I helgen blev det av
Första tältnatten för min dotter, två år och sju månader. Det gick bra, som väntat.
Mormor & morfar sov i husvagn, strax utanför Vara. Vi anlände på lördag eftermiddag, gick in i skogen och satte upp tältet med en gång. Tjejen blev förtjust och sa att hon ville sova där.
Därefter gick vi tillbaka til husvagnen för att äta middag. Det hela drog ut på tiden, en kompis till henne dök upp och vi lät flickorna leka lite, och det hann bli mörkt. När jag, min dotter och hunden begav oss ut i skogen igen var det riktigt mörkt. Här blev jag lite orolig att hon inte skulle våga, vi traskade ju rakt in i en kolsvart, snårig skog. Men det visade sig inte vara några problem, pappas hand och en ficklampa räckte för att hon skulle bli trygg.
Därefter var det inga problem att sova. Jag hade lagt en massa granris under tältet för säkerhets skull och det var ganska behagligt därinne. Min dotter krånglade sig dock ur sovsäcken och la sig bredvid hunden, på hans liggunderlag. Hon sa att hon hade frusit lite när jag frågade henne på morgonen.
När vi vaknat låg vi en stund och läste böcker som jag hade tagit med. Sedan gick vi ut och åt gröt, gjord på spritköket. Det tyckte hon inte var en höjdare. Sedan gick vi tillbaka till husvagnen och väckte mamma, mormor och morfar.
Det hela blev väldigt lyckat och förutom gröten var det inget som avskräckte henne från fler tältnätter. Jag är imponerad av hur hon promenerade rätt ut i skogen, trots att det var helt svart ute.
Lärdomar till nästa gång:
* Knäpp ihop sovsäckarna, så att jag märker om hon kryper ur.
* Tag med bättre frukost, kanske bacon, korv och/eller ägg.
* Packa mindre, jag tog med lite extra för "säkerhets skull".
* Gå ut innan det bli mörkt, allt bli lite enklare om man ser ordentligt.
* Ha med lampa, lyckta el dyl som kan lysa upp området närmast tältet. Själv fick jag låna med mig en sån där uppladdningsbar lampa med solceller som man trycker ner i jorden. Det uppskattades mycket av min dotter.