Helt klart ska man ha testat hemmavid först, om inte annat så för att upptäcka strupsömmar som skaver o.d. små förtretligheter som barnet kan ha svårt att meddela tydligt och direkt. Men det verkar ju TS vara helt införstådd med. Förutsatt det, och att allt även i fortsättningen sker helt på femåringens villkor, kan jag inte se varför man skulle avstå - och det kan visa sig vara den rätta "startknappen" för fortsatt intresse.Kanske inte optimalt att ge sig ut i fjällen med en 5-åring som tydligen inte har provat friluftsliv tidigare, i synnerhet som dina ega erfarenheter ligger 15 - 20 år tillbaka i tiden. För en 5 åring är det oftast ett spännande äventyr att tälta på gräsmatta hemma och/eller i närmsta lämpliga skog. Kanske t o m på en campingplats med basutbud av faciliteter (och då menar INTE lyxcampingar med en massa stjärnor).
En tanke till jag missade igår: kolla barnets känslighet för och tålamod mot mygg, det kan slå väldigt olika. Försök, oavsett, se till att ni håller er till myggfria tider och höjder. Alltså även ur den synvinkeln bättre uppe på kalfjället än nere i videsnåren. Och bättre i sena augusti än mitt i juli.
Ta ändå med myggmedel ni vet fungerar; man ska inte smörja in barn, men det funkar rätt bra att dra streck på kläderna runt ärmslut, halsöppning, mösskärm etc.
Senast ändrad: