Flygförbud i fjällen.

Re: Re: Re: Re: Något lever de på.....

Rogen; sa:
Hej Mats!

Jag är tyvärr ingen expert på området och jag skulle då kanske aldrig ha sagt nåt heller? :)

Men det jag tror mig veta är att en sameby får bara syssla med renar. Samer i en sameby får också vad jag förstått bara syssla med renar och inte jobba med tex skoteruthyrning etc. Så med "allt" jag vet har samerna det ganska begränsat med möjligheter, alltså renar eller syssla med nåt annat.

Du kanske har rätt, men jag undrar.......
Det viktiga är ju att skilja på individen och samebyn.
Som medlem i samebyn kan du ej bedriva annan verksamhet *i samebyns regi*. Men eftersom du samtidigt är en enskild juridisk person så borde du kunna ägna dig åt vad du vill på samma villkor som övriga.

Det var därför jag tog upp exemplet med min fd klasskamrat.

Likaså kan ju *du* som enskild medlem i en brf driva en restaurang i lokaler du hyr av föreningen, men *inte* i föreningens regi. Två olika juridiska enheter, en individ och en förening (vars medlemmar är individer).

Skulle jag ha fel har vi funnit ett fall av diskriminering av folkgrupp. Frågan är när liknande absurditeter skall införas i övriga samhället? Läkare som inte får hålla svampplockningskurser ;-)

/mats

Bortvillad på sidospår

walk_alone; sa:
Men där är vi ju helt överens med den lilla skillnaden att fröken Niia inte kan rekvirera en kopter för "nyttotransport" medan samebyn däremot kan flyga å fara som de vill.
Det svåra blir ju att kontrollera om det är en transport för fröken Niia eller för samebyn eftersom hon är med i samebyn.
Om det är hästar, havre eller löständer med i transporten kan man misstänka att det inte är för samebyns räkning, vem skall kontrollera det och varför?

Asch nu börjar du bli tråkig. Varför dra in koptertrafiken i diskussionen, vart fick du det ifrån ;-)

Tja här har vi ett dilemma, men det kanske är lättare gjort än trott att skilja fåren från ulvarna. De med hjälmar, kavajer och beiga "tights" (kommer inte på rätt fackterm) är sannolikt inte renskötare :)

Annars tror jag som sagt inte på ett generellt förbud för att minska trafiken, men bättre styrning av hur/var det flygs (förutom rennäringens) och bedrivs annan slags "lyxverksamhet". Inte är det den bullrande motortrafikens "fel" att leden Nikka-Keb mer ser ut som en väg till Helvetet än vildmark.

/mats (kunde skrivit ridbyxor men det var för simpelt)

Re: Re: Re: Re: Re: Något lever de på.....

tafone; sa:
Likaså kan ju *du* som enskild medlem i en brf driva en restaurang i lokaler du hyr av föreningen, men *inte* i föreningens regi. Två olika juridiska enheter, en individ och en förening (vars medlemmar är individer).
Men nu är det så att som medlem i en sameby är man medlem i en "ekonomisk förening" som inte hyr eller äger de marker där man bedriver sin näring. Samebyn får göra det på nåder med statens tillstånd och länstyrelsen som övervakare för att staten vill ha ett pitoreskt inlsag i landskapet.
Därför kan inte den enskilde medlemmen hyra flygrättigheter av samebyn. Nu biter jag mig med en dåres envishet kvar vid flygningen ...*flaf, flaf, flaf*...

tafone; sa:
tigertamjaren; sa:
Ett enkelt förslag: skulle inte all motorfordonstafik (helikopter, skoter mm) utom nödutryckningar samfällt kunna förbjudas under turisthögtiderna, dvs 2 veckor runt påsken och i juli-augusti, medan det under resten av året i stort sett skulle kunna vara fritt?

Då skulle nog de flesta kunna bli nöjda.

/ G

Listigt tänkt Gunnar, men tyvärr.......
Även de motorburnas ledighet infaller vid dessa tider och jag kan inte förstå varför en grupp skulle få tolkningsföreträde istället för den andra eftersom de båda hävdar "lyxargument" (tystnad vs bekvämlighet).

Ja det var väl liksom det som var poängen... ;)

Vi diskuterar ju störande trafikbuller i vår fjällvärld. Och detta trafikbuller kulinerar EXAKT samtidigt som de tystnadssökande fjällturisterna just befinner sig där. Det pratas om skoterleder och kopterleder, vilket ju i grunden handlar om att dela upp fjällvärlden rumsligt i tysta områden och bullerområden. Men varför inte (också?) dela upp det tidsmässigt? Hugga av den gordiska knuten liksom?...

