• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Föds man med social kompetens ?

Hehe, skulle inte tro det. En del har säkert bättre förutsättningar från födsel än andra, men det är mycket en sak som tränas upp. Sitter du själv på din kammare och pluggar ihop högskolepoäng under ett decennium så gör inte det mycket positvt för din sociala kompetens. Inte heller om du sitter solo i en skogskoja utan ett poäng i ett decennium. Har med vana att umgås med människor att göra.

Raskesven
 
Eftersom jag var genomtrevlig och helt enkelt underbar redan som nyfödd sâ kom ju de egenskaperna före betygen.
 
Du oxâ Hâkan, du oxâ :)
.
.
.
.
Nej, detta är inte en fortsättning pâ en av Peters andra trolltrâdar.
näe, detta är faktiskt ingen trolltråd, jag vet folk som ser upp till andra som har högskoleutbildningar, som i sociala sammanhang beter sig inkomptent, och då förstår inte de varför och hur kan en sån som har en sån utbildning, yrke, säga o göra så ...
Men de fortsätter o förnedra sig tillsammans med dessa, för att de är så svaga själva...
Har en kompis som en gång yttrade : "nuförtiden umgås jag bara med akademiker "
Men som tur är har han lagt ner projektet, då han insåg att han inte hade mycket o hämta i den världen.
Vad är social kompetens då ?
Är det att frottera sig med "rätt vänner " för att få en status utåt ?
(anar vad ni ska svara....)
 
Ja, vad är social kompetens.. det är ju en bra fråga. Själv ser jag det som en förmåga att anpassa sig till nya situationer och skilda samspel mellan människor. Jag skulle inte bli helt förvånad om det fanns ett samband mellan utbildningsnivå och social kompetens men frågan är om det beror på utbildning i sig eller en underliggande faktor. Ser man på intelligens så kan man dela upp den i olika "dimensioner" (hur många råder ingen konsensus om). Dock så verkar det ändå finnas en underliggande faktor som gör att t ex "musikalisk intelligens" är positivt korrelerat till t ex "logisk intelligen" så att om man är väldigt musikalisk så är man (på gruppnivå) även mer matematiskt begåvad (naturligtvis kan det skilja på individnivå).

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till. Det kanske finns studier på området.. Jag skulle dock som sagt inte bli förvånad om det faktiskt fanns en skillnad. En person som bara har grundskoleutbildning har kanske inte fått samma sociala träning som inom vissa högutbildade tjänster. På vissa utbildningar (t ex de vårdinriktade) ingår det ju till och med. Att det sen finns skitstövlar inom alla "skikt" är väl helt klart men själv skulle jag alltså inte bli förvånad om det fanns skillnader.
 
Tycker ni att personer med många högskolepoäng automatiskt besitter en bred social kompetens ?

Nej.

Har en hel del kollegor med bra betyg och högskolekompetens. Om man ska generalisera (vilket vi här på utsidan i stort är bra på att göra) så skulle jag säga att 60% av dem är "tråkiga"; samtalen flyter inte på utom när det gäller personens specialområde. Alla har säkert försökt driva ett samtal när det bara är du själv som pratar, ställer frågor, intresserar sig. Går inte alltid bra.

Om man innan två års ålder inte får yttre stimulering i form av socialt samspel så rensar hjärnan bort de neuroner som då inte verkar behövas. De återskapas sedan inte. Ni har säkert sett de hemska bilderna på små barnhemsbarn som sitter vaggandes i sina sängar, utan kontakt med någon vuxen som de kan interagera med. Med många timmars tålamodskrävande kan man lära dessa barn att tolka andras ansiktsuttryck men de förstår oftast inte känslorna bakom uttrycket. De lär sig hur de ska reagera men inte varför...

Min teori är att under den tiden som man utvecklar sin sociala kompetens som mest utanför familjen (under tonåren) så måste man interagera med andra, precis som spädbarnen. Om man då sitter med näsan i böckerna och inte interagerar med andra än under skoltid (och kanske inte ens då så mycket. Man kanske sitter för sig själv på raster och i matsalen) så utvecklas inte förmågan att tolka vad andra menar och hur man själv kan reagera. Man lär sig inte "den sociala koden".

Nu kommer vi till mitt MEN. De andra 40%:en är hur trevliga som helst! De spexar och skojar, är den där som man gärna sitter bredvid vid bordet på en större tillställning. De är trevliga.

I högskolevärlden så tvingas man allt som oftast att ta kontakt med nya människor, prova på nya saker osv. Detta kan lära en hur man ska hantera olika situationer. Har man gått på en bal och vet hur man ska hantera alla de sju olika gafflarna och fem olika glasen så är man ju inte nervös till nästa gång. Man känner sig självsäker och kan vara mer social.

Kanske är det så att personer med högskolekompetens har lyckats lära sig att verka vara sociala för att de tidigare tvingats in i sådana situationer att de blivit självsäkra för att de vet hur de ska uppträda just då? Jag känner mig säker i skogen för att jag vet hur jag ska uppträda. Däremot skulle jag känna mig ytterst osäker i ett bridgesällskap eftersom jag aldrig spelat bridge.

Så där...
 
Vissa föds med viss social kompetens och förmåga att lära sig i varierande grad, andra föds utan och utan förmåga att lära sig. Det börjar redan då ungen är några månader och sitter i kundvagnen och flinar till främmande människor på affären och märker att dom flinar tillbaka.

Dom som totalt saknar social kompetens kanske inte umgås med folk och ägnar sig åt studier istället? :)

/Ulf
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg