Förvara gas i bil på sommaren?

Jag kommer inte att köpa en kylbox för 4000 för att skydda gastuber från värme. De är säkert jättebra men jag tycker inte det ä är värt pengarna. En för 400 funkar tillräckligt bra.

Nu avsågs det kanske inte att man köper kylbox för 4 papp för att förvara gasflaskor, utan tex. matvaror och annat. Med kompressor-box kan du också kyla ned saker - även frysa ned saker och det också tämligen snabbt då kylkapaciteten är rätt avsevärd och peltier-kylboxarna blir närmast löjliga i jämförelse i avseende kylförmåga (och i avseende strömförbrukning)

Och det är skillnad mellan kylbox och kylbox även för 400:-

Peltier-versionerna kan man i stort sett skita i, de bara tömmer bilbatteri för rätt lite och blek mängd kyla.

Försök istället att hitta en riktigt välisolerad stor box med blåst skum i väggarna för samma pengar och inte versioner med löst ilagda frigolit-skivor med stora glipor i skarvarna (om de har något sådant alls längre idag, nu verkar det snarare vara en innervägg och yttervägg utan något alls i fyllning)

Med typ 8-10 frysta isklampar i sig (därför bör den vara av lite större typ) så kan det hålla kylan anständigt i 2-3 dygn för lite känsliga matvaror. Gör man överdrag/täcke i aluminium-folie som värme/räddningsfilt med aluminiumlager så kan man öka på tiden en bit till då värmeinstrålningen är en stor faktor för uppvärmningen av innehållet i en kylbox då dessa inom IR och värmestrålningsområdet är näst intill genomskinliga och nästan agerar som ett växthus med varmt bakom 'glasen'

Många lock till kylboxar har ingen isolering i sig alls utan bara två väggar, och där kommer en stor del av värmen igenom - en utvecklad paj-form eller aluminiumfolie ovanpå som solskydd kan reducera värmeinflödet klart märkbart och därmed längre förvaringstid för en given mängd kylklampar - klär man hela boxen (även botten) i aluminium-folie så ger det ännu längre tid då värmeinstrålning från sidan är ganska så märkbar där också.
 
Lustigt att ingen har skrivit om det, men läser man på burken ser man att den inte får utsättas för temperatur över 50° och den temperaturen nås lätt i en bil i solljus häruppe i Sverige. Möjligen klarar sig en vit bil. Så någon slags kylbox är ett måste enligt min mening
 
mina ligger i takboxen, mvh♥

Dom flesta takboxar är ju svarta så i dom blir det oerhört varmt om solen lyser. Då lär behållaren få visa vad den tål. Skadorna på bilen begränsas av takboxen om en olycka (högst otroligt!) skulle ske.

Finns det någon som har ett exempel på när en burk detonerat på grund av värme i bil?
 
kort version:

Ha campingasolflaskorna skärmad från sol och indirekt värmestrålning och helst där du har reservdäcket - dvs. under lastplanet i bagaget och nära mot marken som alltid är skuggad och därmed hålls kallare oavsett hur mycket det solar ovanifrån.

Lång version:

Botten eller topp-flänsen kan rivas av med ganska så rejäl smäll - typ gevärsstudsar-skott i ljudnivå - men det är ändå designad 'haveri' i vad som spricker i sömmarna först och relativt låg fart på delarna som sprätter iväg då att riva upp flänsen suger hela tiden energi och gör att botten/locket med ventilen inte far iväg allt för fort och inte i form av granatsplitter - dock skall man inte stå i vägen när det sker då rekylen om toppen skjuter fortfarande kan stampa ut en ring i en vaxduk och det som flyger iväg ger stora märken i tak och på träytor.

När sker det, om man har oturen? - Ja alla sprayflaskor och campingasolflaskor fyllda och klara är provade vid 55 grader C som en del i produktionen och kvalitetskontrollern både i avseende om någon smäller eller permanent fysisk deformation efteråt (vilket uppkommer vid 17-18 bar) som skannas med kameror.

EN417-klassad flaska (vilket i stort sett gäller alla sprayflaskor i alla former, allt ifrån hårspray. myggspray, sprejfärger, sprutgrädde) är designad som sådan att klara strax över 20 Bar men skall också öppna sig innan 24 Bar för att det inte skall bli för mycket granatverkan - det är väldig inkörningsprocess med många tusentals flaskor kasserade med olika tryckprov och kraven är höga med typ 1 flaska per 4000 som statistiskt får vara utanför fönstret tryckmässigt - därför är det rätt få tillverkare och enorma serier och flaskorna ser snarlika ut fast olika varumärken och innehåll.