/G

Re: Bortvillad på sidospår

tafone; sa:
Tja här har vi ett dilemma, men det kanske är lättare gjort än trott att skilja fåren från ulvarna. De med hjälmar, kavajer och beiga "tights" (kommer inte på rätt fackterm) är sannolikt inte renskötare :)

Jag ser en möjlighet för lyxbutiken på Bilioteksgatan som säljer moderiktiga, och dyra, 'renskötarkläder' av fina märken.

Och vips så har vi skapat ytterligare några arbeten i Sverige. Det är ju lysande.

mvh Christian

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Något lever de på.....

walk_alone; sa:
Därför kan inte den enskilde medlemmen hyra flygrättigheter av samebyn. Nu biter jag mig med en dåres envishet kvar vid flygningen ...*flaf, flaf, flaf*...

Vi måste alla lita till Moder Sveas godhet, sameby och "svensson".

Exemplet med brf var till för att visa på att den enskilde medlemmen även är en separat juridisk person med möjlighet att bedriva verksamhet som föreningen ej tillåts.

Poängen är att du som medlem i en ekonomisk förening inte diskvalificeras från att bedriva annan slags näringsverksamhet som enskild individ, men då givetvis utan just den föreningens förmåner/skyldigheter.

Skulle *individerna* (tillika medlemmarna) i en sameby förhindras från detta har vi som sagt ett undantag vilket jag hoppas inte (men är rädd för) bottnar i rasism.

Dessutom förstår jag ej vart du fick det där med att hyra flygrättigheter, har väl aldrig varit på tal så vitt jag vet?

/mats

tigertamjaren; sa:
Vi diskuterar ju störande trafikbuller i vår fjällvärld. Men varför inte (också?) dela upp det tidsmässigt? Hugga av den gordiska knuten liksom?...

/G

Nej, vi diskuterar vad vissa anser vara störande och andra ej. Och jag kan som sagt inte se hur de principiellt skiljer sig åt eftersom ståndpunkterna baseras på "tyckande". Skillnad mot samerna som kan hävda direkta kausala skäl.

Ska du dela upp det tidsmässigt får du alltså lov att dela på ledigheterna.............

Den tanken skulle iofs inte vara dum....förbjud alla skidåkare i februari som åker vilse när det är som kallast och skotrar efter mitten på april som fastnar i fjällen på grund av snösmältningen :)

/mats

Re: Re: Bortvillad på sidospår

chralm; sa:
Jag ser en möjlighet för lyxbutiken på Bilioteksgatan som säljer moderiktiga, och dyra, 'renskötarkläder' av fina märken.

Och vips så har vi skapat ytterligare några arbeten i Sverige. Det är ju lysande.

mvh Christian

Ahh, med tanke på vad en "vanlig" traditionell dräkt kostar så kommmer detta verkligen att bli exklusivt.

strålande Christian!

/mats

Fast ifall den inhemska "hemslöjds affären" konkar pga detta vet jag inte ifall det var så bra. Speciellt som de fina märkena lär vara italienska eller franska modehus, med tillverkning i Taiwan.
Men det är ytterligare ett sidospår.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Något lever de på.....

Vi är inte all beroende av Moder Sveas kontrollbehov. Bönder äger sin mark, skogsägare äger sin mark, villaägare äger sin tomt. Men samerna äger inte det land de har skattat för sedan Gustav Wasas tid.
Denna tråd handlar om flygförbud och därmed kommer man in på vad Moder Svea anser vara nyttotrafik och hur den skall kontrolleras.
Jag anser att att alla har rätt att bedriva vilka verklsamheter de vill och var de vill oavsett etnisk eller ekonomisk ursprung.
Du tog exemplet att någon föreningsmedlem hyr lokaler av föreningen, därav min utvikning om att hyra helikoptertid av samebyn.
Om Niia använder kopter för sin privata näring i Samebyns namn rör mig inte i ryggen. Inte heller om Svensson köper en Omnifuel i företagets namn.
Enligt rennäringslagen får sambebyn inte bedriva någon annan verksamhet än renskötsel. Det anser jag ocskå vara fel, de måste få utveckla andra näringar än rennäring för att överleva men det är en annan debatt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Något lever de på.....

walk_alone; sa:
Vi är inte all beroende av Moder Sveas kontrollbehov. Bönder äger sin mark, skogsägare äger sin mark, villaägare äger sin tomt. Men samerna äger inte det land de har skattat för sedan Gustav Wasas tid.
Vi är få som äger den mark vi brukat sen urminnes tider. Jorden har haft en tendens genom århundradena att samlas hos några få. Vidare så tror jag inte att samerna skulle vilja betala förmögenhetsskatt för hela fjällkedjan.

