Givetvis är det globala perspektivet betydligt viktigare än om vi som bor på den svenska landsbygden får det litet sämre.Fortsatt användning av fossila bränslen kommer att leda till en oerhörd katastrof för mänskligheten. De människor som idag drabbas hårdast av klimatförändringarna är de fattigaste på jorden. De har också bidragit minst till nuvarande situation. Alla dessa miljarder människor tycker jag synd om, inte människor i Sverige som tycker att de är fattiga. Hela mänskligheten är för mig viktigare än svensk landsbygd.
Själv tycker jag det är mycket provocerande med folk i den rika världen som beklagar sig över allahanda petitesser. Särskilt om samma personer aldrig nämner jordens alla fattiga.
Det innebär väl ändå inte skall tiga still när man fattar politiska beslut som direkt drabbar oss eller tycker du möjligen att uttrycket "hela Sverige skall leva" är moget att skrotas? Att du inte bor på landsbygden torde stå helt klart för oss som bor där.
Sedan är det också så att Utsidan kanske inte är det forum där man delger andra vilka engagemang man har för "jordens alla fattiga". Det innebär inte att man är oengagerad och inte gör någonting alls!