Normalt så klarar en 230/450 g - campinggasolflaska uppemot 80-90 grader C med dom gasblandningar (70% butanblandning[1] och 30% propan baserat på vikt) som säljs idag - de långsmala och högre avsedda för gasolblåslampor, ogräsbrännare, lödbrännare mm. kan ha högre propanandel (uppemot 50%) och därmed tål inte att värmas riktigt lika mycket, men ingen garanti finns för temperaturerna över 50 grader C då det helt enkelt inte är provat vid produktion.

Vanlig läskflaska i glas, PET-flaska och läskburk har motsvarande trycknormer som de skall klara och en vanlig 0.5l PET-flaska klarar över 20 Bar (och där flaskskruvkorken är säkerhetsventilen) då kolsyrat vatten vid höga temperaturer kan ge tryck motsvarande tryck som campingasolflaskor vid höga temperaturer - eller som somliga har råkat ut för, jäst saft som bokstavligen kan göra glasflaskor till glasspitterbomber om korken sitter på för bra...

Vid bilförvaring så är bästa platsen samma ställe som reservdäcket brukar läggas. - dvs. solskyddat och placerad nära golvytan så att det kyls nedåt mot marken om det strålar en massa värme uppifrån genom solskyddet/lastytan i bagaget.

Skidboxen eller ovanpå hatthyllan är definitivt de sämsta ställena man kan välja då det kan bli långt över 50 grader C innanför glasytan/plasten en solig varm dag. Det fins folk som fått hela bilens inredning på 4 dagar gammal helt ny bil för att man slängde in 2-3 sprayflaskor med byggskum i sätet eller hatthyllan bakom och sedan stod bilen i full sol och gassade på flaskorna innanför glaset.

Det finns anledning varför reservdäck (eller reservdelssats med kolsyreflaska och läcktätare/lagningssats numera i moderna bilar) traditionellt placerats under bagage-lastytan i bilar under alla åren - dvs. under lastytan i bagaget och helst nära botten och värmen kylas genom botten ned mot i sammanhanget alltid kallare marken då den alltid är skuggad av bilen själv. - en +50 grader C och vid temperaturen mycket hårt pumpad däck är inte att leka med - där om det smäller, smäller så mycket att det kan döda personer då det är mycket luft i en däck som vill ut samtidigt och kan rekylera iväg med stor kraft...

Ni som sett en lastbilsdäck exploderat i trafik och vid korsning - glömmer inte det, dels ljudet, slamsorna som far iväg och dammolnet runt lastbilen värdig en haubits-77 som skjuter ett skott av tryckvågszonen kring den exploderande däcket...

[1] som i sin tur brukar vara 2/3-del n-butan och 1/3-del isobutan om det inte är specifikt specifierat som tex Primus Vintergasol)
 
När vi bodde i ME hade jag två kollegor som fick självspruckna plastbensindunkar, pga tryckökningen, firman körde med Africakårens kvarlämnade i stålplåt. Hörde inget om gastuber men det var någon civil mototcyklist som lyckades ta livet av sig med eld ute i öknen, om det var bensin eller gaskanistrar inblandat vet jag inte men bensin felaktigt handhaft är farligt nog, inte bara brännskador utan även kylskador i värmen.

go tur
 
Har haft 3 besinreservdunkar i plats som spruckigt upp i gjutsömmarna på sommarhalvåret, den sista var riktigt illa då över 1 liter hade runnit ut på bagagemattan - som tur var tillbehörs i gummi med med upphöjda kanter och inget hade gått ned i själva mattan.

Mysig när man öppnar bilen och det bara rinner tunga besingaser som en vägg ramlande över sig när man öppnar dörrarna - om man säger såhär, att ha envirosafe (propan/butan-baserad köldmedel i stället för ordinarie köldmedel sin AC och med max ca 200 gram fyllning i en normal bil-AC, varav ca 70 gram pyser ut omedelbart vid rörbrott medan andra 1/3-delen tar mer än 10 minuter att pysa ut (det blir kallt av tryckfallet och måste kokas ur, vilket tar tid) och sista 1/3-delen måste man suga ut med vakum då det håller sig kvar i oljan med partialtryck under 1 Bar och därmed inte pyser ut alls (precis som butanet som är löst i bensin vintertid och ångtrycket är typ 0.8 Bar absoluttryck (0.2 bar lägre än atmosfärstrycket och därför inte vill koka ut ur bensinen ens vid rumstemperatur.)) för att man inte vill kosta på reparation, är en minior risk även i krocksituation gentemot detta med kubikmetrar med bensingaser ramlande ut från den läckande bensindunken...