Denna tråd handlar om flygförbud och därmed kommer man in på vad Moder Svea anser vara nyttotrafik och hur den skall kontrolleras.
Jag anser att att alla har rätt att bedriva vilka verklsamheter de vill och var de vill oavsett etnisk eller ekonomisk ursprung.
Ja alla skall ha samma rättigheter. det är nog de flesta överens om. Men det är ju inte det det handlar om. En same är inte samma sak som en sameby.

Enligt rennäringslagen får sambebyn inte bedriva någon annan verksamhet än renskötsel. Det anser jag ocskå vara fel, de måste få utveckla andra näringar än rennäring för att överleva men det är en annan debatt.

Som tidigare sagts. En sameby är en ekonomisk förening med vissa villkor, och som sådan får den bedriva viss verksamhet. Vill man sedan bedriva annan verksamhet så är det ju bara att starta ett företag och göra det. Medlemmarna i en sameby har ju på inget vis näringsförbud.

mvh Christian

Åter till koptrarna......efter detta

chralm; sa:
Ja alla skall ha samma rättigheter. det är nog de flesta överens om. Men det är ju inte det det handlar om. En same är inte samma sak som en sameby.

Som tidigare sagts. En sameby är en ekonomisk förening med vissa villkor, och som sådan får den bedriva viss verksamhet. Vill man sedan bedriva annan verksamhet så är det ju bara att starta ett företag och göra det. Medlemmarna i en sameby har ju på inget vis näringsförbud.

mvh Christian

Tack Christian, du verkar ha förstått mitt svammel.

Till Roland: "Du tog exemplet att någon föreningsmedlem hyr lokaler av föreningen, därav min utvikning om att hyra helikoptertid av samebyn."

Exemplet var som sagt inte tänkt att misstolkas som du gjorde, att Niia (Pittsa, Svonni mfl) skulle kunna hyra/leasa rättigheter av samebyn. Det syftade till att visa att medlemmarna i en förening är fria att bedriva verksamhet skiljd från föreningens (och då givetvis utan föreningens villkor), sekundärt i vilka lokaler (kunde vart fru Olssson i brf Enan i Köping med dykskola i Akersund).

Gäller inte detta för medlemmar i en sameby så är det IMNSHO ett juridiskt övertramp. Att *Samebyn* inte får bedriva annan verksamhet än det den är skapad för har jag inget att invända emot.

Min ståndpunkt i ursprungsfrågan, koptertrafik, har jag redan redogjort för ett antal gånger. generellt förbud , NEJ. Styrning , ja (för att lugna de skräninga "tysthetsivrarna".

/mats "som finner tystnad inom mig själv, så flyg på".

Re: Åter till koptrarna......efter detta

tafone; sa:
Tack Christian, du verkar ha förstått mitt svammel.

Till Roland: "Du tog exemplet att någon föreningsmedlem hyr lokaler av föreningen, därav min utvikning om att hyra helikoptertid av samebyn."

Exemplet var som sagt inte tänkt att misstolkas som du gjorde, att Niia (Pittsa, Svonni mfl) skulle kunna hyra/leasa rättigheter av samebyn. Det syftade till att visa att medlemmarna i en förening är fria att bedriva verksamhet skiljd från föreningens (och då givetvis utan föreningens villkor), sekundärt i vilka lokaler (kunde vart fru Olssson i brf Enan i Köping med dykskola i Akersund).

Gäller inte detta för medlemmar i en sameby så är det IMNSHO ett juridiskt övertramp. Att *Samebyn* inte får bedriva annan verksamhet än det den är skapad för har jag inget att invända emot.

Min ståndpunkt i ursprungsfrågan, koptertrafik, har jag redan redogjort för ett antal gånger. generellt förbud , NEJ. Styrning , ja (för att lugna de skräninga "tysthetsivrarna".

/mats "som finner tystnad inom mig själv, så flyg på".
Rennäringslagen säger:
11 § Medlem i sameby är
1. same som deltar i renskötseln inom byns betesområde,
2. same som har deltagit i renskötsel inom byns betesområde och haft detta som stadigvarande yrke och inte övergått till annat huvudsakligt förvärvsarbete,
3. den som är make eller hemmavarande barn till medlem som avses under 1 eller 2 eller som är efterlevande make eller underårigt barn till avliden sådan medlem. Lag (1993:36).

Ska man vara medlem i samebyn måste man ha renskötsel som yrke. Att frakta turister med flygplan och ta betalt går inte. Rätta mig gärna om jag har fel.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg