Jag har (naturligtvis) ingen färdig paketlösning, men jag kan exemplifiera.Jag är nyfiken på att höra din lösning på denna problematik.
Om svenskt (eller europeiskt öht) lantbruk slås ut av höga dieselpriser är det förstås dåligt av flera skäl. Svaret är förstås inte att subventionera lantbrukets drivmedel (för vi vill att det ska löna sig även för lantbrukare att använda mindre diesel) utan att exempelvis ge bidrag till att hålla åkermark odlingsbar. (Ok, nu duckar jag för hela härvan av befintligt jordbruksstöd och konkurrenslagstiftning här. Se till principen.)
Om höga bensinpriser gör det ohållbart att bo i mindre samhällen är lösningen inte att sänka priserna på drivmedel utan att göra satsningar i infrastruktur och kollektivtrafik som minskar bilberoendet även utanför storstaden. (Bredband, laddstolpar, etc) och inte minst att bryta utvecklingen där all fysisk handel och service flyttar ut till stormarknader utanför centralorten. (Så att en pensionär som bor i en central läghenhet i en mindre stad inte måste hämta postförsändelser på stormarknaden vid motorvägen...)