Om någon frågade mig så skulle bensindunk av plast vara förbjudet med tanke på erfarenheterna av detta idag och risken gränsande till sannolikt att de börja läcka mycket och bli allmänfarlig inom 3 år efter köpet...

Sista åren har jag kör med jepp-liknande plåtdunkar från Biltema och för en gång skull reservdunk som inte gör att det alltid luktar svagt av bensin i bilen utan faktiskt helt tät... plastdunkarna diffunderar sakta bensin genom plasten och därav alltid bensindoft även om korken är helt tät.
 
Har haft 3 besinreservdunkar i plats som spruckigt upp i gjutsömmarna på sommarhalvåret, den sista var riktigt illa då över 1 liter hade runnit ut på bagagemattan - som tur var tillbehörs i gummi med med upphöjda kanter och inget hade gått ned i själva mattan.

Mysig när man öppnar bilen och det bara rinner tunga besingaser som en vägg ramlande över sig när man öppnar dörrarna - om man säger såhär, att ha envirosafe (propan/butan-baserad köldmedel i stället för ordinarie köldmedel sin AC och med max ca 200 gram fyllning i en normal bil-AC, varav ca 70 gram pyser ut omedelbart vid rörbrott medan andra 1/3-delen tar mer än 10 minuter att pysa ut (det blir kallt av tryckfallet och måste kokas ur, vilket tar tid) och sista 1/3-delen måste man suga ut med vakum då det håller sig kvar i oljan med partialtryck under 1 Bar och därmed inte pyser ut alls (precis som butanet som är löst i bensin vintertid och ångtrycket är typ 0.8 Bar absoluttryck (0.2 bar lägre än atmosfärstrycket och därför inte vill koka ut ur bensinen ens vid rumstemperatur.)) för att man inte vill kosta på reparation, är en minior risk även i krocksituation gentemot detta med kubikmetrar med bensingaser ramlande ut från den läckande bensindunken...

Om någon frågade mig så skulle bensindunk av plast vara förbjudet med tanke på erfarenheterna av detta idag och risken gränsande till sannolikt att de börja läcka mycket och bli allmänfarlig inom 3 år efter köpet...

Sista åren har jag kör med jepp-liknande plåtdunkar från Biltema och för en gång skull reservdunk som inte gör att det alltid luktar svagt av bensin i bilen utan faktiskt helt tät... plastdunkarna diffunderar sakta bensin genom plasten och därav alltid bensindoft även om korken är helt tät.

ändå säljs akrylatbensin på plast dunk i butiker. Må vara att de står i kemskåp där men i mitt uthus står de på en hylla, dock brukar de förbrukas innan de blir år gamla.

/Patrik
 
'stå hemma' är dock helt annan situation än ligga i en bil och skvalpa omkring och kan också bli väldigt hett i bagaget - till detta är akylatsoppa betydligt snävare fraktioner än motorbensin som kan innehålla korta kolväten på butannivå till närmast fotogenliknande fraktioner och idag även alkoholer som kan få plaster att ge sig även vid 5 och numera 10% halt. plast som tål bensin tål dåligt alkoholer och ketoner medans det som håller bra för alkohol/ketoner är ofta inte så bensintåliga...
 
'stå hemma' är dock helt annan situation än ligga i en bil och skvalpa omkring och kan också bli väldigt hett i bagaget - till detta är akylatsoppa betydligt snävare fraktioner än motorbensin som kan innehålla korta kolväten på butannivå till närmast fotogenliknande fraktioner och idag även alkoholer som kan få plaster att ge sig även vid 5 och numera 10% halt. plast som tål bensin tål dåligt alkoholer och ketoner medans det som håller bra för alkohol/ketoner är ofta inte så bensintåliga...

Aha, så det är kombinationen värme och bensin som forcerar åldrandet av plastdunkar. Jag trodde att det var bensinen ensam, men iofs brukar ju värme agera katalysator för många kemiska processer.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
srpp Förvara metanol till spritbrännare. PET-flaska? Kök och brännare 35
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg