänt 15
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
umevargen Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 7
Avslmedl Hur håller ni fötterna torra? Paddling allmänt 10
engan kajak med plats för fötterna? Paddling allmänt 6
ceicli Vad göra? Fötterna somnar!!! Paddling allmänt 6
HaNo Kallt om fötterna Paddling allmänt 3
Paddel sliter på leder..vad göra åt? Paddling allmänt 18
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg