Om det är nån som kör om för nära er när ni cyklar, kan det va bra att ha ett pansarskott M/86 på ryggen att ta till.
www.youtube.com/watch?v=-4r_B2exMhI
www.youtube.com/watch?v=-4r_B2exMhI
Eller ännu bättre diesel båtarna i skärgården som slukar mängder med bränsle.En dröm är att vattescoteråkarna inte har råd att tank. Det var nog mest en dröm.
Vars jag bor har vi drygt 2mil till mat träningar och arbete. Lätt för dig att prata om att ta cykeln överallt.Just skjutsa till träning är ju lite som att klaga på att benmaskinerna är en trappa upp på gymmet. Ja, cykling ersätter inte all annan träning men cykling tränar benen.
Jag ser flera i min närhet som tar bil till gymmet och skjutsar barn till skola och träning några enstaka kilometer från bostaden. Tidsapekten är i dessa fall försumbar, möjligen är det lite otrevligt att cykla hem svettig eller nyduschad men det rätt kläder och några extra minuter borde det vara fullt hanterbart. Får se om det ändras nu.
Somliga elbilsblister verkar även tro att det är miljömässigt fritt fram att köra bara för att det inte ryker ur något avgasrör. Jag håller inte med, för energin för bilens framdrivning har ju trots att producerats någonstans och både effektbrist (inte elbrist) och att elen i värsta fall proudcerats i ett kol- eller oljekraftverk utomlands verkar gått dem förbi. Någon har säkert laddat med egna solceller men många laddar nog med köpt el. att flytta drygt ett ton bil för att 90 kg människa ska någonstans är inte långsiktigt hållbart, oavsett om den drivs av fossilt bränsle eller mha batterier.
När landet som producerar 8% av världens spannmål stänger exporten (då jag gick i skolan kallades Ukraina för europas kornbod) så får det konsekvenser.
VId besök idag hos lokala cykelhandlaren var reparationskön längre än vanligt, visst är det nog lite vårsäsong men kändes som att fler cyklar än vanligt dammats av denna vårveckan.
/Patrik, med mycket av vardagen inom cykelavstånd: jobb, affär, flesta av barnens aktiviteter
Du behöver inte ta det personligt.Vars jag bor har vi drygt 2mil till mat träningar och arbete. Lätt för dig att prata om att ta cykeln överallt.
När det gäller Dalarövägen har jag aldrig cyklat på den - endast gått till fots. Även i mörker. Det är en hårt trafikerad väg, så det ger mig ingen rofylld naturupplevelse - men farligt upplever jag det inte som. Vad som upplevs som skrämmande är förstås mycket individuellt, men jag har i alla fall varit med om mycket otäckare saker.
Även om vägen är smalare på grund av snövallar så tror jag ingen kör på mig. Mötande bilar går delvis över på andra körbanan när de ser mig. Jag kan inte minnas att jag någonsin har blivit påkörd. Och då har jag ändå spankulerat bra mycket på allahanda landsvägar.
Jag tvingas cykla via en avsmalning vid busshållplats varje dag dvs det skall bara vara ett fordon som passerar. Tror ni bilarna stannar när jag cyklar där? Blivit utskälld, många som tutat och tränger sig in så jag tvingas möta bilar. Så är cyklistens vardag.
Eller ännu bättre diesel båtarna i skärgården som slukar mängder med bränsle.
Då är det bättre att införa extra skatter och högre bensinpriser för Stordrulen och alla som bor i närheten. En extra dumhetsskatt oxå !
Alltså, såhär: Ett ton koldioxid gör precis samma skada om det släpps ut på Södermalm eller i Pajala. Precis samma skada om det kommer från en traktor som skördar vete eller en vattenskoter som buskör i ett fågelskyddsområde. Därför borde alla politiska åtgärder som försöker minska utsläpp av CO2 genom prishöjning strunta fullständigt i var eller till vad bränslet används.
Det betyder inte att politiken ska utgå från att alla bor och arbetar nära en tunnelbanestation eller har rimligt cykelavstånd till skolan. Det betyder bara att eventuella åtrgärder för att det fortfarande ska gå att bo på landsbygden och för att vi fortfarande ska ha inhemsk matproduktion INTE ska bestå av en rabatt på bränsle.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar | Träning och hälsa | 10 | ||
Skor för höga fotvalv/supination | Träning och hälsa | 6 |