Re: Re: Re: Re: Något lever de på.....
Du kanske har rätt, men jag undrar.......
Det viktiga är ju att skilja på individen och samebyn.
Som medlem i samebyn kan du ej bedriva annan verksamhet *i samebyns regi*. Men eftersom du samtidigt är en enskild juridisk person så borde du kunna ägna dig åt vad du vill på samma villkor som övriga.
Det var därför jag tog upp exemplet med min fd klasskamrat.
Likaså kan ju *du* som enskild medlem i en brf driva en restaurang i lokaler du hyr av föreningen, men *inte* i föreningens regi. Två olika juridiska enheter, en individ och en förening (vars medlemmar är individer).
Skulle jag ha fel har vi funnit ett fall av diskriminering av folkgrupp. Frågan är när liknande absurditeter skall införas i övriga samhället? Läkare som inte får hålla svampplockningskurser ;-)
/mats
Rogen; sa:Hej Mats!
Jag är tyvärr ingen expert på området och jag skulle då kanske aldrig ha sagt nåt heller?
Men det jag tror mig veta är att en sameby får bara syssla med renar. Samer i en sameby får också vad jag förstått bara syssla med renar och inte jobba med tex skoteruthyrning etc. Så med "allt" jag vet har samerna det ganska begränsat med möjligheter, alltså renar eller syssla med nåt annat.
Du kanske har rätt, men jag undrar.......
Det viktiga är ju att skilja på individen och samebyn.
Som medlem i samebyn kan du ej bedriva annan verksamhet *i samebyns regi*. Men eftersom du samtidigt är en enskild juridisk person så borde du kunna ägna dig åt vad du vill på samma villkor som övriga.
Det var därför jag tog upp exemplet med min fd klasskamrat.
Likaså kan ju *du* som enskild medlem i en brf driva en restaurang i lokaler du hyr av föreningen, men *inte* i föreningens regi. Två olika juridiska enheter, en individ och en förening (vars medlemmar är individer).
Skulle jag ha fel har vi funnit ett fall av diskriminering av folkgrupp. Frågan är när liknande absurditeter skall införas i övriga samhället? Läkare som inte får hålla svampplockningskurser ;-)
/mats