"Fjällvana"

Jag gillar oxå

johankse; sa:
Mark Twain lämnade de kloka orden "äventyr är dåligt planerade utflykter" efter sig bl a.

go tur

Jag gillar också:
-Allt som behövs för framgång är okunskap och gott självförtroende.
-Mänsklighetens historia, en blamerad episod på en av de mindre planeterna.

Re: Jag gillar oxå

klippen; sa:
johankse; sa:
Mark Twain lämnade de kloka orden "äventyr är dåligt planerade utflykter" efter sig bl a.

go tur

Jag gillar också:
-Allt som behövs för framgång är okunskap och gott självförtroende.
-Mänsklighetens historia, en blamerad episod på en av de mindre planeterna.

Man kan lätt tillägga på ett perifiellt solsystem....

Smile! för åtminstone förlänger det käften.....

Mitt synsätt...

Bikinikillah; sa:
Begreppet "fjällvana" springer man ju på lite varstans. Det vore därför intressant att veta vad vi/ni/nån annan lägger för betydelse i det... What say you?

Att ha fjällvana betyder med mitt synsätt att man kan reda sig på fjället i alla möjliga förhållanden. Det är inte nödvändigt att ha upplevt precis allt mellan himmel och jord innan man blir fjällvan. Men man bör ändå ha så stor "bank" av upplevelser från olika årstider att man kan hantera nya och oväntade situationer med självförtroende.
Ödmjukhet och iaktagelseförmåga snabbar på inlärningsprocessen.

Fjällvana är alltså något man med rätt attityd kan skaffa sig genom upprepade vistelser i fjällen under olika årstider.

Kul fråga :)

//J

Fjällvana.. Skäggig gammal farbror med käpp som sitter på en sten nånstans långt ute på fjället å lyssnar på pippifåglar å filosiferar. :)

Bikinikillah; sa:
Begreppet "fjällvana" springer man ju på lite varstans. Det vore därför intressant att veta vad vi/ni/nån annan lägger för betydelse i det... What say you?

Det är verkligen ett svårdefinierat begrepp, det här med "fjällvana". Många har redan skrivit många bra inlägg kring detta, men jag tänkte bidra med en liten tanke.

Så som jag ser det innebär fjällvana inte att man måste vara förtrogen med, eller ha erfarit alla tänkbara uppkomliga "fjällsituationer". Det finns det väl ingen som har?

Däremot handlar det om att vara så pass erfaren, dvs. ha sådan "vana" att man har kunskaper och referensramar att kunna hantera situationer som man faktiskt inte varit med om tidigare.

Men hur man än vrider och vänder på det, så handlar "fjällvana" till syvende och sist om att vara mycket i fjällen.

Be careful out there /Joel

Kom ihåg något jag läst på Friluftfrämjandets hemsida. Det handlar om grundkurs till fjälledare, sommar.

Förkunskapskrav
God fjällvana. Erfarenhet av minst tre flerdagars (minst två nätter per tur) fjällturer utan färdledare, sammanlagt minst sju tältnätter, sjukvårdsutbildning ABC inklusive HLR (genomförd de senaste 2 åren).

Källa: http://www2.frilufts.se/flf/flf.nepost.Activity?id=1165927344414598854308 (2007-03-27)

Förutom sjukvårdsutbildningen, som egentligen är av mer "allmän" kunskapskaraktär, så är det verkligen inte mycket som krävs för att man ska ha "God fjällvana".

Be careful out there /Joel

Jag är fjällvan. Hur van jag är och vad jag är van vid vet jag själv. Eller är det fråga om någon certifiering?

van adj. övad, kunnig, erfaren, rutinerad, tränad, invand, inkörd, skicklig, garvad; van vid väl bekant med
vana sed, bruk, tradition; slentrian, trall, hjulspår, spår, gängor; erfarenhet, övning, rutin, förtrogenhet
Källa: http://www.synonymer.se

Rungá; sa:
Jag är fjällvan. Hur van jag är och vad jag är van vid vet jag själv. Eller är det fråga om någon certifiering?

Editerat

Hehe, tanken slog mig också, med en parallell till "Båtvana". Det finns ju båtförarbevis, kustskepparbevis och allt vad det nu heter med krav på olika "bevisade" färdigheter för att få föra olika typer av farkoster. Själv har jag båtförarbevis men skulle aldrig komma på tanken att ge mig ut i med en liten utombordare i hårt väder på grund av för liten båtvana. Men jag får....... Eller? :) Samma tänk borde ju kunna tillämpas i fjällen. Men det skulle då innebära att bara du gått 50-11 friluftsutbildningar, STF-kurser mm så kan du anses fjällvan. Nja, det hela faller tillbaka till gamla sanningar om teori och praktik.

Mvh
Peter P. (lite fjällvan, åtminstone på sommar och hösten)

Roland det är väl åt det hållet det går med det mesta.
Senaste gången jag åkte fram till en stupad med öppet underbensbrott kom det en tjomme fram till mig och begärde jag skulle sluta med kamrathjälpen för jag inte hade (sjukvårds)legitimation som jag ville visa tjommen. När han väl kommit upp i varv for han iväg som en helikopter.
Såpass där nära backsystemet var det faktiskt teckning på mobilen och jag fick tag i nån på en SOS-central och berättade var vi fanns, en halvtimme senare kom ett par grabbar med en vessla och tog hand om den stupade. När vesslan väl försvunnit i ett snömoln kom tjommen tillbaka med en som hette Per och krävde få reda på var jag skickat den stupade och att jag skulle legitimera mig. Pinsamt, jag berättade att vårdkedjan tuggat in närmaste sjukhus var nog nästa station. Rullade ihop mitt liggunderlag och fäste på pulkan. Jag lämnade dem som fågelholkar.

Min erfarenhet av kurser over there är att halva första förmiddagen ägnas åt att singera handlingar på att man deltar på egen risk och man frånsäger sig varje möjlighet att stämma ledningen.

Av en organisation fick jag en inbjudan till en svältkurs härom veckan, där krävdes friskhets deklaration vid anmälan och friskhetsintyg vid inställelsen..... Papper för att svära ledningen fri....

Jag har stött på "ledare" som frågat var de befann sig! Säkert är jag lite småtaskig när jag börjar med Här! Men jag brukar bekräfta med att peka i terrängen och visa på kartan, så att de kan stänga brödlådan.

Jag har stött på både formella ledare och chefer med formidabla CVn som de varje gång de agerade gjorde allt tunnare....

Sen har vi på andra sidan unga människor som växer med uppgiften och ser varje problem som en möjlighet. Dem är det roligt att följa....

Om fjällvana, den som kan föreställa sig snöstorm på sommaren, underkylt regn på våren och löser situationerna med rätt åtgärder när de händer och kommer ner hela och någorlunda rena, varje gång, han/hon bygger på sin fjällvana.
Men som tiderna är, intyg är tungt!

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Fjällvana? Fjällvandring 89

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg