Klart det är ologiskt och jag har just skrivit att "välträning" ökar säkerhetsmarginalerna, men det säger ju inte att gruppen "dåligt tränade" står för fler, mer korkade, och/eller allvarligare fall än "vältränade men oerfarna", och vilken av grupperna som eventuellt ökar. Som GustavOh påpekar, ser fördelningen dessutom säkert olika ut i Keb-området, övriga fjäll, Tatra resp. Alperna.(...) Ramla och skada sig i fjällen verkar trots allt stå för en stor del av fjällrädfningsinsatser, vad finns som pekar på att risken skulle öka för vältränade personer? Verkar ologiskt
Och ja, det är otroligt enerverande att det inte går att gräva fram bättre strukturerad statistik. Att jag i stället har tjatat om Tatra beror på att TOPR har detaljerade årliga sammanställningar, men fr a veckovisa rapporter med alla fallen detaljbeskrivna. Jag läser dem löpande och vågar påstå att bilden är glasklar - det är de unga odödliga som ställer till det mest, för sig själva och för räddarna. Dåligt tränade söndagsturister står visserligen för rätt många fall, men också för de mest banala - de som kräver de enklaste hjälpinsatserna och står för de lindrigaste skadorna. De allra flesta faller inom kategorin "övriga halk- och fallolyckor (ej från höjd)" i lättåtkomlig terräng.
Jag skulle ju kunna sätta mig ner, plöja en säsongs alla veckorapporter och spalta upp fallen efter kategorierna ovan, men det känns lite övermäktigt i relation till nyttan, med tanke på att det ändå inte är helt relevant för fjällen. Kanske faktiskt mer för Keb-området.