Hvor lange dagsettapper hadde dere da? Jeg er veldig sugen på Abisko - Nikkaluokta og har tenk å gå den nå i vinter. Forsøker å sette av feriedager i forbindelse med turen og har beregnet 5,5 dag inkl 1 viledag ( tex Sälka ). Burde ikke det være grei margin så fremt man har været på sin side? Hadde dere forresten hund som dro?
Hadde egentlig tenkt å komme meg i vei så snart hyttene åpnet i februar men skjønner at det kan bli vel kaldt. Noen som kan si noe om tempraturene i begynnelsen av mars - vil i veg så snart som råd![]()
Vi hadde dagsetapper på mellom 40 og 25 km. Vi startet i Abisko og overnattet i Alesjavre, Hukejavre, Ritsem, Kisuris, Arasluokta og til slutt i den norske Sorjushytta. Joda vi hadde hund som tok halvparten av utstyret. Det gjorde at sekkene var ca 15 til 20 kilo i starten. Vi hadde med telt slik at vi kunne klare oss hvis det skulle bli uvær mellom to hytter.
Den tiden du har satt av høres grei ut synes jeg. For å legge ut på tur i begynnelsen av mars vill jeg hatt med mye varme klær. Jeg tror det blir kaldt, men det har vel også vært plussgrader i denne perioden selv om det ikke er vanlig. I fjor var vi i Arjeplog på min bursdag som er i midten på mars, og da var det -30 og vel så det der. Jeg tror ikke det var mye varmere der du har tenkt å gå. Beregn i alle fall at det er ca -30, så får du heller være glad for at du hadde flaks hvis det ikke blir så kaldt.
Jeg ser på profilen din at du har to huskies, og da har du jo ikke problem med vekta. Den første gangen jeg gikk mellom Malmbanen (Katterat) og Sulis, så hadde jeg også to siberian huskies som dro en stor transportpulk med alt utstyr vi trengte. Vi var to stykker med hver sin pulk trukket av to hunder. Flott tur.
Senast ändrad: